2310
Sök

Saab 9000 2.3TurboS MY92 a.k.a Dumbo - Karosseri reparation + lite diverse små reparationer

Uppfräschning av en special modell som endast 75st såldes i Sverige endast 1992. =) Samt att första ägaren var Saab Automobile AB.

138 322 Visningar
Uppdaterades senast idag 06:04
1 936 Inlägg
12 oktober
Trådstartare
#301
Ewout skrev:
Bra, att denna, nu extremt sällsynta, Saab, får så mycket kärlek. En röd 9000 CS 2.3 Turbo S med (från utseendet) Dover grå inredning. Det är så jag skulle ha beställt den nya själv. Lycka till!

Tackar! Ja den förtjänade kärlek såg jag när jag fick chansen att köpa den. Tog lite tid innan den fick kärlek men då var det en annan bil som fixades till. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

1 936 Inlägg
12 oktober
Trådstartare
#302
Hej Dagboken!

Då har man fått gjort lite med bilen igen.
Efter att ha talat med en gammal kollega från Saab så fick jag tips om att kolla över slangar mm för trycksidan av luften till motorn. Då han hade varit med om att sin ena sons bil gick precis som min och då var det slangarna till intercoolern som var felet.
Jag hade inte monterat en slang (den mellan intercooler och tryckröret till spjällhuset) då den var en aningen hård och inte var helt lätt att montera. Men gav mig på jobbet igen att montera den. Efter 30min och en del svordomar och ett skärsår från en slangklämma så var slangen på plats.
Dags att provstarta motorn igen... Håller tummarna.. Och motorn startar och går rent!! big_smile

Så lät motorn gå en stund på tomgång för att få upp lite värme på oljan i motorn. Sen skulle motoroljan tömmas. 

Men såg såg att när jag la mig under bilen att oljetråget och även motorn såg väldigt sölig ut så det fick tvättas innan jag tömde ut oljan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-e14caa28fe0ffd62fab2ab762e5936e5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-cd76c42604b4dca1da7346170a82ade7.jpg

Men så tog det lite för lång tid med att tvätta rent oljetråget mm så jag tänkte att motorn behövde varmköras igen. Men då startade inte motorn... För dåligt med soppa i tanken.. Orkade inte åka och köpa bensin så åkte hem för dagen.
Men sen med en ny dag och ny energi så köpte det 5liter bensin och fyllde på det varmkörde motorn igen och tömde oljan och den såg allt mer än ren och fräsch ut. Så idag ska jag åka och köpa lite ny olja till motorn och fylla på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-f88e5364d803c34d0f95a821bba9ea25.jpg

I handlingsplanen så tänkte jag även byta packboxen bakom remskivan på vevaxeln. Motorn och delar runt omkring var ju duktigt klenigt av olja och grus (finns fortfarande ställen kvar att tvätta) så visste att den läckte. Men inte att den läckte så här duktigt! Har ju bara teststartat och varmkört motorn lite (max 20min sammanlagt). Men redan har den läckt såpass mycket att det blev tydliga spår på motor och subframen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-71fd38dd6938535a676287383410f21f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-83b6892ea62279806d191e3335b616ba.jpg

Men lite motion av mutterknacken så lossades skruven för remskivan och sen byttes packboxen. Dock så får vi se om jag tar och gör om bytet av packboxen då jag inte fick till den helt plan. Men det får tiden visa om det håller tät eller inte. wink
Passade givetvis på att putsa av tappen på remskivan så den har en fräsch yta mot packboxen. Men tyvärr så bommade jag att ta en bild på när den nya packboxen var på plats. Och att jag måste komma på något sätt att låsa motorn nu när skruven ska momentdras.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-75e8924ce561984bb4152f770f10bf13.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-4473ba99581be998fa222e206aa03f49.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-b449141b704556953f08b0fbf93c263d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-51c3f69fc85b26140a265dd1573a5824.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-353f4d629baacfa025b4d0380cfc418e.jpg

Ja nu ska det köpas lite delar och olja till motorn sen så ska den vara good to go och då blir det arbete i bromsens tecken. Montera abs-givare och byta en handbromsvajer.
Men det får det blir senare nästa vecka. wink

De var alles för denna gången!

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

1 936 Inlägg
13 oktober
Trådstartare
#303
Blev inget byte av ventilkåpspackningar igår då ADbildelar inte hade hemma eller i centrallager. Så det fick beställas.

Men fick i ny motorolja som jag inhandlade från Biltema. Och efter en provstart och lite tomgångskörning så såg jag inga läckor kring oljenivågivaren eller bakom remhjulet. Dock vid ventilkåpan så finns det fortfarande läckage eftersom de inte byttes.

Så nu kan jag släppa motorn och fortsätta med bromsarna och se till att få målat lite delar till bakre hjulupphängningen.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

1 936 Inlägg
fredag 06:10
Trådstartare
#304
Hej dagboken!

Då har man fått packningen till ventilkåpan från Trodo. Packningen är ifrån Elring (av erfarenhet så håller dessa bättre kvalitet än t ex ProParts), beställde även en packbox till remskivan då jag inte var helt säker på att jag fick dit den rätt men den verkar än så länge hålla tätt. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-a7144e8e1ccc61b56d0f2637ff482600.jpg

Sen började jag att demontera ventilkåpan. Finns lite tecken på att det har används silikon vid montering. Men det var inte lite silikon!! Jäklar vad man har lagt på. Som tur är så verkar inget ha åkt ner i motorn!
På insidan av ventilkåpan så fanns det spår av lite långt emellan oljebytena. Dvs det fanns lite koks, men det tvättade jag bort så det inte var så mycket kvar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-220d3d9e534e3f0be16144822db8267d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-e542c68992ff5ef0c44a8d20c196aac4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-61b25c5d77518d1dac6928a518813bbb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-0cf81728350a113a3ba610fb0fb0f05f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-f6adcc18387335bc07c5ae2c79014cd4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-70f370a4f5429d71b8356563e694da40.jpg

Sen efter lite sanering av silikon och koks så åkte den nya packningen dit. Det smidiga med 9000s ventilkåpa är att den har ingjutna "hullingar" som håller fast packningen. På så sätt så slipper jag använda fett för att "klistra fast" packningen. smile
Sen när jag var klar så ser man att det inte finns några spår efter silikon massakern! tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-7e8428d551d6546ec76929cc4b4a2bd3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-02eac4fffd06e2e7c9ec7a5607628c9a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-915b332e396fbff2dce7dfa27562fe7c.jpg

När jobbet med ventilkåpan var klar så gav jag mig på att försöka rädda abs-givaren för vänster fram. Men misslyckades tyvärr, rosten vann då de blev 1-0 där. Så får leta efter en ny eller begagnad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-f04d2709ddea58e0b1bfe31030a84d69.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-51ad4c70e292c0c5acdf099e32ee37f6.jpg

Tänkte först att ta en ny bakre som jag visste att jag hade. Började mäta kabel längd och de var samma. Flyttade över lite gummifästen men hejdade mig sen och funderade lite om det inte går lite för bra.. Ja visst så är det skillnad på längden på hylsan som skruven sitter i. Den hylsan bestämmer ju hur långt ner sensorn ska gå i hålet. Så därför blev det beslut på att leta efter ny eller begagnad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-55562f68f5225dda07d17c42c4797354.jpg

Ja det var alles för denna gången!

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

1 936 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#305
Hej Dagboken!

Då har man varit i garaget och kämpat igen.

Denna gången så blev handbromsvajern VB bytt. Har sagt att Saab 9000 är genomtänkt och lätt att skruva med. Men just byta handbromsvajer VB är inte en riktigt genomtänkt grej.. Men men efter några milda svordomar och lite krypande under bilen och inredningsmattan så var vajern bytt. För att sen justerat båda vajrarna så nu har man även fungerande handbroms på bilen. smile
Passade även på att tvätta av mittkonsolen när den ändå var ur bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-5e311873c69dc239a5b35129852da330.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-6c4c215940d97bc220e0fbb3fecd4eb8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-0d62cf4daef12eb748831ead9278b9c9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-4523a035a01af18bffab2b58627607e6.jpg

När allt jobb med handbromsens var klart så tänkte jag kolla så att mitt jobb med ventilkåpan blev bra. Dvs att den håller tätt!
Startade motorn och lät den gå lite. Till en början så såg det ljust ut, MEN sen såg jag olja titta fram..
Det är inte packningen som läcker utan det är en spricka i ventilkåpan! Hur den har kommit till vet jag inte men nu så har jag iaf hittat den och behöver således byta ventilkåpa. Tur i oturen så har jag en 2.3 för långmotor som satt i min 9000 Aero. Så de blir att ta fram den göra i ordning den och sen montera i bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-936e1c8516ee47a63fd23d7f2b488124.jpg

Ja de var alles för denna gången!

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY


Sök