2172
Sök

Less på Saab som inte har eluppvärmda spolarmunstycken!!!

120 Inlägg
5 mars 2006
Trådstartare
Är det nån mer än jag som tycker det e skit att inte en svensk (?) bil som SAAB saknar eluppvärmda spolarmunstycken??? Kanske int så många gånger om året det behövs, men senaste dagarna har jag inte sett ett sk*t pga att det fryser i munstyckena. Tycker det rimmar lite dåligt med deras säkerhetstänkande.... Eller e det jag som e ute och cyklar?

Fisketokig
2 997 Inlägg
5 mars 2006
De blir väl uppvärmd av motorn så det räcker. Aldrig vart med om det på någon saab eller annan bil som vi haft och inte hört något heller.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Ölbryggare
339 Inlägg
5 mars 2006
Det är dåligt, men det har fungerat utan problem på 9-5:an de två vintrarna som jag haft den så jag är nöjd..Fungerade dock jävligt dålig på min gamla 9000, utan att jag fann ngn orsak till problemet, var grymt irriterande faktiskt..Men det handlar nog om att försöka använda sig av spolarvätskan dagligen om det går..känns som det är mindre risk då att det fryser..

21 761 Inlägg
5 mars 2006
Om man blandar 50/50 så ska det klara sig ner till runt -20, men då får man ju köpa en hel del spolarvätska förstås.

53 Inlägg
5 mars 2006
På min vinterford så fryser de igen jämt men har inte haft några problem på en 9-5 som går året runt!

31 Inlägg
5 mars 2006
Hej på er...

Jasså det är fler som blir galna...
Har ju bland annat en 9-5 Aero -04 och det har en tendens att frysa lätt redan vid 6-7 minus MEN det är alltid bara i det vänstra munstycket det fryser...förstås, där det behövs som mest.
Precis livsfarligt man ser ju inte ett skit.
Eftersom det är garanti kvar på bilen har jag påpekat detta ett flertal gånger, en gång bytte de munstycket, men problemet kvarstår.

Nån som vet vad det kan va?
Eftersom det är just bara det vänstra?
Stannar man och låter bilen stå o gå så funkar det ofta efter typ 5min igen...när motorvärmen värmer upp slangar osv...men sen fryser det igen...
Saab hittar inget fel...

Kan det va nåt i nån slang som gör att det fryser?
Är inte säker på att Saab bemödat sig med att öppna o titta...

Känns ju som det trots allt e rätt viktigt att det där funkar.
Visst kanske funkar det att blanda i mer men vid dessa tillfällen har det varit gott o väl tillräckligt för att klara temperaturen som rådde då.
Dessutom vill man ju inte BARA ha ren spolarvätska i med tanke på att brandrisken e rätt stor...

Har en 9-5 -00 också och har aldrig haft detta problem...
Men tydligen ser det inte likadant ut med munstycken o backventiler på en 00a som på en 04a.

Nån som har nåt tips?
Tyvärr kommer man inte åt slangen då den ligger mellan två plåtlager...

120 Inlägg
5 mars 2006
Trådstartare
Skönt att fler än jag som stör sig på det i.a.f.  Man blev bortskämd när man körde Audi, då va det alltid eluppvärmda. Enda grejen jag verkligen stör mig på med Saabar, annars älskar jag dom små liven... Hehe!
Och fenomenet med att det alltid e dom vänstra munstyckena som fryser känner jag igen... Man får lägga sig över i passagerar sätet för att se nåt frammåt. Men men, snart e sommaren här...

9 108 Inlägg
5 mars 2006
Dagens i-landsproblem alltså.. Skrapar ni inte rutorna eller?

120 Inlägg
5 mars 2006
Trådstartare
Hahahahahha japp.

638 Inlägg
5 mars 2006
vem f-n behöver sånt? Blanda spolarvätskan som det ska istället så fungerar dom. Bor i Norrbotten och inte haft problem någon gång i mitt liv med detta och här kan det vara kallt kan jag lova.

Eluppvärmda spolarmunstycken, Haha låter ju sjukt bara man säger det.

Kommer väl nånting här snart!

120 Inlägg
6 mars 2006
Trådstartare
I Norrbotten finns det väl så få bilar att ingen stänker på dig så att du nånsin behöver använda spolarvätskan. I dom mellersta delarna av landet hoppar temperaturen upp och ner mellan +2 och -8 och då e det inte så lätt. Dessutom är det inte spolarvätskan som fryser för mig i.a.f, utan vatten från smält snö som lyckas bilda is på spolarna...

Driver
2 111 Inlägg
6 mars 2006
Ni blandar för klent pöjkar wink. 50/50 ska de vara smile. inte fan fryser då mina hehe smile inte varit med om att de frusit ens vid -25 . det var med orig nissan munstycken då förståss wink. Hoppas d u löser ditt mindre trafikvänliga problem.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

638 Inlägg
6 mars 2006
carpan skrev:
I Norrbotten finns det väl så få bilar att ingen stänker på dig så att du nånsin behöver använda spolarvätskan. I dom mellersta delarna av landet hoppar temperaturen upp och ner mellan +2 och -8 och då e det inte så lätt. Dessutom är det inte spolarvätskan som fryser för mig i.a.f, utan vatten från smält snö som lyckas bilda is på spolarna...

Jadu här skickas det upp allt möjligt skit på rutan så nog fan får man använda spolarna rejält. Som sagt blanda mindre vatten?

Själv kör jag helt koncentrerat på vintern för att det blir både renare på rutan och så slipper man någonsin tänka på att det fryser.

Du blandar för klent om det inte tar sig igenom isen.

Kommer väl nånting här snart!

1 741 Inlägg
6 mars 2006
har aldrig haft sånna problem heller.. och jag bor ju på den här trevliga gränsen där dom saltar vägarna och det kommer mycket snö och är j-a kallt.

inte på någon av bilarna jag kör på vintern har det slutat fungera pga is. bilarna är = volvo v40, 460, 245

så det bör ju endera vara nåt konstruktions fel på saabarna eller så blandar ni dåligt.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

120 Inlägg
6 mars 2006
Trådstartare
Heheheh. Inge konstruktionsfel. Bara avsaknad av eluppvärmda spolare. De Audisar jag kört tidigare har alltid haft det, även polarns 850 från 93 hade det. Men inte en Saab för över 300 loppor... Tycker det e lite surt. Som sagt inte så många dagar om året som det jävlas, men när det gör det så e det mkt irriterande att inte se något, man blir ju en trafikfara!!!

Och tjafset om att blanda rätt spelar ingen roll, jag har provat de flesta kombinationer... ;-)

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
6 mars 2006
MilleN skrev:
Dagens i-landsproblem alltså..

Du har fel big_smile dagens i-landsproblem är hur nära en ingång/utgång man får parkerat bilen wink

9 108 Inlägg
6 mars 2006
calibra_nox skrev:
MilleN skrev:
Dagens i-landsproblem alltså..

Du har fel big_smile dagens i-landsproblem är hur nära en ingång/utgång man får parkerat bilen wink

rätt svar är så långt bort åt helvete det bara går så man inte får några dörruppslag tongue

För övrigt har jag eluppvärmda munstycken på min gamla ruttna rostiga opel omega wink  saab-ägare kan känna sig ägda en gång för alla! (Eller så är det så att inte en levande själ bryr sig? wink)

Direktör
305 Inlägg
6 mars 2006
carpan skrev:
Är det nån mer än jag som tycker det e skit att inte en svensk (?) bil som SAAB saknar eluppvärmda spolarmunstycken??? Kanske int så många gånger om året det behövs, men senaste dagarna har jag inte sett ett sk*t pga att det fryser i munstyckena. Tycker det rimmar lite dåligt med deras säkerhetstänkande.... Eller e det jag som e ute och cyklar?

Kanske du borde lära dig och blanda rätt i burken, så slipper man dina bekymmer

Speed limit are only for pussy

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
6 mars 2006
MilleN skrev:
rätt svar är så långt bort åt helvete det bara går så man inte får några dörruppslag tongue

Haha, om man har finbilen ja wink har man morsans/farsans/nån kompis' bil, så är det rätta svaret så nära som möjligt wink

Sök