2946
Sök

Hur många känner till något om det blinkande bromsljuset whipflash och inkoppling av den ??

12 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
Hur många fler är det här som känner till produkten whipflash och hur den funkar ??
Jag har själv monterat flera stycken och tycker att alla borde ha en sådan i sin bil.

Men jag har ett problem, Är det någon här som känner till hur man kopplar in en WF II-C på en SAAB 9-3 2003.
Jag har kollat på pdfen till WF II-C på http://www.whipflash.se/index.php/technical-manuals men jag har inte kopplingschemat till saaben och hittar inte kablarna ???????

MVH Peter

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
4 april 2008
Menar du när man stampar hårt så tänds varningsblinkers???
Annars fattar jag inte ett smack xD  Vet ju va riktig whipflash är men antar att det inte är det du gojjar om tongue

C H E V R O L E T <3

12 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
Yepp...  När man bromsar hårt så blinkar bromsljuset och ställer man sig på bromsen så sätts varningsblinkers på och stängs av när man accelerar igen. Hel coolt...  Mina grannar som jag hjälpt installera blev som galna när jag visade hemma på gatan tongue

Krockar man eller kör i diket så startar varningsblinkers oxå automatiskt tills bilen kommer i rörelse igen.

Gå in och kolla och se vad du tycker om den. Jag som själv blivit hårt påkörd och fick "whiplash" skada kunde inte låta bli att köpa direkt när jag träffade på dem på mässan i elmia förra året och nu har dem kommit med WF II, som jag omedelbart satte in i min V70.

www.whipflash.se

MVH Peter

Better than God \o/
1 883 Inlägg
4 april 2008
Va fan? Finns det sådant system? big_smile

En sådan grej satt jag och funderade på att "uppfinna" för något år sedan!
Störande att inte veta hur hårt bilarna framför bromsar nämligen, om de bara har foten på pedalen eller grisnitar...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
4 april 2008
Måste säga nu när jag fåt ( Mer kött på benen ) om detta så verkar detta var riktigt bra grej i trafiken!
Ska checka mer på detta o se om man kan hitta sånt till ett rimligt pris smile

C H E V R O L E T <3

12 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
En kompis som oxå blivit totalt whipflashad big_smile sa att dem skulle börja sälja dem på micro för några veckor sedan, men jag har inte varit där och kollat.

MVH Peter

Körv
3 535 Inlägg
4 april 2008
Coolt! Såg detta på min halkbana. Då hade dom små renault-clios med just denna funktion. Faktiskt funderat på det sen dess smile är typ 1½ år sen nu ;D

Truckdriving Man

12 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
Men hallå..... Finns det inte någon på sveriges största forum som
kan hjälpa mig att få i ordning på whipflashen i saaben 9-3 2003 ???

Kan inte någon saabtekniker gå in på http://www.whipflash.se och se hur jag skall göra ???

Här är PDFen: http://www.whipflash.se/docs/inst_wf2-c.pdf

Om inte någon kan hjälpa mig, kanske någon vet var kan jag hitta saab scheman på nätet ??

MVH Peter
Senast redigerat av peter-karlsson (4 april 2008)

* Klåpare
1 718 Inlägg
5 april 2008
Varför vill du ha det?
Volvo som har systemet som standard är ju i blåsväder trots helbilsgodkännandet. Efterssom ett bromsljus inte får blinka och varningsblinkers får endast användas på en stillastående bil här i Sverige.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

166 Inlägg
5 april 2008
Ni har fel (ang at det ej är godtjänt) min zafira har blinkade BROMS ljus vid kraftig inbromsning. Detta kommer från ursprungligen från tyskland. Detta vart godtjänt från och med 060601 i Sverige. (på nya bilar) Det får ej eftermonteras dock.

* Klåpare
1 718 Inlägg
5 april 2008
OPCPiraten skrev:
Ni har fel (ang at det ej är godtjänt) min zafira har blinkade BROMS ljus vid kraftig inbromsning. Detta kommer från ursprungligen från tyskland. Detta vart godtjänt från och med 060601 i Sverige. (på nya bilar) Det får ej eftermonteras dock.

Om du kollar första inlägget så gäller det en eftermonterad enhet...
Men det är bra för Volvo att bromljuset är godkänt så de slipper bygga om en massa bilar till den svenska marknaden, det skulle bli dyrt.. hmm Hur är det med varningsblinkers vid inbromsning förresten, är det godkänt än?

166 Inlägg
5 april 2008
:-) ser det
för att det ska vara OK i tråkiga sverige, så ska BROMSLJUSEN blinka vid kraftigare inbromsningar. Varningsblinkers ska endast gå igång (per automatik) vid olycka.

Förklaring: När man bromsar HÅRT vid lite högre hastigheter så ska BROMS ljusen blinka. Sen om det inte räcker och man smäller med bilen så ska VARNINGS blinkers gå igång.

Vad jag har förstått (EJ HELT 100% PÅ FÖLANDE) så fattade ej volvo till en början det här, utan där är det varningsblinkerserna som går igång även vid inbromsning. (de första modellerna med detta från volvo). Nu ska det funka som ovan även hos volvo.

Notera systemet kommer från TYSKLAND har funnits i flera år där på vissa bilar.
Min Zafira har detta.
Senast redigerat av OPCPiraten (5 april 2008)

* Klåpare
1 718 Inlägg
5 april 2008
Aha.. Tackar OPCPiraten, nu fattar jag systemet bättre. Det Aftonbladet försökte tala om i en hel artikel (och misslyckades) klarade du av på fem rader text. smile

12 Inlägg
5 april 2008
Trådstartare
Gulmun skrev:
Varför vill du ha det?
Volvo som har systemet som standard är ju i blåsväder trots helbilsgodkännandet. Efterssom ett bromsljus inte får blinka och varningsblinkers får endast användas på en stillastående bil här i Sverige.

Jag har monterat whipflash på många bilar nu och kan säga att det var en av det bästa prylarna på länge, men jag fick lite problem med en SAAB 9-3 och därför vill jag ha tag i schema så att jag inte gör bort mig.

Vad det gäller bromsljus och varningssignaler så har jag kontrollerat detta och enligt vägverket så hade man det på prov sedan 2006 men sedan den 12 juni 2007 är det godkänt i hela EU och som en kompromiss är det godkänt att även varningsblinkers får användas vid nödinbromsningar för att förstärka uppmärksamheten hos bakomliggande. I sverige skall det lagstiftas, men eftersom det är lagligt i EU så är det lagligt. Det är dock ännu inte godkänt i Sverige att eftermontera, men när så många kommer med detta är det nog svårt att stoppa det, även som eftermonterat. Det viktiga är ju funktionen tycker jag personligen och att man monterat det rätt så att det inte blivit glapp eller så.

Trots att det inte syns att man har whipflash WF II monterad förrän vid nödinbromsning, så visade jag den på bilprovningen när jag var inne med volvon, han tyckte den var helt grym och otroligt enkel.... eller som han sa "Genial produkt". Han kunde inte fatta att den lilla boxen kunde allt det där och tillade att snart syns väl inte ratten heller.....hehe

Så snälla hjälpa mig hitta SAAB schema på nätet !!

MVH Peter

12 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
Jag lyckades utan elschema till SAAB 9-3 2003 big_smilebig_smile

Det funkade på precis samma sätt som med V70 och XC90 utan extra relä.
Men tack vare att jag inte hade schema fick jag plocka bort en massa onödigt.

Dem bilar som jag vet som funkar med whipflash WF II-C är V70-2003, XC90-2004, SAAB 9-3-2003, BWM 318-1999, AUDI A6-2000 och säkerligen en massa andra bilar, men det är dem märken jag har installerat whipflash i, bortsett ifrån min gamla 740 som jag hade WF I i bakrutan på.

Däremot frågade en kompis till mig varför inte hans vinge på V70 blinkar när han tvärnitar, han har oxå whipflash installerad, dock inte jag som installerat den. Är det någon som kan förklara varför inte vingen blinkar ?????

Jag har kollat på mitt V70 schema, men kan inte fatta varför den inte blinkar... kan han gjort nåt fel vid installationen.

Här är länken till pdferna på whipflash  http://www.whipflash.se/index.php/technical-manuals

MVH Peter

Sök