3552
Sök

Fyllecell, tappa körkort?

183 Inlägg
11 november 2008
DoT skrev:
Alltså finns det där systemet med "prickar" verkligen? roll
Ingen som sagt något om prickar eller belastningsregister till mig. Då jag för några år sen blev lite full och "sprang in i fel polis" så åkte jag i fyllecell en natt. Socialen kom på besök några dagar efter(då jag var under 18 år) och frågade mig om mina alkoholvanor och moralpredikade, det var allt.
Inget snack om "prickar".

du behandlas annorlunda om du är under 18 år.
jag har själv åkt dit för ungdommsfylleri å in på sjukhus med soc å hela baletten.
vet precis vad du gick igenom.
då jag hamnade där så var det part om ifall jag skulle få behålla mitt lämplighetsintyg som behövdes då jag skulle ut å övningsköra.
men systemt fanns med prickar, det är jag till 100% säker på.
en god vän hade två prickar på sig i sitt register och skulle han hamna på fel ställe å göra något dumt igen så skulle han då tappa sitt körkort.

men sen verkar de vara skillnad på att sitta i fyllecell en natt eller att strypa en människa till döds, ibland får man ju för sig att det är allvarligare å hamna i cellen en natt iställe lixom..
svenska rättsväsendet e lite krokigt så att säga.

Häst
1 099 Inlägg
11 november 2008
Merca-Hakan skrev:
men sen verkar de vara skillnad på att sitta i fyllecell en natt eller att strypa en människa till döds, ibland får man ju för sig att det är allvarligare å hamna i cellen en natt iställe lixom..

Så sant så.
Har sagt det förr och jag säger det igen: Svenska rättssystemet saknar all logik. smile

Än är inte den sista idioten född..

Egenföretagare
999 Inlägg
11 november 2008
Merca-Hakan skrev:
ja, den gång du råkar i fyllecell så hamnar det även i ditt belastningsregister

Där tror jag att du har fel, om man hamnar i fyllecellen enbart för fylla/oförmåga att ta hand om dig så hamnar man vad jag vet inte i belastningsregistret.
Detta enligt någon som borde veta, nämligen en polis.

183 Inlägg
11 november 2008
weeeman skrev:
Merca-Hakan skrev:
ja, den gång du råkar i fyllecell så hamnar det även i ditt belastningsregister

Där tror jag att du har fel, om man hamnar i fyllecellen enbart för fylla/oförmåga att ta hand om dig så hamnar man vad jag vet inte i belastningsregistret.
Detta enligt någon som borde veta, nämligen en polis.

my bad, sorry.. du har helt rätt!
jag blev för ivrig i skrivandet.

men om vi säger att man bli omhändertagen för fylleri i samband med skadegörelse eller misshandelsfall, kommer även fylleriet med i bilden då eller blir det silat i sanden även då?

183 Inlägg
11 november 2008
DoT skrev:
Merca-Hakan skrev:

Så sant så.
Har sagt det förr och jag säger det igen: Svenska rättssystemet saknar all logik. smile

jo ibland gör de det absolut.. men samtidigt är det bra på något vis.
allt är inte bara svart å vitt, finns mkt grått också..
men men back to topic!

Egenföretagare
999 Inlägg
11 november 2008
Merca-Hakan skrev:
men om vi säger att man bli omhändertagen för fylleri i samband med skadegörelse eller misshandelsfall, kommer även fylleriet med i bilden då eller blir det silat i sanden även då?

Ingen aning faktiskt, vet inte riktigt vad det finns för straffbara brott som rör fylla.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
11 november 2008
Jag förstår inte hur vissa poliser/vakter fått/får behålla sitt jobb. Nån förbaskad vakt trodde jag var stuprak när jag endast grundat med en 3.5a (och kom självklart inte in på den krogen så polaren fick sitta där inne själv). Har stött på några snutar som även dom trott jag varit apfull då jag bara druckit 3-4 3.5or. Visst, jag kanske blir frispråkig och högljödd (men förbaskat snäll och bitvis mesig) med smak utav bärs i munnen och i polarnas sällskap, men att förväxla en glad och nykter typ med en totalt packad j*vel är inte någonting en polis eller vakt skall göra. Jag tycker vi bör kräva en skärpning från deras sida, bara för att man är polis så kan man inte bete sig hur som hellst (vilket många verkar göra)

Har dock inte hamnat i fyllecell än tongue
Senast redigerat av TenZer (11 november 2008)

Rock'n Roll

183 Inlägg
11 november 2008
weeeman skrev:
Merca-Hakan skrev:

Ingen aning faktiskt, vet inte riktigt vad det finns för straffbara brott som rör fylla.

rattfyllan är den enda jag kan komma på nu iaf.

aja, jag tycker det känns som att trådskaparen har fått sina svar nu iaf om inte någon har nått annat att tilläga?

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
11 november 2008
Tycker det är bra att dom hotar att dra in lappen, då kanske man lugnar ner sig lite. Det finns aldeless för många alkoholpåverkade förare ute i trafiken varje dag. Säger inte att du kör när du är full, men du lär ju iaf ta det lite lugnare med spriten nu när du vet att lappen hänger löst.

Hur fan hamnar man i fyllecell förresten? Måste man inte vara bråkig och skit då?

Blyfot
829 Inlägg
11 november 2008
de hänger ju lite på vilka ordningsvakter och poliser man träffar. En del är helt tokiga o ska in folk i fyllecell bara för att dom säger emot

"bara en mor kan älska en sån son"

Fri fart för ett fritt folk!
14 290 Inlägg
11 november 2008
det är INTE ett brott att blir lob:ad
förstår inte varför det skulle vara det och varför många "vet" hur det ligger till utan att veta ett enda skit

som stöd hittade jag detta på lokalpressens hemsida idag ;-)
http://www.na.se/artikel.asp?intId=1409644&insn=1

den artikeln stöder även att polisen missbrukar användningen av Lob

Kör fort så hinner inget hända...

182 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
Mnn får ingen prick för att man hamnar i fyllecel. Och jag är 20 så jag är inte minderårig. var 19 när det hände.  Jag förstod att det skulle spekuleras en del när jag la detta inlägg och det drog ju iväg lite med svaren ibland.

Jag tycker iaf personligen att det här är sjukt, jag har INTE gjort något brottsligt, inte kört onykter eller haft planer på det. Väntat minst 12 timmar innan jag kört bil dagen efter, har det blivit lite mer alkohol så kör jag inte alls dagen efter.

Arbetar varje veckodag också, och kan (och vill) inte dricka då såklart, så det här med alkoholist är bara dumt att ens dra upp.

Ska iaf komma med en redogörelse efter mötet så ni får höra hur den här historien slutade. Ska köpa en impreza till helgen så om jag förlorar körkortet pga detta kommer jag att bli ganska nere. Fast lär dra upp det i rätten isf.

1 338 Inlägg
12 november 2008
_Glenne_ skrev:
MeloveGolf skrev:
CivicHatchback skrev:
Har hamnat i fyllecell 2 gånger i mitt liv, tyvärr ganska tätt intill varandra.
....-.....-.....-....
nu, har jag fått ett nytt om att jag ska komma för att de ska avgöra om jag får behålla körkortet osv..

förmodligen prata med dig om dina alkoholvanor se så att du inte är "alkis" farligt när man åker fast för fylla tex 2 helger på raken...

ja shit, man är ju värsta alkisen om man festar typ varje helg lol gör väll nästan alla av dagens ungdommar tongue

men det behöver du inte säga till dom wink tongue

Det löser sig nog ska du se..

Mvh/ M

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

1 338 Inlägg
12 november 2008
Martin 9-3 skrev:
Meningen med fyllecell är väl från början att den omhändertagna personen inte kan ta hand om sig själv och sätts där tills faran är över för att han/hon ska skada sig själv eller andra.

Blir man då på pappret omhändertagen för att man är oförmögen att ta hand om sig själv så är det klart att folk reagerar och kanske ifrågasätter om man är lämplig i trafiken...

En person som nyligen suttit i fyllecell pga rejäl fylla ska inte köra bil enligt mig. Det tyder på total brist av självkontroll att hamna i sån situation. Har man inte den minsta koll på sina egna begränsningar så ska man inte köra bil. Punkt slut.

Kanske hårt att ta ifrån kortet för all framtid men ett år och krav på att man måste ta om körkortet är helt rimligt.

Sen kostar det pengar att låta polis ta hand om sådana personer så några veckors samhällstjänst som följd av omhändertagande ska vara standard.

Men hur ofta utövas lagen som "meningen" är den missbrukas ganska väl och ofta av poliserna!
också hamnat i fyllecell ens fast jag vart helt nykter Argumentera emot polisen.

så ditt resonemang håller inte riktigt  tongue
Senast redigerat av mYGeL (12 november 2008)

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

182 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
Har varit på mötet nu, det gick bra! väntar bara på ett besked nu, lite nervös kan jag medge!

"The Stig"
390 Inlägg
8 december 2008
Jag somna på damernas WC på Finlandsbåten en gång.Vakna 3.5 timme senare i ett grönt rum på 2+2 meter utan snus,nycklar,telefon,livrem,skor.Då undra man va man var nånstans.

Fick bara skriva på ett papper och allt var lugnt.
Senast redigerat av 323fSportT (8 december 2008)

Om man kan gasa fullt....har man trimmat för lite...

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
8 december 2008
Orkade inte läsa allt pladder om alkis hit eller dit, det känns irrelevant.

Har jag förstått det rätt är det inget brott att hamna i fyllecell, men lika lite är det rättsligt ett straff att förlora körkortet.

Körkortet har man till låns hela tiden man har det, och det är lika lätt att förlora dag 1 som efter 20år, skillnaden brukar vara om man får ta om det eller inte.

I dessa fall handlar det inte om brott mot trafiklagar utan om allmänt uppförande. Visar en person tendenser till att bli arg, irriterad och liknande i stressade situationer har polisen rätt att omhänderta körkortet, vilket ofta kan återfås när en viss mognad uppnåtts.
Vid upprepade förseelser visar en person att den inte lyssnar första gången vilket även det påverkar och visar att omdömet inte alltid är det bästa.

Jag vet mycket väl att det finns personer som gjort värre saker, men någonstans måste polisen börja. Och att då ta kortet efter 2 fyllecellsbesök leder generellt till att vi slipper ett antal fyllekörningar per år. Jag säger inte att det skulle skett nu, utan generellt.

Min rekommendation är att under besöket med polisen se till att uppföra sig vuxet och med ansvar. Ta alltid på dig felen gentemot polisen, om ingen kan styrka det du säger, annars svartmålas du mer...

182 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
Nu har jag fått beskedet från länsstyrelsen. De tyckte inte att det fanns skäl att plocka kortet smile sa ju det! måste dock erkänna att jag har varit rätt så nervös.. o att det var en grym lättnad att det löste sig!

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
27 januari 2009
de e stor risk ibland å bli tagen för gång fylla , när man har körkort , ännu tråkigare å bli av med körkoret på de sättet , hoppas att de kommer att ordna sig för dig

Nissan Silvia

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
27 januari 2009
Jag tror inte att polisen skicka papper till social utan anläggning som därefter skikas till länstyrelsen för se om du är lämpligt för behålla körkort.
Social undrar om varför du fick sitta i fyllecell, det är absolut derras rätt att göra en utredning om din drykande.
Tänk också att polisen har kvar allting om din cell besök i deras dator och om du blir tagen på nytt kan du förmogligen säga hejdå till ditt körkort även om du inte kör bil då, det räcker att du hamnar i fyllecell ingen för det.
Senast redigerat av alain (27 januari 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Sök