3804
Sök

Säljer Ford Volvo nu? Säljer GM Saab nu?

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
9 december 2008
discokapten skrev:
richardoo290 skrev:
volvo kommer gå under! när en stor del av det svenska folket hellre föredrar bmw och japanskt .. ja hur tror ni då folk i andra länder resonerar? vem fan vill köpa en volvo om inte ens en svensk vill köpa bilen!?

era förfäder vänder sig i gravarna av ilska när dem ser vad ni gör mot ert land, i tyskland köper folk bmw helt galet om de går dåligt för bmw.. samma i de flesta länder, utom sverige.. där vi skiter i villket nu och sen om 20 år när vi inte har nån industri eller pengar så undrar vi vafan som hände och skyller på regeringen..

min chef har aldrig gillat volvo speciellt mkt och har redan en bmw.. dock för några veckor sen i lågkonjukturen och volvos varsel åkte han och köpte en volvo bara för att stödja svensk industri, riktigt fint gjort och jag hade gjort de samma om jag haft pengarna.. wow! en bil gör inte mycket men om alla gjorde som han skulle volvo inte behöva varsla massa människor, ne fy på er alla som väljer nått annat än svenskt!

de gäller alla varor, som reinfeldt sa: står det "made in kina" på julklapparna ni köper har ni inte gjort mycket för den svenska ekonomin.

Det handlar inte om vad svenska folket väljer,

jo det är precis det de handlar om. köper du en bmw går det bra för bmw och tyskland.
köper du en volvo finns det en chans att rädda volvo, och tusentals jobb, vår ekonomi.. men skit i de då du får en fläskig bmw för samma pris roll

4 637 Inlägg
9 december 2008
richardoo290 skrev:
volvo kommer gå under! när en stor del av det svenska folket hellre föredrar bmw och japanskt .. ja hur tror ni då folk i andra länder resonerar? vem fan vill köpa en volvo om inte ens en svensk vill köpa bilen!?

era förfäder vänder sig i gravarna av ilska när dem ser vad ni gör mot ert land, i tyskland köper folk bmw helt galet om de går dåligt för bmw.. samma i de flesta länder, utom sverige.. där vi skiter i villket nu och sen om 20 år när vi inte har nån industri eller pengar så undrar vi vafan som hände och skyller på regeringen..

min chef har aldrig gillat volvo speciellt mkt och har redan en bmw.. dock för några veckor sen i lågkonjukturen och volvos varsel åkte han och köpte en volvo bara för att stödja svensk industri, riktigt fint gjort och jag hade gjort de samma om jag haft pengarna.. wow! en bil gör inte mycket men om alla gjorde som han skulle volvo inte behöva varsla massa människor, ne fy på er alla som väljer nått annat än svenskt!

de gäller alla varor, som reinfeldt sa: står det "made in kina" på julklapparna ni köper har ni inte gjort mycket för den svenska ekonomin.

Anledningen till att det en gång gick bra för Volvo var bl a för att de satsade på kvalitet och god service. Men får man idag en bättre bil till ett lägre pris så köper folk istället den.
(Ska staten köpa Volvo tycker jag att de Volvo ska bli bland de bästa biltillverkarna, annars blir det pinsamt för Sverige.)

Reinfeldt har börjat sälja ut statliga företag så att tillverkningen flyttat utomlands och det gör det inte lättare att köpa svenskt. (Exempelvis görs Blossa glögg inte längre i Sverige.)

141 Inlägg
11 december 2008
Trådstartare
idag kom skattepengarna till bilindustrin

Claeson

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 december 2008
richardoo290 skrev:

Vi har ett litet problem här.

Du påstår att alla tyskar går och köper en ny BMW så fort dom skriker på BMW-fabriken.
Men att vi svenskar inte gör det.

Det som slår mig direkt, är att BMW är tyskt, dvs att när tyskarna köper BMW-bilar får inte det pengarna att försvinna utomlands.

Men köper du en ny Volvo, eller likadant statens räddningspaket på 28miljarder kronor, hur stor är inte risken att pengarna försvinner rakt ner i Fords (Eller GMs för den delen) fickor eftersom de är de utländska ägarna och sitter ännu mer i skiten än Volvo gör/är?

Jag antar att staten har tänkt på detta bekymmer, och satt villkor på hur pengarna ska användas, men jag tror fortfarande att Ford och GM lär göra ALLT de kan för att komma åt dessa pengarna, då 28 miljarder trots är hälften av vad Ford köpte Volvo för, ungefär.
Senast redigerat av TurbOla (12 december 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 december 2008
Senaten i USA dissar sitt räddningspaket till Ford, GM och Chrysler.

Ford klarar sig tydligen hyfsat, men GM väntas gå i konkurs vid nyår utan amerikanst regeringsstöd.
Saab verkar ligga riktigt risigt till...

Man tog även upp frågan om risken fanns att de svenska pengarna skulle försvinna in i Ford och GM, men det skulle man tydligen se till, "att dom inte lägger labbarna på våra svenska skattepengar".

big_smile

1 062 Inlägg
12 december 2008
discokapten skrev:
För dom pengarna det kostar att köpa en ny v70 så får man en rätt fläskig bmw, som andas så sjukt mycket mer kvalitet.

Bevisligen är V70 etta på försäljningstoppen. En Motsvarande BMW med samma utrustning är dyrare!
Och trots att jag kör Saab och aldrig ägt en Volvo vill jag dock påstå att inredningen i nya V70/S80 verkligen ser fräsch ut! Och andas kvalité. Vem har sagt att en pemiumbil ska SE lyxig ut? Är premiumbil = lyxbil? Nej, ytlig lyx tycker jag inte är speciellt tilltalande. Den eventuella lyxen ska komma inifrån och är ingenting man kanske märker efter 5min i en bil.
Sen om det är mer eller mindre fel på en ny Volvo jämfört med Bmw vet jag inte.

M.V.H.

blacken
12 december 2008
Glader9991 skrev:
Läste här om dagen att Fiat,Opel och Saab skulle kanske gå ihop.
Dvs. Fiat köper GME om jag fattat rätt.

Vad skulle den den bilen heta?, Fiopsa?..

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
12 december 2008
blacken skrev:
Glader9991 skrev:
Läste här om dagen att Fiat,Opel och Saab skulle kanske gå ihop.
Dvs. Fiat köper GME om jag fattat rätt.

Vad skulle den den bilen heta?, Fiopsa?..

lol  lollollol

2slow

"The Stig"
390 Inlägg
12 december 2008
Förstår att ingen vill köpa en Volvo.Jag skulle hellre ha en Skoda.ALLT är tillval i en volvo.Ingår inte ens stolsvärme.Allt kostar extra.En halv miljon för en ny volvo,glöm det.

Enligt många undersökningar så skiter folk i om det är en Volvo,lada,bmw eller va det nu är.Många går på utseendet,rolig att köra osv.Tror Volvo faller på många punkter där.

Om man kan gasa fullt....har man trimmat för lite...

1 237 Inlägg
12 december 2008
haha vem fan bryr sig om det går bra för ett företag hellre än att man SJÄLV får en BRA bil. nej nej...

1 062 Inlägg
12 december 2008
323fSportT skrev:
Enligt många undersökningar så skiter folk i om det är en Volvo,lada,bmw eller va det nu är.Många går på utseendet,rolig att köra osv.Tror Volvo faller på många punkter där.

Många önskar inte ha maximal väghållning, häftigt utséende m.m. Man kanske vill ha en bil med de värden Volvo står för och en V70 kostar heller inte en halv miljon. Oktavia är dyrare än S80 kan jag påstå då, för det är inte fel.
Sedan kan jag hålla med de som tycker bilarna drar för mycket. Men de är inga småbilar vi pratar om och pengar för att utveckla snålare motorer till sig själva har varken Saab eller Volvo fått av sina ägare.
(däremot för att utveckla åt GM själva...)

M.V.H.

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 december 2008
323fSportT skrev:
Förstår att ingen vill köpa en Volvo.Jag skulle hellre ha en Skoda.ALLT är tillval i en volvo.Ingår inte ens stolsvärme.Allt kostar extra.En halv miljon för en ny volvo,glöm det.

Enligt många undersökningar så skiter folk i om det är en Volvo,lada,bmw eller va det nu är.Många går på utseendet,rolig att köra osv. Tror Volvo faller på många punkter där.

Ändå har Volvo V70 varit Sveriges mest sålda bil sen dom började tillverkas ungefär, och innan dess 850, och innan dess 240 och 740... för det mesta kombimodellerna.

Muttley
12 december 2008
liquisole skrev:
haha vem fan bryr sig om det går bra för ett företag hellre än att man SJÄLV får en BRA bil. nej nej...

alla de tusentals som jobbar på företagen. men du har troligen inte blivit drabbad denna gången.

Cars suck :P
35 Inlägg
12 december 2008
Volvo borde ha gått ihop med Renault när de hade chansen. Då hade det nog sett ljusare ut för Volvo idag.

"The Stig"
390 Inlägg
12 december 2008
TurbOla skrev:
Ändå har Volvo V70 varit Sveriges mest sålda bil sen dom började tillverkas ungefär, och innan dess 850, och innan dess 240 och 740... för det mesta kombimodellerna.

Om nu Volvo har varit sveriges mest sålda bil så länge,varför så det då ut som det gör nu???

"The Stig"
390 Inlägg
12 december 2008
AndreasPlars skrev:
Många önskar inte ha maximal väghållning, häftigt utséende m.m. Man kanske vill ha en bil med de värden Volvo står för och en V70 kostar heller inte en halv miljon.

M.V.H.

Jag nämde just inte V70.Sen är det inte en sportbil jag mena heller.Sa bara att en Audi,Bmw,Mercedes är roligare,trevligare än en Volvo att köra.Men alla tycker vi olika.Så är det ju..

Många är insnöade på Volvo och kan inte köra nåt annat.

369 Inlägg
12 december 2008
Det går ju snack med om att bmw ska köpa upp volvo..

Och jag personligen tror inte att varken Volvo eller Saab kommer gå i kk.. Visst det ser ju absolut inte bra ut för någon av dom men jag tror att sveriges regering kommer göra ALLT för att få dom båda företagen att överleva för hade saab eller volvo gått i kk så hade det varit TOTAL katastrof för sverige...

åh va man myser, när turbon den pyyser =)

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 december 2008
323fSportT skrev:
Om nu Volvo har varit sveriges mest sålda bil så länge,varför så det då ut som det gör nu???

Därför att Sverige är ett litet, litet land.
Lek med siffror:
I USA såldes ungefär 16 miljoner bilar förra året och i Asien ca 21 miljoner.
I västra Europa såldes ungefär 12 miljoner. I Sverige ca 300.000. Försäljningen i Sverige är alltså ca 1/40 av färsäljningen i västra Europa.
Så det spelar ingen större roll om v70 är vanlig här...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 062 Inlägg
12 december 2008
323fSportT skrev:
[

Du kanske inte har hänt med? Ägaren Ford blöder pengar pga egna dumheter i produktutveckling.
Samma dumheter som GM stått för under en massa år, ett så kallat strutsbetéende som jänkarna utvecklade under 70-90-talet. Dvs katastrofal passivitet på högsta strategiska nivå. 
Volvo som gått bra i ett gäng år saknar pengar för att utvecklas. Går ägaren i KK ligger Volvo PV risigt till.
Det räcker med att GM går i KK för att det ska bli en dominoeffekt som även kommer att drabba Volvo hårt.

Volvo (och Saab) hade nog inte kunnat få sämre ägaren än storföretag i USA kan man säga så här i efterhand.
Vad hände tex med denna bil: http://www.youtube.com/watch?v=7-TLYJyc5qM
Man kan inte skylla eländet bara på Volvo och Saab, jämfört med de i USA har de stått för otroligt mycket nytänkande och framåtanda.

M.V.H.

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 december 2008
323fSportT skrev:
TurbOla skrev:

Du har bott i en grotta de senaste tio åren va? smile
Har ett hett tips för dig, för att komma ifatt historien såhär långt.
http://www.va.se/nyheter/2008/10/16/ford-volvos-olycka/

323fSportT skrev:
AndreasPlars skrev:
Många önskar inte ha maximal väghållning, häftigt utséende m.m. Man kanske vill ha en bil med de värden Volvo står för och en V70 kostar heller inte en halv miljon.

M.V.H.

Jag nämde just inte V70. Sen är det inte en sportbil jag mena heller. Sa bara att en Audi,Bmw,Mercedes är roligare, trevligare än en Volvo att köra. Men alla tycker vi olika. Så är det ju..

Många är insnöade på Volvo och kan inte köra nåt annat.

D.v.s. större delen av Sveriges befolkning?
Hur många äger eller har ägt en Volvo tror du...?

_Robbzon_ skrev:
Det går ju snack med om att bmw ska köpa upp volvo..

Och jag personligen tror inte att varken Volvo eller Saab kommer gå i kk.. Visst det ser ju absolut inte bra ut för någon av dom men jag tror att sveriges regering kommer göra ALLT för att få dom båda företagen att överleva för hade saab eller volvo gått i kk så hade det varit TOTAL katastrof för sverige...

Ja, att BMW skulle köpa Volvo var ett rykte för ca 3 månader sen, och det var även spekulationer 2007. Men de har gått ut nu och sagt att de inte tänker köpa Volvo.

Sök