nja, men om man vill så använde man ju 2,0T motorn när man körde s40 i JTCC pga stabilare motor och så sa reglementet att man inte fick ha större motor än 2L motor... sen så är det lite större skillnad vad det gäller 1,8 T4 motorn och 2,0T motorn än vad det gör mellan 2,3 & 2,5 motorn.... så mitt tips är kör på 2,0 motorn du får ändå byta ut stakar kolvar ventiler m.m.
nja, men om man vill så använde man ju 2,0T motorn när man körde s40 i JTCC pga stabilare motor och så sa reglementet att man inte fick ha större motor än 2L motor... sen så är det lite större skillnad vad det gäller 1,8 T4 motorn och 2,0T motorn än vad det gör mellan 2,3 & 2,5 motorn.... så mitt tips är kör på 2,0 motorn du får ändå byta ut stakar kolvar ventiler m.m.
nja, men om man vill så använde man ju 2,0T motorn när man körde s40 i JTCC pga stabilare motor och så sa reglementet att man inte fick ha större motor än 2L motor... sen så är det lite större skillnad vad det gäller 1,8 T4 motorn och 2,0T motorn än vad det gör mellan 2,3 & 2,5 motorn.... så mitt tips är kör på 2,0 motorn du får ändå byta ut stakar kolvar ventiler m.m.
På T5 och 2,5T skiljer det ju borrning (81vs83mm), vevstakar, kolvar, vevaxel, och lite sånt. Tunnare gods på 2,5T.
Om man inte tänker på gamla 2,5liter motorn som sitter i 850, som är ett 2,3block fast med 83mm borrning.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
nja, men om man vill så använde man ju 2,0T motorn när man körde s40 i JTCC pga stabilare motor och så sa reglementet att man inte fick ha större motor än 2L motor... sen så är det lite större skillnad vad det gäller 1,8 T4 motorn och 2,0T motorn än vad det gör mellan 2,3 & 2,5 motorn.... så mitt tips är kör på 2,0 motorn du får ändå byta ut stakar kolvar ventiler m.m.
På T5 och 2,5T skiljer det ju borrning (81vs83mm), vevstakar, kolvar, vevaxel, och lite sånt. Tunnare gods på 2,5T.
Om man inte tänker på gamla 2,5liter motorn som sitter i 850, som är ett 2,3block fast med 83mm borrning.
det stämmer på dessa motorer men inte på 1,8 (1,9) samma motor lika som saab 1,8 & 2,0... medans 2,0T är en helt egen motorfamilj
Jag tycker trådskaparen ska fråga Torpis, finns det någon som kan T4orna och 2,0T till x40 här på Garaget, så är det han.
ha ha jo visst han är ju "kung" på motorerna men jag har inte sett eller hört av honom på ett bra tag..
Men det är ju iallafall roligt med alla åsikter och förklaringar ändå. och som en annan skrev tidigar så har iallafall inte jag hört talas om en 1,9L T4 motor till volvo s/v40
Jag tycker trådskaparen ska fråga Torpis, finns det någon som kan T4orna och 2,0T till x40 här på Garaget, så är det han.
ha ha jo visst han är ju "kung" på motorerna men jag har inte sett eller hört av honom på ett bra tag..
Men det är ju iallafall roligt med alla åsikter och förklaringar ändå. och som en annan skrev tidigar så har iallafall inte jag hört talas om en 1,9L T4 motor till volvo s/v40
//
Fram till 2000 så var T4 en 1.9L alltså borrat 1.9L i ett 2.0L block vilket resulterar i tjockare cylinderväggar. 2001 förnyades modellen lite en såkallad facelift och i och med detta så fick även T4 en 2.0L motorn. då den även kallas för FAS2.
detta är vad jag har fått lära mig iaf så rätta mig om jag har fel
Jag tycker trådskaparen ska fråga Torpis, finns det någon som kan T4orna och 2,0T till x40 här på Garaget, så är det han.
ha ha jo visst han är ju "kung" på motorerna men jag har inte sett eller hört av honom på ett bra tag..
Men det är ju iallafall roligt med alla åsikter och förklaringar ändå. och som en annan skrev tidigar så har iallafall inte jag hört talas om en 1,9L T4 motor till volvo s/v40
//
Fram till 2000 så var T4 en 1.9L alltså borrat 1.9L i ett 2.0L block vilket resulterar i tjockare cylinderväggar. 2001 förnyades modellen lite en såkallad facelift och i och med detta så fick även T4 en 2.0L motorn. då den även kallas för FAS2.
detta är vad jag har fått lära mig iaf så rätta mig om jag har fel
Jasså? Ja jag kan inte rätta dig.
Det är bara det att Jag alldrig har höt talas om en 1,9l motor. men det finns väll säkert Han torpis som ska hjälpa mig tyckte jag skulle byta till en 1,8l T4 motor?!?! Men ingen aning det är ju inte världens största skillnad mellan 1,8 1,9 och 2,0 motorer iallafall =P
Ring autotech, de kommer ungefär säga "det är ingen vitts att trimma någon annan motor än T4 -00" om du siktar på mer än 320hk. Dvs. en 1,9T från 2000. Cylinderväggarna är för svaga på de andra motorerna.
Det finns en anledning till att så många byter till denna motorn när de ska trimmas. Det finns en anledning till att Autotech byter till T4 -00 blocket när de trimmar åt folk.