3744
Sök

Volvo S70 Elkonvertering

Bygga elbil av en Volvo S70? Varför inte ?

2 044 Visningar
Uppdaterades senast idag 10:37
666 Inlägg
5 september
Trådstartare
#1
Nytt projekt på en Volvo S70, denna ska med elkonverteras, dvs byggas om till eldrift.


666 Inlägg
5 september
Trådstartare
#2
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-e07f97a8f7ea1c7735b444873ec48d89.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-98949ca2af550f449ff246528be79638.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-e48daa60c3610379a6314027a8dcde0d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-df1a10a90bedeac62554b13bc0dd6769.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-294b220751a3866acccf7d600d28300f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-2eb1bf10c8743f9648b0b577be5a2385.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-ed33b5f42f5afd53172d6b51a933e2de.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-147da037592dc06c438bcfbd327046d2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-84023c9db816f02085c6a2150a305c00.jpg

Starten då, införskaffa en Volvo S70 från -97. Fixa upp så den tog sig genom bilprovningen,  blev återbesök på handbromsen, men nu är den igenom samt strippad, fler bilder kommer.


666 Inlägg
5 september
Trådstartare
#3
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-982026470d114420628d9573978dda21.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-2062d41405b5d78627d8dde2945bcc4a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-9bdfeeb4902740489900811e50fd15c7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-9e3064dc72e60e83f94987995c17d4a8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-16e2ad0e35dbb63d8473bb64bf08e1c5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-1be143dd340e78687b987df9281ab9ff.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-ad8ad0fe60857b3d9130ddf3ce0d1d4b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-12fab89fab599c4eee63864355c1003a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-94c27e0b46c237de26c6ea81e43c513a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-00a5451638ca9642eb738a345139482a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-d740c159e7fb78399ce3ec4e022e3fe8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-6de9f600da46d220624043bdd9d26180.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-33c59babe95182603c149c85ca195672.jpg

Nissan leaf 30kwh batteri köps och byggs om.


666 Inlägg
5 september
Trådstartare
#4
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-b4b2a8139803ebba2bd341c8d8477cb9.jpg

150hk, 320nm elmotor från nissan leaf.
6,6kwh är hastigheten på laddaren.
Kablar finns med men ej i bild.


121 Inlägg
6 september
#5
Följer naturligtvis! :-)


2 375 Inlägg
6 september
#6
Fördelen(?) med x70 är ju att det finns orginal elektronisk gaspedal att använda sig av. smile
Inte på en 97a givetvis, så man får ju skaffa en från en 99-00a. Men är ju fortfarande en orginaldel till platformen big_smile


666 Inlägg
18 september
Trådstartare
#7
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-6f72b6d805f8c99f227a15ec49719a00.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-18fb1c0c173c53c9b03c4c5876ac7ff9.jpg

Släppte ned elmotorn med alla tillbehör och det ser ut som att motorrummet sväljer den bra. Nu vidare till motorfästen.

Har funderat alldeles för länge på denna uppgift. Original motorfästen är gjord för en motor som väger betydligt mer än nissan leaf elmotor.. Och att sätta dit nissan leaf motorfästen känns som en dyr lösning för massproduktion. Så jag har bestämt mig för att köpa vanliga motorkuddar och göra egna fästpunkter, önska att jag va en stjärna på CAD men jag hinner inte sätta mig in i detta just nu. Hoppas på att kunna anställa någon på deltid för denna uppgift senare när det kommer byggas fler bilar.

Blir tre kuddar och sedan kommer det att återanvändas volvons övre fäste för att minska rotationen vid gaspådrag wink
Senast redigerat av Ev_volvo142 (18 september )


666 Inlägg
18 september
Trådstartare
#8
Vidare så blir det servopump som går på el från volvo v50. Ser att dom går lätt att passa in och går stt hitta styrning till så den bara går vid låga farter. Allt för stt spara på strömmen, mindre förbrukning = längre räckvidd, asså fler km...

Har funderat på lösningen kring färdbroms. Två alternativ, köra på en vakuumpump eller så kör jag den beprövade tesla huvudbromscylindern, har inte bestämt mig, vi får se vart det landar.


497 Inlägg
20 september
#9
Kul med EL-konvertering! Detta kommer jag följa!

CAR Magazine: "Probably one of the greatest, most satisfying, most perfectly balanced and tuned drivers cars to be built this decade, if not this century."

666 Inlägg
20 september
Trådstartare
#10
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-2c823e25339175866a686428d566d992.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-7b605e52da98d6ea050155803f1a9cb5.jpg


Fäste för elmotorn blir samtidigt fästet för främre batteriet, älskar när en sak man bygget har flera uppgifter, känns mer effektivt så, nu är det bara halvt färdigt och svårt att se i dessa skrotiga bilder, men mer bilder kommer, det kommer stt klarna vad fan jag håller på med ;D

Nu tar jag helg och åter på måndag med nya bilder och framsteg.


666 Inlägg
26 september
Trådstartare
#11
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-c93e0d765635a461854d72c77df42d71.jpg

Detta är en simpel pump från en volvo V50.

För att starta den behövs 12V + & 12v-
Sedan 12v+ signal "tändning" för att starta den, självklart en ordentlig säkring då den äter mycket ström wink

Nu vidare till hur den monteras.


666 Inlägg
29 september
Trådstartare
#12
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-dbb56b734f4a08d13787757bfe3ad19b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-c1982705eb361af40e5a697fc6bb53e8.jpg

Hejdå äckliga spak!


666 Inlägg
fredag 08:08
Trådstartare
#13
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-40f48d22c32c3be46fe04f4c6bf3f141.jpg

Del 2 ute på youtube


1 Inlägg
fredag 21:01
#14
Hej Markus.
Det är så fantastiskt inspirerande att se dina elkonverteringsprojekt!
Jag är själv ingen mekare men blir ändå väldigt sugen på att dra igång nåt eget projekt nån gång.

Tänkte på placeringen av ladduttaget, kan du inte skruva fast det där kylaren en gång satt (typ där jag har ringat in med rött) och göra själva grillen öppningsbar på motorhuven? Eller kanske det kommande batteriet kommer i vägen?

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216174/216174-d0916e404640474d88e25b019b5444f2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216174/216174-8533063bfbb927e5e28b7bc1f3c527d6.jpg

Ha det gott
/Stickan
Senast redigerat av stgus (fredag 21:16)

666 Inlägg
fredag 21:28
Trådstartare
#15
stgus skrev:
Hej Markus.
Det är så fantastiskt inspirerande att se dina elkonverteringsprojekt!
Jag är själv ingen mekare men blir ändå väldigt sugen på att dra igång nåt eget projekt nån gång.

Tänkte på placeringen av ladduttaget, kan du inte skruva fast det där kylaren en gång satt (typ där jag har ringat in med rött) och göra själva grillen öppningsbar på motorhuven? Eller kanske det kommande batteriet kommer i vägen?

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216174/216174-d0916e404640474d88e25b019b5444f2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216174/216174-8533063bfbb927e5e28b7bc1f3c527d6.jpg

Ha det gott
/Stickan

stgus skrev:
Hej Markus.
Det är så fantastiskt inspirerande att se dina elkonverteringsprojekt!
Jag är själv ingen mekare men blir ändå väldigt sugen på att dra igång nåt eget projekt nån gång.

Tänkte på placeringen av ladduttaget, kan du inte skruva fast det där kylaren en gång satt (typ där jag har ringat in med rött) och göra själva grillen öppningsbar på motorhuven? Eller kanske det kommande batteriet kommer i vägen?

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216174/216174-d0916e404640474d88e25b019b5444f2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216174/216174-8533063bfbb927e5e28b7bc1f3c527d6.jpg

Ha det gott
/Stickan

Bra idé!
Vill göra bilen så användarvänlig som möjligt, tror att det skulle absolut fungera att göra fronten öppningsbar. Ska fundera lite ?

Mer tips tar gärna emot.
När man bara har sigsjälv att diskutera sånthär med så blir man tokig ibland ?


Platschef på Hedin Wheel Tech i Bålsta
1 430 Inlägg
för 2 timmar sedan
#16
Både 850 och v70 hade ett tillbehör för motorvärmaranslutningen där man kunde dra främre nummerplåten i sidled och så satt den bakom den. Original Volvo part. Part number 9172114.
det finns ett nytt kitt på Tradera nu
https://www.tradera.com/item/343571/647 … tintag-nos

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3

666 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#17
KSI-Garage skrev:
Både 850 och v70 hade ett tillbehör för motorvärmaranslutningen där man kunde dra främre nummerplåten i sidled och så satt den bakom den. Original Volvo part. Part number 9172114.
det finns ett nytt kitt på Tradera nu
https://www.tradera.com/item/343571/647 … tintag-nos

Du detta såg ut som en klockren lösning!
Tack för tipset!


666 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#18
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-850eb7c5d2b9fedb329ede58355fd41e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-fc8af941c7f788c01e9fcc898851cecf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-ab44681e9feda7c11ad73b80ffa20715.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-4bbbb801c24980528917cbad143cb81b.jpg

Kämpar på med motor/batterifäste fram.



Sök