3579
Sök

LED-ramp på taket

9 Inlägg
lördag 13:48
Trådstartare
#1
Hej, ny här så, kanske inte rätt kategori,
I alla fall, min Volvo v70 -06 ska få en ny ledramp på taket men jag undrar om någon smart människa kan säga mig hur man ska dra kablarna, åtminstone 12+ och - kablarna, batteriet sitter bak i bakluckan och jag är inte sugen på att borra i taket.

7 424 Inlägg
lördag 15:18
#2
Jag har på flera bilar dragit elledningarna på utsidan utefter höger A-stolpe.
Tejpat den med silvertejp eller svart tejp, beroende på bil.
I regel är springan vid motorhuven så stor att elledningen inte kläms.
På nuvarande bil har jag "knipsat" lite på fyllnadsbiten framför vindrutan med en sidavbitare.
På JEEP och Land Rover har jag dragit inuti snorkeln.

Ström till extrabelysningens relä tar du från strömuttaget/-punkten i motorrummet.

Ett tips är att köpa ett kopplingsstycke som du trycker in mellan glödlampan (H4/H7) som har en ledning som du förlänger till "86" på relä, och därmed får du helljusstyrning på LED-rampen.

Kopplingsstycket finns hos Biltema, Jula och Mekonomen m fl för en 50-lapp.

Lycka till.

2 392 Inlägg
lördag 16:59
#3
Enklaste vore väl under listerna på taket. Dom går väl i princip hela vägen bak om jag minns rätt.


* Voff voff *
10 575 Inlägg
lördag 17:25
#4
Varför dra kablarna hela vägen till batteriet? Det finns både plus- och minus-plint under huven. Styrning till reläet hittar du vid luftburken. Sedan behöver du bara en originalknapp att sätta i knappraden under klimatpanelen så är du klar och kan slå av och på rampen med knappen (vilket du kommer behöva för ramp på taket är värdelöst i alla väder utom solsken typ...).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

9 Inlägg
Igår 13:29
Trådstartare
#5
Brådhis skrev:
Varför dra kablarna hela vägen till batteriet? Det finns både plus- och minus-plint under huven. Styrning till reläet hittar du vid luftburken. Sedan behöver du bara en originalknapp att sätta i knappraden under klimatpanelen så är du klar och kan slå av och på rampen med knappen (vilket du kommer behöva för ramp på taket är värdelöst i alla väder utom solsken typ...).

Jasså, jag hittade bara någon typ säkringslåda vid luftboxen som det gick rödkabel till. Skulle det gå att koppla till den?

9 Inlägg
Igår 13:36
Trådstartare
#6
Lucif3r skrev:
Enklaste vore väl under listerna på taket. Dom går väl i princip hela vägen bak om jag minns rätt.

jaa, men hur får man de in i bilen då, på ett någolunda snyggt sätt?

9 Inlägg
Igår 13:39
Trådstartare
#7
torsen skrev:
Jag har på flera bilar dragit elledningarna på utsidan utefter höger A-stolpe.
Tejpat den med silvertejp eller svart tejp, beroende på bil.
I regel är springan vid motorhuven så stor att elledningen inte kläms.
På nuvarande bil har jag "knipsat" lite på fyllnadsbiten framför vindrutan med en sidavbitare.
På JEEP och Land Rover har jag dragit inuti snorkeln.

Ström till extrabelysningens relä tar du från strömuttaget/-punkten i motorrummet.

Ett tips är att köpa ett kopplingsstycke som du trycker in mellan glödlampan (H4/H7) som har en ledning som du förlänger till "86" på relä, och därmed får du helljusstyrning på LED-rampen.

Kopplingsstycket finns hos Biltema, Jula och Mekonomen m fl för en 50-lapp.

Lycka till.

Tack, dock är det just med att hitta strömuttaget/punkten i motorrummet som är problemet.

* Voff voff *
10 575 Inlägg
Igår 16:59
#8
V70snubben skrev:
Brådhis skrev:
Varför dra kablarna hela vägen till batteriet? Det finns både plus- och minus-plint under huven. Styrning till reläet hittar du vid luftburken. Sedan behöver du bara en originalknapp att sätta i knappraden under klimatpanelen så är du klar och kan slå av och på rampen med knappen (vilket du kommer behöva för ramp på taket är värdelöst i alla väder utom solsken typ...).

Jasså, jag hittade bara någon typ säkringslåda vid luftboxen som det gick rödkabel till. Skulle det gå att koppla till den?

Du har pluskabeln för starthjälp där invid säkringslådan under ett lock. Sedan har du bultar för minus ute vid skärmen ganska precis bredvid. Då har du plus- och minusmatning. Sedan har du ett kontaktstycke mellan luftburken och skärmen där du tar minus till reläet samt styrström. Därefter in med original knapp på valfri plats i raden under klimatanläggningen och sedan i med en säkring på rätt plats i säkringsboxen (står i locket, har för mig det är 14 eller 18). Klart!

Kablarna från taket drar du väl under rutlisten/taklisten på a-stolpen ner till motorutrymmet, alternativt in genom dörren och ner via b-stolpen men det är en betydligt längre väg.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 392 Inlägg
Igår 18:50
#9
V70snubben skrev:
jaa, men hur får man de in i bilen då, på ett någolunda snyggt sätt?

Via bakluckan.....

Men brådhis förslag är betydligt bättre.


9 Inlägg
Igår 19:14
Trådstartare
#10
Brådhis skrev:
V70snubben skrev:
Brådhis skrev:
Varför dra kablarna hela vägen till batteriet? Det finns både plus- och minus-plint under huven. Styrning till reläet hittar du vid luftburken. Sedan behöver du bara en originalknapp att sätta i knappraden under klimatpanelen så är du klar och kan slå av och på rampen med knappen (vilket du kommer behöva för ramp på taket är värdelöst i alla väder utom solsken typ...).

Jasså, jag hittade bara någon typ säkringslåda vid luftboxen som det gick rödkabel till. Skulle det gå att koppla till den?

Du har pluskabeln för starthjälp där invid säkringslådan under ett lock. Sedan har du bultar för minus ute vid skärmen ganska precis bredvid. Då har du plus- och minusmatning. Sedan har du ett kontaktstycke mellan luftburken och skärmen där du tar minus till reläet samt styrström. Därefter in med original knapp på valfri plats i raden under klimatanläggningen och sedan i med en säkring på rätt plats i säkringsboxen (står i locket, har för mig det är 14 eller 18). Klart!

Kablarna från taket drar du väl under rutlisten/taklisten på a-stolpen ner till motorutrymmet, alternativt in genom dörren och ner via b-stolpen men det är en betydligt längre väg.

Okej japp, fattar tack så hemskt mycket

9 Inlägg
Igår 19:15
Trådstartare
#11
Lucif3r skrev:
V70snubben skrev:
jaa, men hur får man de in i bilen då, på ett någolunda snyggt sätt?

Via bakluckan.....

Men brådhis förslag är betydligt bättre.

Aaaa, du tänkte så ja, kläma kabeln i luckan eller, om jag fattade det rätt?
Tack så mycket, lär nog följa Brådhis förslag?

9 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
#12
Någon som vet ungefär hur tjock kabeln man behöver till en ledramp?
Är det som till slutsteg?

7 424 Inlägg
för 6 timmar sedan
#13
1½ kvadratmm räcker, eftersom LED-ramper drar väldigt lite ström.
Jag mätte för några år sedan två LED-ramper á 12 ljuspunkter(LED) vardera.
De "drog" tillsammans 6,8 Ampére.

Annars kan du googla på nomogram där spänning, förbrukning och ledningslängd leder till rätt kabelarea - med avseende på spänningsförlust och uppvärmning av ledningen.
Spänningsförlusten/-sänkningen påverkar inte LED - enbart "glödisar".

9 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#14
torsen skrev:
1½ kvadratmm räcker, eftersom LED-ramper drar väldigt lite ström.
Jag mätte för några år sedan två LED-ramper á 12 ljuspunkter(LED) vardera.
De "drog" tillsammans 6,8 Ampére.

Annars kan du googla på nomogram där spänning, förbrukning och ledningslängd leder till rätt kabelarea - med avseende på spänningsförlust och uppvärmning av ledningen.
Spänningsförlusten/-sänkningen påverkar inte LED - enbart "glödisar".

Jaajjaaa, då behöver jag inte trycka in någon 16mm² kabel??

2 392 Inlägg
för 1 timme sedan
#15
Nej, knappast tongue
Men jag skulle väl köra på 2.5mm2 bara-för-att. Hellre för grovt än för litet.
Senast redigerat av Lucif3r (för 1 timme sedan)


5 119 Inlägg
för 1 timme sedan
#16
Att säga att alla ledramper eller ledextraljus drar lite ström är inte riktigt rätt :-p många ledramper av lite större modeller och hyfsad kvalitet drar en del ström. Snabb sökning gav flera ramper som låg upp mot 12-15A eller högre.
Så för korrekt svar på hur grov kabel som behövs så måste man veta vad rampen förbrukar, hur lång kabeln är. Temu ramp, ja få räcker en klen kabel. Men är det tex en stedi st-x 50 så drar den plötsligt 20A .

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

9 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#17
mb_pucken skrev:
Att säga att alla ledramper eller ledextraljus drar lite ström är inte riktigt rätt :-p många ledramper av lite större modeller och hyfsad kvalitet drar en del ström. Snabb sökning gav flera ramper som låg upp mot 12-15A eller högre.
Så för korrekt svar på hur grov kabel som behövs så måste man veta vad rampen förbrukar, hur lång kabeln är. Temu ramp, ja få räcker en klen kabel. Men är det tex en stedi st-x 50 så drar den plötsligt 20A .

Jooo, det är sant, den jag har ligger runt 300w och det delat på ?12 så blir det runt 20A lite mer så att säkra den för 30A och kabel i samma säkerhets mått är ju inte fel


Sök