3861
Sök

Topppackning/topplock på Opel Calibra 16V -93

19 Inlägg
8 januari 2008
Trådstartare
#1
Jag köpte för ett par veckor sedan en Opel Calibra för 17 000:-. Den gick hur bra som helst i början, med efter ett tag upptäckte jag ett läckage i kylarslangen. Jag lagade den och fyllde på ny kylarvätska och bilen verkade återigen fungera bra.

Ett par dagar senare tändes lampan för låg kylvätskenivå igen. Nu hade kylarbehållaren tömts på vatten/glykol och istället låg ett lager olja i behållaren. In med bilen på närmsta bilfirma och jag fick snabbt beskedet att toppen har gått. Prisuppgiften för reparationen jag fick var i bästa fall 10 000:- och i värsta fall 12 500:-. Är detta rimligt?

Jag kan knappt någonting om motorer, men har en kompis som kanske kan tänka sig att hjälpa till med meckandet om jag bestämmer mig för att försöka fixa det själv. Hur mycket skulle det i så fall kosta?

Är väldigt tacksamför svar!

406 Inlägg
8 januari 2008
#2
Känner en som fick lämna in sin bil på lagning pga att toppen hade gått, så dom fick plana om den, summan av detta 10000kr

:DPlattan i mattan:D

874 Inlägg
8 januari 2008
#3
nu vet jag inte riktigt hur det fungerar med 16v motorn, men när jag precis hade köpt min 8v så hade jag ett liknande problem, då kände jag iof killen som hjälpte mig oxå så jag kom ju billigare undan pga av det oxå. MEN, han fixade mig iaf en begagnad topp från en Vectra tror jag det var, så han bytte toppen expansions kärlet, slangar, alla packningar. Plus att han servade bilen å hela kittet ..har för mig tror det gick på 6000pix inklusive jobbet då.

aja iaf, kolla efter begagnad del.. så kan du ju alltid spara några kronor kanske?

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

19 Inlägg
8 januari 2008
Trådstartare
#4
Jag köper kanske ett nytt topplock på skroten. Går det enkelt att montera? Hur fungerar toppackningen?

3 235 Inlägg
8 januari 2008
#5
Man kan ju absolut byta det själv om man har meckavana.
Men då måste du förmodligen också byta vattenpump, kamaxelrem och spänrulle(ar) och topplockbultar.
Fråga nån bekant om du kan få hjälp med detta.


19 Inlägg
8 januari 2008
Trådstartare
#6
Alternativt kan jag ju lämna in toppen för planing ganska billigt. Vad mer kan behövas göra efter det?

Varför behöver man byta vattenpump, kamaxelrem och spänrulle(ar) och topplockbultar i samband med det?

3 235 Inlägg
8 januari 2008
#7
Om jag inte har fel, så ska alltid topplocksbultar bytas (för det är ofta sträckbultar som inte kan användas en gång till). Och så driver nog också kamremmen vattenpumpen, så det är lika bra att byta den, för det gör man alltid vid kamaxelremsbyte. Och kamaxelremmen ska man helst inte återanvända. (jag personligen har gjort det, men då visste jag att den var helt ny, men folk på verkstäder säger att om kört med bilen och sen ska ta av remmen, så måste den egentligen bytas...).

Plana toppen: måste man alltid göra det, eller om den blivit ojämn?


19 Inlägg
8 januari 2008
Trådstartare
#8
Killen på verkstan tyckte inte att kammen behövde bytas eftersom den gjort det för 2 000 mil sedan.

Men planing av toppen, nya topplocksbultar och ny toppackning borde väl räcka?

3 235 Inlägg
8 januari 2008
#9
Om vattenpumpen på din bil drivs av generatorremmen, så behöver du inte byta den.

Om killen på verkstan säger att kamremmen inte behöver bytas, så gör du som du vill, men jag hade bytt den.

Japp, nya bultas och packning. Sen får du ju se om toppen behöver planas när du lyfter av den.


Saab Viggen MC Yellow
329 Inlägg
8 januari 2008
#10
Hej!

Har gjort en del topp byten på C20Xe (150hk 2,0 16v). Det som brukar gå åt är : (om jag minns allt)

Toppackning
Ventilkåpspackning
Insugspackning
Grenrörspackning
Muttrar (brukar gå åt några nya)
Pinbultar (brukar gå åt några nya)
Nya toppbultar
Glykol
Vatten
Olja
Oljefilter

Vattenpump ,spännrulle och löphjul till  om det används av kamremen!

Tänk på att dra bultarna i rätt ordning och med rätt moment till toppen!

/Stefan
Senast redigerat av Stefan Elg (8 januari 2008)



Sök