3236
Sök

Chiptrimminig Volvo 940, råd tack.

28 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
Detta gäller en Volvo 940 S 2.3 -95.

Det jag är ute efter är främst sänkt bränsleförbrukning.
Någon som kan rekommendera ett chip som är relativt billigt och pålitligt samt uppfyller mitt krav?

Tack på förhand.
Senast redigerat av HyperCello (5 januari 2009)

Alldaglet..

16 197 Inlägg
5 januari 2009
vill man ha låg bränsleförbrukning så kör man inte volvo.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
5 januari 2009
vill man va soppa snål med en 940 får man nog köra gl på väldigt låga varv så man kommer under litern

tvivlar på 1 chipp hjälper så jätte mkt du bor nog tex serva bilen se till att de är rätt tryck i däcken osv + att köra som en kärring så kommer du nog ner i bränsle förbrukning

28 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:

lol...

Alldaglet..

28 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
volvo_dude skrev:
vill man va soppa snål med en 940 får man nog köra gl på väldigt låga varv så man kommer under litern

tvivlar på 1 chipp hjälper så jätte mkt du bor nog tex serva bilen se till att de är rätt tryck i däcken osv + att köra som en kärring så kommer du nog ner i bränsle förbrukning

Hehe, det har du nog rätt i. Men jag är inte ute efter att den ska dricka 0.4 milen direkt. Är helt enkelt ute efter ett chip som kan påverka bränsleförbrukningen lite lite.. Kanske en deciliter. Har noll koll på detta med chip, därför jag rådfrågar.
Tack.

Alldaglet..

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 januari 2009
billigaste chippet kostar 3000kr, säg att du kan få den att dra 1dl mindre per mil, så har du en payoff tid på 3000mil.

Sannolikheten att din bil skulle dra mindre med ett chip är dock liten, i synnerhet om du redan kör på ett "eco" vänligt sätt.

ställ bilen och gå till affärn 1 gång per vecka istället...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

28 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
torpis skrev:
billigaste chippet kostar 3000kr, säg att du kan få den att dra 1dl mindre per mil, så har du en payoff tid på 3000mil.

Sannolikheten att din bil skulle dra mindre med ett chip är dock liten, i synnerhet om du redan kör på ett "eco" vänligt sätt.

Var precis så jag hade räknat på att tjäna på det.. Om det är som du säger, att det är svårt att tjäna lite soppa genom att chiptrimma så kanske det är bättre att jag låter bli.
Men det är ju alltid kul med lite mer krut under huven också tongue Fast om jag ska få någon nytta av hk-erna så lär väl bränsleförbrukningen skena iväg åt andra hållet. Kanske är bäst att satsa på original :S
Tack.

Alldaglet..

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
5 januari 2009
torpis skrev:

billigaste vad jag vet ligger på 1500

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 567 Inlägg
5 januari 2009
Tänk att du kan få ganska mycket bensin för vad ett chip kostar..

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

Volvoskadad
6 017 Inlägg
5 januari 2009
citerar från ett mail från Göran på vikingchip från när jag köpte till min gamla 940
Hej!

Finns två typer:
Ecotrim, max 1.0 bar (98 oktan) - max 200 hk - bränselspar - 1000:-
Ecomax, upp över 1.2 bar (98) - +220 hk - bränslespar - 1500:-

Ecotrim passar bäst till måttligt påställda LTT, eller som just ekonomitrim till fulltryckare med original laddtryck (om man vill tanka 95). Körde själv min LTT på 95 oktan med ett Ecomax och 0,8 i laddtryck, trevlig kombination. Till en fulltryckare rekommenderar jag inget annat än Ecomax.

//Göran

Jonas

★★★★★
455 Inlägg
5 januari 2009
HyperCello skrev:
evilaudio skrev:

lol...

bra inlägg som tillförde mycket till tråden??

tror inte din gammle jetta drar mindre med allt jävla fjortis fjant dunka som väger o ser förjälvigt ut endå!!!

★★★★★
455 Inlägg
5 januari 2009
turboforssen skrev:
torpis skrev:

billigaste vad jag vet ligger på 1500

finns billiga på tradera (400:-) som är "kopior" av dom chipen som bla bsr/vikingchip gör..

28 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
Ska funderar lite till samt kolla upp lite olika märken på chip innan jag bestämmer mig. Uppdaterar om det skulle bli så att jag köper ett chip.

Tack alla utom gayaudio.

Alldaglet..

Sök