3330
Sök

Kondens i högtalare

85 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
Nu när det börjat blivit flera minusgrader så märker jag att min vänstra högtalare i dörren fryser fast (?) ganska ofta. Trodde jag bränt den men det verkar bara som om spolen fryst fast på något sätt, blir bra bara man petar lite på konen så den kommer loss och sen spelar den lika bra som innan.

Någon som råkat ur för det här? Borde jag oroa mig för kortslutning eller något sånt och hur kan jag förebygga problemet? Lite störande att behöva "varmköra" högtalarna för att slippa att dom fryser fast såfort man spelar lite på låg volym när konen inte rör sig så mycket tongue

Dom är monterade fritt ut i dörren så jag kan tänka mig att det bildas lite kondens där nu när det är stora temperaturskillnader framför och bakom högtalaren.

1 785 Inlägg
22 november 2008
Emil889 skrev:
Nu när det börjat blivit flera minusgrader så märker jag att min vänstra högtalare i dörren fryser fast (?) ganska ofta. Trodde jag bränt den men det verkar bara som om spolen fryst fast på något sätt, blir bra bara man petar lite på konen så den kommer loss och sen spelar den lika bra som innan.

Någon som råkat ur för det här? Borde jag oroa mig för kortslutning eller något sånt och hur kan jag förebygga problemet? Lite störande att behöva "varmköra" högtalarna för att slippa att dom fryser fast såfort man spelar lite på låg volym när konen inte rör sig så mycket tongue

Dom är monterade fritt ut i dörren så jag kan tänka mig att det bildas lite kondens där nu när det är stora temperaturskillnader framför och bakom högtalaren.

Detta beror troligen på att regn vatten kommer in i högtalaren via dörren. Skruva bort högtalaren och kolla regn skyddet bakom högtalaren. Ta eventuellt in högtalaren så den får torka om det kommit in vatten.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
1 814 Inlägg
24 november 2008
när det är kallt ute så är det bra att spela musik på ganska låg volym och öka långsamt, för att inte riskera att skada höftaren.

att kolla fukt låter vettigt

8 156 Inlägg
24 november 2008
Kan du fästa en torrboll i dörren så kanske det kan vara en smart sak att göra? Kolla så att dörren är tät också (så att det inte läcker in fukt)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Fire And Silk
2 254 Inlägg
24 november 2008
expect1991 skrev:
när det är kallt ute så är det bra att spela musik på ganska låg volym och öka långsamt, för att inte riskera att skada höftaren.

att kolla fukt låter vettigt

Höftaren?  lol lol big_smile tongue

MVh Markus wink

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Avstängd
216 Inlägg
24 november 2008
Phaetoon skrev:
Kan du fästa en torrboll i dörren så kanske det kan vara en smart sak att göra? Kolla så att dörren är tät också (så att det inte läcker in fukt)

hahahaa sköna snuskiga fattiglapps trix smile kör du PV med torrbollar i ? lol

dagens bästa . tack för ett gott garv Phaetoon . du är king of the day cool
Senast redigerat av TRANSPORT (24 november 2008)

lycka till

Sök