Skillnad på euro- och jap-spec supror?

baltis
29 oktober 2008 · 1 948 Inlägg

precis som rubriken lyder, någon som kan lista skillnaderna?

zshoe Kokar ris
29 oktober 2008 · 923 Inlägg

vart föraren sitter i bilen är väl det enda jag kan bidra med... (håller tummarna på att jag har rätt)

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
Seth
29 oktober 2008 · 3 354 Inlägg

jap-spec e svagare och har 180/kmh mätare, bromsarna skiljer tror jag

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
MilleN
30 oktober 2008 · 9 108 Inlägg

330hk i Euro och 280 i Jap, har för mig det är Turbos och lite småkrafs som skiljer. Kanske även växellådan och något med kylningen men det är jag osäker på, det var mer skillnader än jag trodde från början i alla fall..

Bromsar skiljer också ja, ganska stor skillnad där med.

agentchaos Avstängd
30 oktober 2008 · 93 Inlägg

JAP SPEK är inte för svenska förhållanden då ratten är fel sidan /fel aktig syn på vägen, och du måste växla med vänster (fel) arm oxå om det är manuel

köp en EURO SPEK , kostar lite mer  men är värt varenda krona

AeroMalm BMW fantast
30 oktober 2008 · 1 172 Inlägg

skillnaden är som millen säger. 330 hk euro och 280 jap. mindre turbos, och andra kammar. bromsar e 2 kolvsok istället för 4 kolvs som euro spec har... säkert mer, men det e vad jag vet...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
Stefan Varberg Supraman
30 oktober 2008 · 2 300 Inlägg

euro: stora bromsar, 330 hp, kylning bakaxel, andra bakljus, ratt på både hö och vänster, ofta targa, tyngre än j-spec.
J-spec: små bromsar, 280 hp dock högre vrid, ratt på höger sida, lättare än euro-spec då det sällan e targa.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
MilleN
30 oktober 2008 · 9 108 Inlägg

agentchaos skrev:
JAP SPEK är inte för svenska förhållanden då ratten är fel sidan /fel aktig syn på vägen, och du måste växla med vänster (fel) arm oxå om det är manuel

köp en EURO SPEK , kostar lite mer  men är värt varenda krona

No shit sherlock måste man växla med vänstern? wink Har bara prövat RHD i fem minuter och vande mig inte riktigt men har man vant sig är det ju inga problem, många jag känner föredrar faktiskt högerstyrt på svenska vägar. Bara omkörningar som kan vara lurigt.

"lite mer" är tyvärr en underdrift, kan skilja runt 100.000:- på likvärdiga Supror.

T200
30 oktober 2008 · 83 Inlägg

baltis skrev:
precis som rubriken lyder, någon som kan lista skillnaderna?

Vad jag kan komma på:

Eurospec vs J-Spec.
Hastighetsmätaren är graderad över 180km/h...
Eurospec har alltid haft de stora bromsarna.
Turbosarna är "större". (Tror mer att det är bättre innehåll i dem vilket gör att det går boosta mer heh..)
"Vassare" kammar.
Oljekyld bakaxel.
"Elstyrd frontläpp".
Skinnklädsel.
Targa.
Eluppvärmda stolar standard.
Farthållare standard.
huvscoop
330hk.  Max Bpu effekt ca 450-480hk.

Us-spec.
Som Euro fast saknar:
oljekyld bakaxel
eluppvärmda stolar
Huvscoop
Osäker på om höj och sänkbar frontläpp fanns.
Tror även man kunde välja hardtop på manuella och automat suprorna.

UK-Spec.
Som Euro fast högerstyrd.

J-Spec.
Fick de stora bromsarna som standard -95 och frammåt.
Max bpu effekt 390-420hk.


Rätta mig gärna.

Senast redigerat av T200 (30 oktober 2008)

Turbo X
MilleN
30 oktober 2008 · 9 108 Inlägg

Vilka är det som har det lilla scoopet i huven? Passar riktigt fint på Suprorna.

Coddas ProWanker
30 oktober 2008 · 211 Inlägg

Eurospec har alu huv har jag hört o så det fina scoopet.  sen torkarblad o vilken sida torkarmotorn sitter till bakutan.

www.supramannen.com Sveriges trevligaste forum^^
Eisenhut
30 oktober 2008 · 1 827 Inlägg

T200 har helt rätt för sig... Men för alla haters så måste jag bara flika in att Eurospec såldes även i England och således också finns som högerstyrd. smile Med andra ord, det bästa av två världar wink

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Stefan Varberg Supraman
30 oktober 2008 · 2 300 Inlägg

http://www.mkiv.co.nz/

Här finns uppgifter om det mest på en mkiv.

Man kan tom knappa in sitt chnr och få veta hur den var utrustad när den lämnade fabrik, motor, bakaxel mm.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang