Tänkta göra en liten hemmsida för skojs skull & se vartdet leder, men jag vet inte hur man gör riktigt eller vart man hittar på "stället" man gör sidan på.
gratis finns det ju massor. www.freewebs.com använder jag för en hemsida som jag har. väldigt enkelt och man har olika skins som man kan använda. sen finns det ju andra webhotell om man vill ha .se adresser och betala en slant varje månad
En hemsida gör du genom att skriva i ett textdokument, massa, massa koder... sen när du är klar sparar du det som xxxx.htm och då blir de en fil som du sen lägger upp på en server. Ungefär så det funkar, det är i alla fall inget ställe man gör de på, och man behöver inga program, även om vissa underlättar.
gratis finns det ju massor. www.freewebs.com använder jag för en hemsida som jag har. väldigt enkelt och man har olika skins som man kan använda. sen finns det ju andra webhotell om man vill ha .se adresser och betala en slant varje månad
Okay. men du menar att om man ska ha ( .se ) addresser s kostar et?? hur blir Web adressen annars då? utan "se" tänkte jag?
Okay. men du menar att om man ska ha ( .se ) addresser s kostar et?? hur blir Web adressen annars då? utan "se" tänkte jag?
Kolla på sidan så kanske det blir mer tydligt.
Men gör du en hemsida via en gratissida typ passagen eller freewebs, är det dem som lägger upp den på internet och då får du adressen därigenom. Typ hem.passagen.se/dinsida eller liknande. Går även att köpa en domän, typ dinsida.se eller dinsida.com, det kan du göra exemplevis på Spray. Då får du koppla domänen till hemsidan.
Men du det finns massa guider om detta på nätet så googla och läs!
Ja asså det är inget dyrt med en .se adress på ett välfungerande hotell.. Kolla t.ex. http://www.one.com .se kostar en summa i engångsavgift och sen kostar den bara en hundring om året..
Ja asså det är inget dyrt med en .se adress på ett välfungerande hotell.. Kolla t.ex. http://www.one.com .se kostar en summa i engångsavgift och sen kostar den bara en hundring om året..
www.one.com första alternativ med 12 kr månaden kostar 450 kr...
annars har du gratis tk domän. Men jag rekomenderar att du skaffar Macromedia dremweaver 8 och så köper du en bok för 200 kr på bokia. Sen så ska du kunna göra rätt så bra sidor.
Hela Garaget är kodat "för hand" i en enkel texteditor inte alls olik Notepad. Kan man html så är en texteditor det bästa verktyg du har för att skapa sidan precis så som du vill ha den.
Mvh
"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Även om man använder Frontpage eller Dreamweaver så bör man kunna html, för hur mycket man än sitter med dom programmen så är det alltid något man vill ändra på som dom inte kan. Nu var det visserligen ett par år jag satt och pulade med hemsidor men man bör lära sig koda grunderna. Html for dummies eller vad nu böckerna heter är jäkligt bra
Java och php och sånt har jag ingen aning om hur det funkar dock.
Jag gör mina sidor i html och hade jättesvårt för dreamweaver i början, för jag visste hur jag ville ha det och hur jag skulle göra det i html men fick inte till det med adobe. Fast när man kom in i det var det smidigt. Dock kör jag fortfarande wordpad.
Jag gör mina sidor i html och hade jättesvårt för dreamweaver i början, för jag visste hur jag ville ha det och hur jag skulle göra det i html men fick inte till det med adobe. Fast när man kom in i det var det smidigt. Dock kör jag fortfarande wordpad.
Kan starkt rekommendera en texteditor med highlightning på kända taggar. Notepad++ använder jag själv. När du sen skriver så färgas t.ex. html-taggarna i olika färger plus att man har många andra fler hjälpmedel för att underlätta läsbarheten i koden. Har även flikhantering för att ha flera filer öppna samtidigt och enkelt växla mellan dem.
ja har skrivit htlm kodern o så till min hemsida men sen vet jag inte vad jag ska göra. har inte riktigt fattat det
Slänga upp på en server och peka dit en domän månne?
To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.