3752
Sök

chevy v8 350 i en 940, kommer det att gå igenom besiktningen?

3 121 Inlägg
9 oktober 2007
#21
Enda lösningen är att hitta en döv och blind besiktningsman eller köra med besiktningsmotor.

Besiktningsmotor bör vara en likadan motor som sitter i 940:n för att slippa bekymmer.
När bilen är besiktigad får ni lyfta över jänkemotorn. Inte lite jobb, men jag tror att det är det enda sättet. Dock åker du självklart dit så det visslar om det om du åker in i en flygande...Och orsakar du någon olycka tror jag inte försäkringsbolaget är intresserade att täcka mer än trafikbiten på bilen.


10 287 Inlägg
9 oktober 2007
#22
Det är alltså naturvårdsverket som bestämmer, inte Svensk Bilprovning.

Springande punkten är alltså att du måste vara biltillverkare och ha avgascertifierat just modellen ifråga. Annars får du starta firma typ Koenigsegg och genomföra en full avgascertifiering själv.

P.S Du har stora begränsningar även i USA på nyare bilar. Tro inte allt som visas på TV.

/Göran

fidde_745 skrev:
har läst nästan hela FAQ,en i inlägget men får det inte riktigt klart för mig.
ja ska nog ta å ringa till besiktningen och fråga litegrann

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

644 Inlägg
10 oktober 2007
#23
niclas_swe skrev:
camaro67 skrev:
niclas_swe skrev:
finns ju visserligen en chrysler 8a SB på 7.2l men som vi har påpekat så är det en 440cui

440 har väll alltid varit en BigBlock(BB) om jag inte har helt fel? Men sen de här om det går att besa med gammal sb p.g.a avgaskrav så går de väll att ""strypa en sån åxo men den kommer att gå skit. jag tror att de är bättre att ni går på en modern motor eller köper en annan bil som redan är besiktad med v8

nä mellan 1966-1972 sålde Chrysler en 440 som gick att få som BB eller SB.

Det måste vara en mycket välbevarad hemlighet..  440SB finns inte med i några faktaböcker jag sett iallafall,inte ens chryslers egna..


putte-p
10 oktober 2007
#24
Pellefax skrev:
niclas_swe skrev:
camaro67 skrev:

440 har väll alltid varit en BigBlock(BB) om jag inte har helt fel? Men sen de här om det går att besa med gammal sb p.g.a avgaskrav så går de väll att ""strypa en sån åxo men den kommer att gå skit. jag tror att de är bättre att ni går på en modern motor eller köper en annan bil som redan är besiktad med v8

nä mellan 1966-1972 sålde Chrysler en 440 som gick att få som BB eller SB.

Det måste vara en mycket välbevarad hemlighet..  440SB finns inte med i några faktaböcker jag sett iallafall,inte ens chryslers egna..

318 gick att få både som bigblock/smallblock. Riktigt tveksam till 440 som smallblock på 60-talet!?


Sök