3341
Sök

k-jet 16v turbo

97 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
#1
tja tänkte höra om någon vet vad man måste göra för att köra med 16v topp på b23et(budget bygge) ska köra med mekaniskt sprut från 240. tacksam för svar

lever mitt liv i bredställ omgiven av däckrök

Volvoskadad
6 017 Inlägg
3 januari 2009
#2
Hmm, budget bygge? Då kan du ju inte satsa på någon större effekt och då blir de ganska onödigt med 16v topp. Dessutom blir de bara jobbigt vid bes. om du har nyare bil än 1975. Men de är bara min tanke

Jonas

Med lem
1 127 Inlägg
3 januari 2009
#3
Fast du lär ju få leta efter sämre insprut än k-jet. Både enklare och bättre att ta ett LH2.2 eller 2.4 från en 240/740 att montera i isf.

För ställa in ett k-jet från grunden är ju inte det roligaste, funktionen är ju också sådär.
Senast redigerat av H3dlund (3 januari 2009)


97 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
#4
har hållt på en hel del med k-jet så det är inga problem. det drar juh soppa som fan men det ska bara bli en kul grej. sparar gamla motorn så jag byter motor till bes det är juh inte så svårt. men som sagt vad behöver man för rem spännhjul o liknande.

lever mitt liv i bredställ omgiven av däckrök

1 800 Inlägg
3 januari 2009
#5
Det känns väldigt onödigt att krångla med 16V då sprutet är en stor begränsning i vad det gäller effektuttag!?
Original klarar det runt 190hk, om bränslehuvudet är gnistat så klarar det kanske 20-30hk till men sen är det stopp, och då klarar man sig länge på 8V.
Kör istället på t ex MS, ett billigt men effektivt sprut.


Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
3 januari 2009
#6
Det är inte så bara att byta topp till b23. Bygga om hela kamdrivningen kostar några tusenlappar. Billigare att satsa på en seriös 8v topp då..

97 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#7
men hallå kan nån ge mig svara på min fråga? pengar finns och hur många hk får vi se. sen om sprutetbegränsar så mycket så får jag se sen vad det blir för sprut.

lever mitt liv i bredställ omgiven av däckrök

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
4 januari 2009
#8
K-jet är fina grejer. Enkla att ställa in.

Tja det är väl bara att fixa hål i insuget, sedan bygga ihopa en snygg slang ifrån gasspjället ner till luftmängdmätaren.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

213 Inlägg
4 januari 2009
#9
_rockabilly86_ skrev:
men hallå kan nån ge mig svara på min fråga? pengar finns och hur många hk får vi se. sen om sprutetbegränsar så mycket så får jag se sen vad det blir för sprut.

Först skriver du att det är ett budgetbygge sen att pengar finns. Denna frågan kommer upp flera gånger i månaden så prova att söka runt lite är mitt tips, men kan ju dra dom stora sakerna.

Du kommer va tvungen att svarva ner kolvarna för att ventilerna tar i, (alternativt köpa andra kolvar).
Insug och grenrör passar självklart ine från 8v, sådär får du skaffa från 16v eller bygga eget.
Bygga om kamremsdrivingen osv osv. Allt hänger på hur mycke delar man har liggandes å tillgång till maskiner osv.

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
4 januari 2009
#10
kolla med sten parner. har för mig han har kit med kamdrivning för att bygga om till 16v. minns inte riktigt villken bil men man ska kunna ta kamremmen från någon VAG bil iaf. sök runt på forumet för den frågan har varit uppe innan. men sten parner har haft kamdrivnings-kit för ombyggnad till 16v vet jag iaf. så kolla där det är mitt tips smile
sen är det som sagt kolvarna som måste svarvas av eller bytas.

lycka till med bygget. hoppas du får det att funka med K-jet smile

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

97 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#11
blir att svarva hylsor toll spridarna så dom passar i insuget sen blir det eget grenrör. kolvarna svarvar jag ner. största problemet är kamdrivningen. tackar för dom sva jag fått mer tips välkommnas.

lever mitt liv i bredställ omgiven av däckrök

213 Inlägg
4 januari 2009
#12
Kamdrivingen är inget bekymmer om man inte måste ha "bling bling" drev osv...bara köpa rem med rätt längd och passande spännrullar hos typ mekonomen, måste dock ha breda dreven från 16v motorn både på veven och mellanaxel.
Senast redigerat av PLPerformance (4 januari 2009)

97 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#13
som sagt det ska inte bli någe bling bling. så om man åker till mekonomen och säger hur många kugg det ska vara så kan dom leta fram en rem altså?

lever mitt liv i bredställ omgiven av däckrök

Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
4 januari 2009
#14
de kan dom inte!  du kan inte säga "Jag ska ha en kamrem med 147kuggar" tex. Du måste veta kuggdelningen oxå..

97 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#15
ok för jag såg dfet va en som hade tagit en rem från opel kombo

lever mitt liv i bredställ omgiven av däckrök


Sök