Bilder: Hdr test på supran.

T200
18 juli 2007 · 83 Inlägg

Ja, vad gör man när vädret är som det är..   Leker med bilen, kameran, datorn smile
HDR, intressant teknik helt klart.   Dessa är mina första HDR bilder.   Jag tänkte försöka fota bilen en solig dag o även försöka ha bilen ren. (Jag tvättade bilen dagen innan jag fotade men helvetes jävla väder hehe). 

http://www.geting.se/image.php/53115-hdrsupra1.jpg
http://www.geting.se/image.php/53116-hdrsupra2.jpg
http://www.geting.se/image.php/53117-hdrsupra3.jpg
http://www.geting.se/image.php/53118-hdrsupra4.jpg
http://www.geting.se/image.php/53119-hdrsupra5.jpg

Turbo X
Goli
18 juli 2007 · 793 Inlägg

super smile förminska bilderna lite så blir de kanon

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36
T200
18 juli 2007 · 83 Inlägg

Förminska smile
Nej, det är ju inget rolig hehe.

Turbo X
Lindberg88
18 juli 2007 · 1 418 Inlägg

kanske lite ot men vad är hdr? :p

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
T200
18 juli 2007 · 83 Inlägg

Enklare o länka än att förklara :]

http://en.wikipedia.org/wiki/High_dynamic_range_imaging

Turbo X
Miklen
18 juli 2007 ·

Tycker d va snygga bilder..men ärligt talat så tycker ja d e snyggare hdr när bilderna nästan ser målade/tecknade ut när man ändå ska leka me HDR.. denna t.ex är ja nöjd me från mallorca.. å en liten båt me smile

http://miklen.net/resize/IMG_4384.jpg
http://miklen.net/resize/nMallis3_1_2.jpg
Ja vet, det är lite lite kontrast i denna men orkade inte ändra wink
Men egentligen skulle ja fråga vilket program du använder smile

Senast redigerat av Miklen (18 juli 2007)

T200
18 juli 2007 · 83 Inlägg

Fina bilder!
Jag använder photomatrix för HDR kompileringen o PS för efterredigering.

Turbo X
Miklen
18 juli 2007 ·

oki samma som mig då smile

Finnmerchant Oseriös Aktör
28 oktober 2007 · 592 Inlägg

T200 skrev:
Fina bilder!
Jag använder photomatrix för HDR kompileringen o PS för efterredigering.

jag använder också Photomatix. vad tycker du om programmet?

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Nissan King Cab 4x4 DIESEL "Carnival of Rust" (1992)
Volvo C303 "TGB111A MT" (1977)
_MaCCe_ Majestas
28 oktober 2007 · 1 319 Inlägg

Skapligt läskande bilder ! vilken kvalle det vart ! sugen på ny kamera!

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
Urkas Kräsen grafiker
29 oktober 2007 · 1 775 Inlägg

Har aldrig gillat såna där HDR bilder. Oftast ser dom inte naturliga ut, saknar kontrast osv. Dock gjorde ju inte dina det, dom bara var mörka med en himmel som ser inklippt ut.
Sen att dom kallas för hdr när det faktiskt inte finns någe hdr info kvar i bilden gillar jag inte heller. Men det är väl bara jag som är skadad och tycker det var bättre förr. ;P

Whine whine!
christofferedil Yellow bug!
29 oktober 2007 · 1 640 Inlägg

_MaCCe_ skrev:
Skapligt läskande bilder ! vilken kvalle det vart ! sugen på ny kamera!

Kan spara några kronor åt dej, och säga att det verkligen inte är kamerans förtjänst! tongue
Räcker i princip att du har en vanlig kompaktkamera med runt 5-6mp, och en AEB-funktion. Delvis att kameran ändrar exponeringar automatiskt.


Älskar HDR. Fotar alltid i RAW så man kan fixa till lite snyggt HDR sen smile

Men du skulle nog kunna fått dom liiite ljusare? tongue

Kärran är inte dålig den heller du wink

Senast redigerat av Edil_ (29 oktober 2007)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
christofferedil Yellow bug!
29 oktober 2007 · 1 640 Inlägg

Urkas skrev:
Har aldrig gillat såna där HDR bilder. Oftast ser dom inte naturliga ut, saknar kontrast osv. Dock gjorde ju inte dina det, dom bara var mörka med en himmel som ser inklippt ut.
Sen att dom kallas för hdr när det faktiskt inte finns någe hdr info kvar i bilden gillar jag inte heller. Men det är väl bara jag som är skadad och tycker det var bättre förr. ;P

"hdr när det faktiskt inte finns någe hdr info kvar i bilden"

HDR, "High Definition Range" är ju helt enkelt att man sammanfogar tre olika exponeringar, så man kan få med den infon som kameran inte lyckades få med på EN exponering. Så varför skulle det inte få kallas HDR? wink Och det där med att dom saknar kontrast och så, det beror ju på hur hårt fotografen väljer att redigera dem i efterhand! tongue

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
Urkas Kräsen grafiker
30 oktober 2007 · 1 775 Inlägg

Edil_ skrev:

Urkas skrev:
Har aldrig gillat såna där HDR bilder. Oftast ser dom inte naturliga ut, saknar kontrast osv. Dock gjorde ju inte dina det, dom bara var mörka med en himmel som ser inklippt ut.
Sen att dom kallas för hdr när det faktiskt inte finns någe hdr info kvar i bilden gillar jag inte heller. Men det är väl bara jag som är skadad och tycker det var bättre förr. ;P

"hdr när det faktiskt inte finns någe hdr info kvar i bilden"

HDR, "High Definition Range" är ju helt enkelt att man sammanfogar tre olika exponeringar, så man kan få med den infon som kameran inte lyckades få med på EN exponering. Så varför skulle det inte få kallas HDR? wink Och det där med att dom saknar kontrast och så, det beror ju på hur hårt fotografen väljer att redigera dem i efterhand! tongue

Grejen för mig är väl den att när jag använder hdr bilder så använder jag .hdr bilder. Inte jpg-bilder som en gång varit hdr bilder. Så jag tycker det bara känns fel.
Men visst, det där med kontrasten andlar väl om okunskap eller bara att folk tycker det ser bra ut när dom är alldeles matta o kontrastlösa.

Men jag iofs passa på att fråga en sak om nån kanske vet. När jag tar bilder med min nikon d40 i rawformat och sen tar in det i en raweditor för att sen kunna dra ner utbrända partier som t ex en lampa eller kanske bara en himmel, så finns det oftast väldigt lite att ta av där. Borde det inte finnas en jävla massa info där med tanke på att kameran faktiskt har sett under exponeringen vad exakt som finns där (till skillnad på svarta partier där den faktiskt inte kunnat göra det). Iofs lite luddigt skrivet kanske, men är det nån som vet?

Whine whine!
Squadron
30 oktober 2007 · 1 833 Inlägg

Snigga bilder!

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
_Wallis_
30 oktober 2007 · 4 506 Inlägg

Har en Pentax Optio WPI 6,0.

Har förstått att man fixar själva HDR tjosan i ett program på datorn,
Men är det någon Kamera kunnig som vet om jag kan ta bilder i RAW format?

Ser ju sjukt fint ut!

Senast redigerat av _Wallis_ (30 oktober 2007)

Kan du andas kan du dö.
christofferedil Yellow bug!
30 oktober 2007 · 1 640 Inlägg

Urkas skrev:

Edil_ skrev:

Urkas skrev:
Har aldrig gillat såna där HDR bilder. Oftast ser dom inte naturliga ut, saknar kontrast osv. Dock gjorde ju inte dina det, dom bara var mörka med en himmel som ser inklippt ut.
Sen att dom kallas för hdr när det faktiskt inte finns någe hdr info kvar i bilden gillar jag inte heller. Men det är väl bara jag som är skadad och tycker det var bättre förr. ;P

"hdr när det faktiskt inte finns någe hdr info kvar i bilden"

HDR, "High Definition Range" är ju helt enkelt att man sammanfogar tre olika exponeringar, så man kan få med den infon som kameran inte lyckades få med på EN exponering. Så varför skulle det inte få kallas HDR? wink Och det där med att dom saknar kontrast och så, det beror ju på hur hårt fotografen väljer att redigera dem i efterhand! tongue

Grejen för mig är väl den att när jag använder hdr bilder så använder jag .hdr bilder. Inte jpg-bilder som en gång varit hdr bilder. Så jag tycker det bara känns fel.
Men visst, det där med kontrasten andlar väl om okunskap eller bara att folk tycker det ser bra ut när dom är alldeles matta o kontrastlösa.

Men jag iofs passa på att fråga en sak om nån kanske vet. När jag tar bilder med min nikon d40 i rawformat och sen tar in det i en raweditor för att sen kunna dra ner utbrända partier som t ex en lampa eller kanske bara en himmel, så finns det oftast väldigt lite att ta av där. Borde det inte finnas en jävla massa info där med tanke på att kameran faktiskt har sett under exponeringen vad exakt som finns där (till skillnad på svarta partier där den faktiskt inte kunnat göra det). Iofs lite luddigt skrivet kanske, men är det nån som vet?

Hihi, vem har sagt att alla använder .jpeg till HDR? Jag utgår direkt från tre eller fler exponeringar i RAW. Fotar aldrig i .JPEG. Sparar bara i .JPEG om jag ska ladda upp på någon sida eller skicka till någon. tongue

Hmm, märkligt. Jag brukar kunna få ner rätt mycket information från min D40, använder då Camera RAW i PS. Går att experimentera bort sådant rätt bra, men man får nästan leka sig fram till det.

Men oftast får man ju ta det hela i partier. Där HDR kommer till sin fulla rätt (och så var vi där igen). Överexponerat, normalt, underexponerat. Med lite lek, utan konstfulla effekter så vi kommer dit med kontrastlöshet osv, kan du slippa utfrätta himlar osv. Brukar jag använda på just himlar och liknande iaf.. Alt. bara klippa in en annan himmel, kan göra vissa bilder riktigt fina! smile

Men nu får vi väl sluta gå offtopic hihi big_smile

Senast redigerat av Edil_ (30 oktober 2007)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang