2652
Sök

vad är bäst för trimmning? 2,0T motor eller en 1,8L T4 motor??

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#1
Hallå. har lite saker jag tänkte höra lite med alla om.

Ska ju som sagt sikta på å få 450hk

Och för närvarande har jag en 2,0L turbo motor i nu
Men har fått höra att om jag ska trimma den så pass mycket är det bättre med en T4 motor.

VARFÖR??

2,0 motorn är ju större än en 1,8L T4 motor.

Men T4:an har ju redan 200 hk original. är det därför
eller är kanske T4:an mer Hållbar för trimmning.???

Tänkte bara så jag inte gör något onödigt motor köp haha

Mvh Johan.


Reservdansk
6 271 Inlägg
4 januari 2009
#2
Det är som att jämföra med varför man bygger på T5-blocket på 2,3liter istället för 2,5T-blocket.

2,3liters-blocket är stabilare än 2,5T.
Men det betyder inte att man inte kan plocka ut en hel del effekt ur 2,5an.

Sen finns ju RN-blocken, men de spelar i en annan division. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#3
TurbOla skrev:
Det är som att jämföra med varför man bygger på T5-blocket på 2,3liter istället för 2,5T-blocket.

2,3liters-blocket är stabilare än 2,5T.
Men det betyder inte att man inte kan plocka ut en hel del effekt ur 2,5an.

Sen finns ju RN-blocken, men de spelar i en annan division. smile

ahaa smile så du menar alltså???? haha hängde inte riktigt med nu.

så 1,8 motorn skulle vara stabilare än den jag har nu alltså? big_smile


Reservdansk
6 271 Inlägg
4 januari 2009
#4
Dark_Angel skrev:
TurbOla skrev:
Det är som att jämföra med varför man bygger på T5-blocket på 2,3liter istället för 2,5T-blocket.

2,3liters-blocket är stabilare än 2,5T.
Men det betyder inte att man inte kan plocka ut en hel del effekt ur 2,5an.

Sen finns ju RN-blocken, men de spelar i en annan division. smile

ahaa smile så du menar alltså???? haha hängde inte riktigt med nu.

så 1,8 motorn skulle vara stabilare än den jag har nu alltså? big_smile

Yes, exactly my point. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#5
TurbOla skrev:
Dark_Angel skrev:
TurbOla skrev:
Det är som att jämföra med varför man bygger på T5-blocket på 2,3liter istället för 2,5T-blocket.

2,3liters-blocket är stabilare än 2,5T.
Men det betyder inte att man inte kan plocka ut en hel del effekt ur 2,5an.

Sen finns ju RN-blocken, men de spelar i en annan division. smile

ahaa smile så du menar alltså???? haha hängde inte riktigt med nu.

så 1,8 motorn skulle vara stabilare än den jag har nu alltså? big_smile

Yes, exactly my point. wink

Då är jag med på riktigt då haha big_smile

Då kanske det är värt att skaffa sig en T4 motor istället då så inte hela skiten rasat eller nått bara för att den är för klen =P

Tack.


313 Inlägg
4 januari 2009
#7
en t4 har en 1.9 liters motor och inte 1.8.....
vad jag hört så håller t4 mer för trimmning än en 2.0T........
Senast redigerat av ezz4 (4 januari 2009)

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

5 089 Inlägg
4 januari 2009
#8
ezz4 skrev:
en t4 har en 1.9 liters motor och inte 1.8.....

tydligen så överdrev volvo på den fronten lite, var mera en 1,8 än 1,9 tydligen vad jag fattade det rätt som..

Men johannes kör ju med 1,8 i sin röda.. och den har väll hk så det räcker och blir över big_smile

\Lindgren

132 Inlägg
4 januari 2009
#9
nja, men om man vill så använde man ju 2,0T motorn när man körde s40 i JTCC pga stabilare motor och så sa reglementet att man inte fick ha större motor än 2L motor... sen så är det lite större skillnad vad det gäller 1,8 T4 motorn och 2,0T motorn än vad det gör mellan 2,3 & 2,5 motorn.... så mitt tips är kör på 2,0 motorn du får ändå byta ut stakar kolvar ventiler m.m.


132 Inlägg
4 januari 2009
#10
det är en 1,8i som är något moddad i T4:an= samma block
Senast redigerat av svinto23 (4 januari 2009)


935 Inlägg
4 januari 2009
#11
svinto23 skrev:
nja, men om man vill så använde man ju 2,0T motorn när man körde s40 i JTCC pga stabilare motor och så sa reglementet att man inte fick ha större motor än 2L motor... sen så är det lite större skillnad vad det gäller 1,8 T4 motorn och 2,0T motorn än vad det gör mellan 2,3 & 2,5 motorn.... så mitt tips är kör på 2,0 motorn du får ändå byta ut stakar kolvar ventiler m.m.

håller med (Y) smile


Reservdansk
6 271 Inlägg
4 januari 2009
#12
svinto23 skrev:
nja, men om man vill så använde man ju 2,0T motorn när man körde s40 i JTCC pga stabilare motor och så sa reglementet att man inte fick ha större motor än 2L motor... sen så är det lite större skillnad vad det gäller 1,8 T4 motorn och 2,0T motorn än vad det gör mellan 2,3 & 2,5 motorn.... så mitt tips är kör på 2,0 motorn du får ändå byta ut stakar kolvar ventiler m.m.

På T5 och 2,5T skiljer det ju borrning (81vs83mm), vevstakar, kolvar, vevaxel, och lite sånt.
Tunnare gods på 2,5T.

Om man inte tänker på gamla 2,5liter motorn som sitter i 850, som är ett 2,3block fast med 83mm borrning.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
4 januari 2009
#13
Jag tycker trådskaparen ska fråga Torpis, finns det någon som kan T4orna och 2,0T till x40 här på Garaget, så är det han. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

132 Inlägg
4 januari 2009
#14
TurbOla skrev:
svinto23 skrev:
nja, men om man vill så använde man ju 2,0T motorn när man körde s40 i JTCC pga stabilare motor och så sa reglementet att man inte fick ha större motor än 2L motor... sen så är det lite större skillnad vad det gäller 1,8 T4 motorn och 2,0T motorn än vad det gör mellan 2,3 & 2,5 motorn.... så mitt tips är kör på 2,0 motorn du får ändå byta ut stakar kolvar ventiler m.m.

På T5 och 2,5T skiljer det ju borrning (81vs83mm), vevstakar, kolvar, vevaxel, och lite sånt.
Tunnare gods på 2,5T.

Om man inte tänker på gamla 2,5liter motorn som sitter i 850, som är ett 2,3block fast med 83mm borrning.

det stämmer på dessa motorer men inte på 1,8 (1,9) samma motor lika som saab 1,8 & 2,0... medans 2,0T är en helt egen motorfamilj


313 Inlägg
4 januari 2009
#15
TurbOla skrev:
Jag tycker trådskaparen ska fråga Torpis, finns det någon som kan T4orna och 2,0T till x40 här på Garaget, så är det han. smile

håller helt med!!

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#16
TurbOla skrev:
Jag tycker trådskaparen ska fråga Torpis, finns det någon som kan T4orna och 2,0T till x40 här på Garaget, så är det han. smile

ha ha jo visst han är ju "kung" på motorerna men jag har inte sett eller hört av honom på ett bra tag..

Men det är ju iallafall roligt med alla åsikter och förklaringar ändå. och som en annan skrev tidigar så har iallafall inte jag hört talas om en 1,9L T4 motor till volvo s/v40 wink

//


313 Inlägg
4 januari 2009
#17
Dark_Angel skrev:
TurbOla skrev:
Jag tycker trådskaparen ska fråga Torpis, finns det någon som kan T4orna och 2,0T till x40 här på Garaget, så är det han. smile

ha ha jo visst han är ju "kung" på motorerna men jag har inte sett eller hört av honom på ett bra tag..

Men det är ju iallafall roligt med alla åsikter och förklaringar ändå. och som en annan skrev tidigar så har iallafall inte jag hört talas om en 1,9L T4 motor till volvo s/v40 wink

//

Fram till 2000 så var T4 en 1.9L alltså borrat 1.9L i ett 2.0L block vilket resulterar i tjockare cylinderväggar.
2001 förnyades modellen lite en såkallad facelift och i och med detta så fick även T4 en 2.0L motorn. då den även kallas för FAS2.

detta är vad jag har fått lära mig iaf så rätta mig om jag har fel

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#18
ezz4 skrev:
Dark_Angel skrev:
TurbOla skrev:
Jag tycker trådskaparen ska fråga Torpis, finns det någon som kan T4orna och 2,0T till x40 här på Garaget, så är det han. smile

ha ha jo visst han är ju "kung" på motorerna men jag har inte sett eller hört av honom på ett bra tag..

Men det är ju iallafall roligt med alla åsikter och förklaringar ändå. och som en annan skrev tidigar så har iallafall inte jag hört talas om en 1,9L T4 motor till volvo s/v40 wink

//

Fram till 2000 så var T4 en 1.9L alltså borrat 1.9L i ett 2.0L block vilket resulterar i tjockare cylinderväggar.
2001 förnyades modellen lite en såkallad facelift och i och med detta så fick även T4 en 2.0L motorn. då den även kallas för FAS2.

detta är vad jag har fått lära mig iaf så rätta mig om jag har fel

Jasså? Ja jag kan inte rätta dig.

Det är bara det att Jag alldrig har höt talas om en 1,9l motor. men det finns väll säkert smile
Han torpis som ska hjälpa mig tyckte jag skulle byta till en 1,8l T4 motor?!?!
Men ingen aning det är ju inte världens största skillnad mellan 1,8 1,9 och 2,0 motorer iallafall =P


Mr.
253 Inlägg
5 januari 2009
#19
V_Racing skrev:
jag hade kört på 2.0an

ja gör du det...

Ring autotech, de kommer ungefär säga "det är ingen vitts att trimma någon annan motor än T4 -00" om du siktar på mer än 320hk. Dvs. en 1,9T från 2000. Cylinderväggarna är för svaga på de andra motorerna.


Det finns en anledning till att så många byter till denna motorn när de ska trimmas. Det finns en anledning till att Autotech byter till T4 -00 blocket när de trimmar åt folk.
Senast redigerat av pwei (5 januari 2009)

Köpes:
18T Turbo

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
5 januari 2009
#20
T4:an ligger på 1855 cc vilket avrundas till 1,9 liter...

Ville bara tillägga det.


Sök