3506
Sök

Bromsar bak blir vama, 2013 VW Passat

7 Inlägg
Igår 10:48
Trådstartare
#1
Nu griper jag lite efter halmstrån, jag är inte själv bilkunnig utan tillhör den där delen av befolkningen som lämnar iväg bilen och får den lagad på verkstad.
Så förklara gärna för mig som om jag vore 3år gammal, samt undvik att idiotförklara mig, jag är trött nog på situationen som det är.

Jag har en Passat variant 2.0 bluemotion, 140hk, diesel från 2013 som har gått drygt 20 000mil (med elektrisk handbroms).

sedan slutet på augusti har den strulat till och från, men nu verkar problemet uppkomma "permanent".
Bromsarna bak blir onormalt varma, och vid längre turer börjar det också skrika. Inga varningslampor lyser och vi upplever inte att bilen på något sätt är trögare/slöare än vanligt.
Först var det bara vänster bak, så verkstaden har haft den inne flera gånger och plockat isär, rengjort, smörjt och även bytt bromsok på vänster bak. (Höger bromsok bak byttes för ca 1,5år sedan, i samma veva byttes även bromsklossar både höger och vänster bak) Även slangen till bromsoljan är bytt, allt förgäves.
Nu de senaste dagarna har även höger bak börjat bli varm. Det känns därav som att huvudproblemet inte borde vara själva bromsarna i sig utan något annat? En kollega nämnde 'bromsfördelningen fram' men det tyckte inte verkstaden lät rimligt?
Jag fattar ju att värmen kommer ifrån friktion mellan klossar och skiva men inte varför den här friktionen uppstår?

Jag har ju tyvärr kärringkört bilen sedan inköp för 4år sedan, sambon är snäppet bättre på att motionera bromsar men vi bor ju centralt i en större stad så många turer är i 40-60km/h ganska korta sträckor, rödljus, rondeller, rusningstrafik...
Min far har tjatat på mig de senaste 10åren om att jag måste bromsa mer, men lär jag mig? nej. Hade det därför varit ett trasigt/kärvande bromsok i det här fallet hade jag glatt accepterat och 'ägt' mitt eget misslyckande samtidigt som jag betalat den räkningen, men nu är det inte så enkelt.
Min mor tror på allvar att jag glömmer lägga ur handbromsen och det är därför problemet uppstår...
Nu står bilen hos min far som brukar bilen enbart i syfte att få ordning på problemet. Där har den stått den senaste månaden (när den inte stått på verkstaden vill säga), men vi har slut på idéer och det verkar verkstaden också ha.

Vad kan vi leta efter för fel? det är inte smuts eller kärvande bromsok helt enkelt.

6 075 Inlägg
Igår 16:15
#2
Det är väldigt enkelt! Bromsbeläggen ligger på...och det beror på att kolven/kolvarna inte lätt går tillbaka/kan röra sig  och kan bero på att kolven går trögt pga rost... på grund av att du inte har bytt bromsvätska! Bör bytas vart annat år (Bromsvätskan är hydroskopisk vilket betyder att den drar åt sig vatten vilket gör att stål/järn rostar).


7 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
#3
Tack jaka54 för utförlig förklaring.
Du menar alltså att kolvarna inte går tillbaka pga rost (pga att bromsoljan inte är bytt och har dragit åt sig vatten).
Sitter dessa kolvar i bromsoket? bromsoket byttes för drygt en månad sedan och problemet kvarstår.

Bromsolja byts vid service antar jag? bilen är servad efter ordning.

Hur kommer det sig att höger bak också börjar krångla? tillfällighet?

6 075 Inlägg
för 7 timmar sedan
#4
Bäst är som vanligt om man gör jobbet själv! Då vet man att allt blir ordentligt gjort!
Att lämna bort till någon, firma eller privatperson skapar alltid osäkerhet vad som blivit gjort.
Kolven sitter i bromsoket!
Har du tid och plats så ta bort bakre bromsoken själv , det är enkelt, och kolla om kolven , för i bak är det bara en kolv , rör sig. Kolven ska gå "lätt" att trycka in! Det finns två sätt att trycka in kolven. På nyare bilar med elektrisk motor som reglerar handbromskolven måste man antagligen koppla in 12V på sladdarna till handbromsens okkontakt men på alla andra lite äldre bilar gör man som beskrivs nedan...
1. Antingen fodras det en vridande rörelse (du ser två små spår i kolven) med ett specialverktyg du kan köpa på ex Biltema för någon hundring.
2. Eller bara trycka in kolven med en trätving.
Passa också på att kolla bromsslangarna av gummi. Det kan vara sprickor i dem och då ska de bytas.

Lika enkelt är det att fylla på/byta bromsvätska! Du lossar nippeln på bakre bromsoket (ex höger bak) och använder sedan en bromsluftare från mekonomen (se bild nedan) och trycket från ett av dina däck trycker ut bromsvätska. Hur mycket? Så mycket så att ren (gul och fin) bromsvätska rinner ut. Sen stänger du nippeln och gör likadant på andra sidan bak. Se bara till så att du hela tiden har bromsvätskekärlet fyllt! -Det får inte tömmas helt! Så där håller du på tills alla fyra bromsoken har fått ny bromsvätska. Det går åt ungefär 1liter bromsvätska.
https://www.mekonomen.se/bromsluftare-12710782
Senast redigerat av jaka54 (för 7 timmar sedan)


7 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
#5
Tack!
Jag förstår att det är bäst att göra själv i många fall, för mig är det dock inte ett alternativ då varken kunskap, plats, tid eller intresse finns, jag byter torkarblad och lampor själv, det får liksom vara bra där.
Jag har kikat lite på youtube och fått en något bättre förståelse för hur bromsoken fungerar i grova drag.
Bromsslang är bytt, jag antar att luftning då borde ingått innan bilen får lämnas ut? Kan det vara så att dem missat det och därför fortsätter även nya oket att krångla då det inte smörjs?
Jag har elektrisk handbroms och antar att det då måste kopplas in 12V.

Jag och bilen befinner oss tyvärr nästan 20mil ifrån varandra i nuläget så jag kan inte göra något på momangen, men jag ska ringa lite samtal och se om jag kan bena ut exakt vad som gjorts och inte gjorts.
Jag tror ju dock att alla dessa saker har verkstaden gått igenom.


Sök