3677
Sök

Köpråd! Skåpbil för liten familj.

442 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
Hej!

Vill komplettera vår Q5:a med en skåpbil då vi renoverar, och har hobbys som där vi har stor nytta av lite extra lastmöjligheter.
Vi hade tidigare en Caddy -04 med 1,9TDi som jag var väldigt nöjd med, men led av att den bara hade en passagerarplats.

Kikar på bilar såsom transporter, jumpy, expert, vito med soffa fram så man kan åka tre.

Jag är ganska vass på bilar överlag och har inga problem med att skruva, men skippar gärna rostlagning.   
Vill gärna ha något med skottsäker drivlina, liksom. 1,9:an i Caddyn piskade jag hårt i 15000 mil utan att göra mer än att serva den.

Prisklass: 0-70k.

Krav:
Soffa fram, tre platser.
Drag
Pålitlig

Önskemål:
Automat, tror man vill ha det. Annars har man armbågen i knät på den stackaren som får åka i mitten.
Farthållare
Dieselvärmare
Kort skåp

Jag gillar verkligen transporter, men tycker det är en djungel när det gäller vilken motor man ska ha.
Jag har bildat mig uppfattningen om att T5:orna med valfri diesel är okej, men helst manuell?
T5.1 (nyare än 2010) är också okej, men absolut inte 180hk dieseln. Automaten DQ500 är okej!

Jumpy/Expert/Scudo verkar vara bra bilar! Jag har inte hittat så mycket om deras automater?
Mer för pengarna jämfört transporter och vito, tror jag.

Vito verkar vara väldigt fina bilar speciellt de med OM646. Har inte läst så mycket om deras automater heller, åsikter?
Galvade paneler från 2008?

* Voff voff *
10 753 Inlägg
för 3 timmar sedan
Jag kör en Transporter T6 (T30) -18 med 150 hk-dieseln och DSG i jobbet. Den hade gått 9000 mil när vi köpte den i januari -24 och har nu gått 15000 mil i skrivande stund, så lite drygt 6000 mil på ett år.

Under den tiden har vi bytt/gjort följande: (Utöver normal service samt tex bromsar osv)

* Ett bromsok.
* Ett glödstift.
* En drivknutsdamask.
* EGR-rör (tydligen standardfel, nya rören var i uppdaterat utförande).

Summa summarum, egentligen ingenting som sticker ut på en bil som går med 75-90% av maxlasten och körs 5-6000 mil per år.

Förbrukningen ligger runt 0,7-0,75 (färddatorn) med mestadels landsvägskörning i 70-110 km/h. Med släpet (boggiesläp 2 ton) drar den runt 1,1.

Sedan gick kamremmen nästan av (troligen har en sten eller liknande kommit in och skadat den så det var ju inte bilens fel!), hörde som tur var ett konstigt ljud och då var halva remmen av och ljudet kom av att en bit av kamremmen slog mot kåpan på insidan.

Men totalt sett är jag ändå nöjd med den. Trevlig att köra och vettig förarmiljö och komfort (för vad den är).

Valde mellan denna och Vito (lånade en Vito ett par veckor innan denna) och för mig var valet enkelt sett till förarmiljö och komfort.
Senast redigerat av Brådhis (för 3 timmar sedan)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Sök