Okej då kör vi... har nu läst igenom hela tråden, står många sanningar och även ett antal osanningar.
9-3SS Aero 2.0T:
Fördel: Grymt chassi, underbar på en kurvig väg. Riktigt bra stolar och funktionell inredning! Den 6-vxl lådan ÄR extremt tålig oavsett vad vissa vill påstå och motorproblemen från T7-motorerna är ett minne blott. Sen utseendet är ju en smaksak men en 9-3ss är ju sjukt läcker och stilren med lite "diskret" styling. De kan kännas lite billiga i känslan bitvis, 07 och senare är i en helt annan liga än de tidigare. Se upp för tidiga 03:or då de kan ha många småproblem. Och 2.0T blir ju rätt kostsam att trimma om du ska komma en bit över 300hk.
S40N T5:
Har aldrig kört en S40 med T5an kan jag börja med att säga, har också hört mycket om kvalitetsproblem på främst de tidigare årsmodellerna av S40/V50 - men det är nog väldigt olika från bil till bil. Snygg på utsidan, för kantig på insidan - bekväm att åka långt i, inte lika engagerande att köra som 9-3an men ändå rätt bra
5an låter riktigt bra med rätt avgassystem! Bara de har lyckats göra den snålare än 850-versionen... S40n känns mera som en bekväm vardagsbil för mig - inte lika lockande att ta ut den på en kurvig landsväg som 9-3an, men mera lättrimmad!
Jag hade gått på 9-3an, helt på känsla - Men jag hade hela tiden grämt mig för att jag inte skulle ha råd med den läckra 08-faceliften