2645
Sök

Montering av dump (s40 -99)

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 februari 2009
#21
volvo_dude skrev:
torpis skrev:
volvo_dude skrev:
vet inte hur pass känsliga s40 är men hybrid är ju till för ha kvar 50% av luften för att den inte ska gå dålgit

Tror man tillräkligt mycket så funkar allt? eller hur var det nu?  Om vi räknar fungera som i att motorn dör vid gassläpp, smäller och tappar kraft vid växlingar, underkänd katt på besiktningen så visst... för all del i så fall så kan vi definiera det som att fungera.

ska man påstå att allt går dåligt vid ändringar ska man låta bilen va fabriks standard

Vem sa allt?  Nu gäller det en specifik sak som verkligen ställer till det

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

marcus1
6 februari 2009
Trådstartare
#22
Till vilken bil ska man ha en atmosfärsik dump?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
7 februari 2009
#23
s40macke skrev:
Till vilken bil ska man ha en atmosfärsik dump?

bilar utan lmm ..

på bilar med lmm ska de va orginal "återcirkulerande" eller hybrid


marcus1
7 februari 2009
Trådstartare
#24
volvo_dude skrev:
s40macke skrev:
Till vilken bil ska man ha en atmosfärsik dump?

bilar utan lmm ..

på bilar med lmm ska de va orginal "återcirkulerande" eller hybrid

jo de vet jag men vilka bilar är de ?

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 februari 2009
#25
s40macke skrev:
volvo_dude skrev:
s40macke skrev:
Till vilken bil ska man ha en atmosfärsik dump?

bilar utan lmm ..

på bilar med lmm ska de va orginal "återcirkulerande" eller hybrid

jo de vet jag men vilka bilar är de ?

Exempelvis om du monterar ett eftermarknadssprut. Då använder man sig av en mapsensor och kan använda en öppen dump

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 062 Inlägg
7 februari 2009
#26
Andreas 940 skrev:
G-Bruno skrev:
Varför köpa en billig dump och sedan försöka mixa ihop en bra kombination när det redan finns:

http://www.xtremt.se/?artnr=dump.kitX40&cat_id=1222

Hur fan kan man betala 4400kr för en bögvissla, för de pengarna kan man ju köpa grejer som faktiskt får bilen att gå bättre...

kan bara hålla med..

517 Inlägg
7 februari 2009
#27
Vill inte verka kantig eller så, men om Torpis svarar nej på en fråga ang. s/v40, då är det jävligt nej.
Inte värt att ifrågasätta, då han gång på gång påvisar att han inte snackar dynga tongue
Senast redigerat av ErikAxelsson (7 februari 2009)


marcus1
7 februari 2009
Trådstartare
#28
torpis skrev:
s40macke skrev:
volvo_dude skrev:
bilar utan lmm ..

på bilar med lmm ska de va orginal "återcirkulerande" eller hybrid

jo de vet jag men vilka bilar är de ?

Exempelvis om du monterar ett eftermarknadssprut. Då använder man sig av en mapsensor och kan använda en öppen dump

men finns de inga turbobilar som inte har lmm ?
Finns de inget jag kan göra för att få lite högre dumpljud från filtret ? om man sätter in en lite fetare återcirk dump kanske ?
Senast redigerat av s40macke (7 februari 2009)

marcus1
7 februari 2009
Trådstartare
#29
ErikAxelsson skrev:
Vill inte verka kantig eller så, men om Torpis svarar nej på en fråga ang. s/v40, då är det jävligt nej.
Inte värt att ifrågasätta, då han gång på gång påvisar att han inte snackar dynga tongue

Jag ifrågasätter honom absolut inte, jag vet att han kan sin sak smile Men om man inte bryr sig om att bilen går lite sämre (saktare) i växlingarna och att katten och lmm tar skada me åren så kan man ju ha en dumpventil monterad, men jag börjar svikta lite på den ideen nu endå.....

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 februari 2009
#30
s40macke skrev:
ErikAxelsson skrev:
Vill inte verka kantig eller så, men om Torpis svarar nej på en fråga ang. s/v40, då är det jävligt nej.
Inte värt att ifrågasätta, då han gång på gång påvisar att han inte snackar dynga tongue

Jag ifrågasätter honom absolut inte, jag vet att han kan sin sak smile Men om man inte bryr sig om att bilen går lite sämre (saktare) i växlingarna och att katten och lmm tar skada me åren så kan man ju ha en dumpventil monterad, men jag börjar svikta lite på den ideen nu endå.....

Ja det kan du givetvis, men läs FAQ om dumpventiler.

tänk att du lånar ut bilen till din syster, hon skall köra till stockholm. Hon skall svänga av motorvägen och behöver ge gas för att hinna förbi en lastbil, hon kopplar ur släpper gasen och kommer in på avfarten som svänger runt 270grader. (exempelvis om man skall åka på av E4 N mot E18)  Motorn dör och servoverkan försvinner, hon bromsar två gånger och bromsservots vacumbehållare räcker inte till. I 90km/h blåser hon rakt genom de färgglada pilarna som talar om att det är dax att svänga...

alltså jag vill inte vara tråkig, men tänk hela vägen, iaf genom scenarion som inte alls är långsökta.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
13 februari 2009
#31
torpis skrev:
s40macke skrev:
ErikAxelsson skrev:
Vill inte verka kantig eller så, men om Torpis svarar nej på en fråga ang. s/v40, då är det jävligt nej.
Inte värt att ifrågasätta, då han gång på gång påvisar att han inte snackar dynga tongue

Jag ifrågasätter honom absolut inte, jag vet att han kan sin sak smile Men om man inte bryr sig om att bilen går lite sämre (saktare) i växlingarna och att katten och lmm tar skada me åren så kan man ju ha en dumpventil monterad, men jag börjar svikta lite på den ideen nu endå.....

Ja det kan du givetvis, men läs FAQ om dumpventiler.

tänk att du lånar ut bilen till din syster, hon skall köra till stockholm. Hon skall svänga av motorvägen och behöver ge gas för att hinna förbi en lastbil, hon kopplar ur släpper gasen och kommer in på avfarten som svänger runt 270grader. (exempelvis om man skall åka på av E4 N mot E18)  Motorn dör och servoverkan försvinner, hon bromsar två gånger och bromsservots vacumbehållare räcker inte till. I 90km/h blåser hon rakt genom de färgglada pilarna som talar om att det är dax att svänga...

alltså jag vill inte vara tråkig, men tänk hela vägen, iaf genom scenarion som inte alls är långsökta.

torpis inte för och va sån nu men bara släppa upp kopplingen så går bilen igång igen ju;) om inte så är pumparna vid liv igen iaf tills bilen stannar
men förstår din poäng kvinnliga bilförare är retarded


10 287 Inlägg
13 februari 2009
#32
Det dog en halv familj en gång när MANNEN som körde kom på att man kunde spara bensin genom att stänga av motorn i nedförsbacke med resultat att han fick in rattlåset.

När man hamnar i panik så är det inte så lätt som man tror.

/Göran

volvo_dude skrev:
men förstår din poäng kvinnliga bilförare är retarded

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
13 februari 2009
#33
Sharky skrev:
Det dog en halv familj en gång när MANNEN som körde kom på att man kunde spara bensin genom att stänga av motorn i nedförsbacke med resultat att han fick in rattlåset.

När man hamnar i panik så är det inte så lätt som man tror.

/Göran

volvo_dude skrev:
men förstår din poäng kvinnliga bilförare är retarded


låter lyckat drar man inte ur nyckeln låser sig inget;)


10 287 Inlägg
13 februari 2009
#34
Det är din bil, men jag håller med Torpis om att labba med dumpar i bilar försedda med luftmassemätare.

Problemet med att fråga någon som har stylat sin bil med en kromad dyr dump är att den personen kommer att hävda att "bilen går kanon" av två anledningar: - Dels placeboeffekten dels för att inte tappa ansiktet.

Att mäta är att veta. Mät accelerationen med ett lämpligt accelerationsverktyg före och efter.

Även på bilar utan LMM så skall man passa sig för stora dumpar. Jag fick erfara det på min bil när han som mappade min motor satt bredvid och loggade när vi hade satt motorn i bilen för att han skulle finjustera. Skillnaden mellan dump som öppnade - vad jag tyckte var normalt - och med dumpen ställd så att den öppnade ett hårstrå var 1.5 sekunder 0-200km/tim. Allt försvann i växlingarna med dump som öppnade "normalt". Kul ljud men sög prestandamässigt.

/Göran

s40macke skrev:
Men om man inte bryr sig om att bilen går lite sämre (saktare) i växlingarna och att katten och lmm tar skada me åren så kan man ju ha en dumpventil monterad, men jag börjar svikta lite på den ideen nu endå.....

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

marcus1
13 februari 2009
Trådstartare
#35
volvo_dude skrev:
torpis skrev:
s40macke skrev:
Jag ifrågasätter honom absolut inte, jag vet att han kan sin sak smile Men om man inte bryr sig om att bilen går lite sämre (saktare) i växlingarna och att katten och lmm tar skada me åren så kan man ju ha en dumpventil monterad, men jag börjar svikta lite på den ideen nu endå.....

Ja det kan du givetvis, men läs FAQ om dumpventiler.

tänk att du lånar ut bilen till din syster, hon skall köra till stockholm. Hon skall svänga av motorvägen och behöver ge gas för att hinna förbi en lastbil, hon kopplar ur släpper gasen och kommer in på avfarten som svänger runt 270grader. (exempelvis om man skall åka på av E4 N mot E18)  Motorn dör och servoverkan försvinner, hon bromsar två gånger och bromsservots vacumbehållare räcker inte till. I 90km/h blåser hon rakt genom de färgglada pilarna som talar om att det är dax att svänga...

alltså jag vill inte vara tråkig, men tänk hela vägen, iaf genom scenarion som inte alls är långsökta.

torpis inte för och va sån nu men bara släppa upp kopplingen så går bilen igång igen ju;) om inte så är pumparna vid liv igen iaf tills bilen stannar
men förstår din poäng kvinnliga bilförare är retarded

Jag tror inte de va poängen.........
Senast redigerat av s40macke (13 februari 2009)

1 581 Inlägg
14 februari 2009
#36
Hade dump i min 01- s40 T4. Kan säga att de var ingen rolig händelse första gången det hände att motorn dog o servon dog i kurva. Men som sagt släpp koppling så går det igen men för de omedvetna så skapar nog detta panik.

R1 driver!
5 128 Inlägg
14 februari 2009
#37
s40macke skrev:
torpis skrev:
s40macke skrev:

jo de vet jag men vilka bilar är de ?

Exempelvis om du monterar ett eftermarknadssprut. Då använder man sig av en mapsensor och kan använda en öppen dump

men finns de inga turbobilar som inte har lmm ?
Finns de inget jag kan göra för att få lite högre dumpljud från filtret ? om man sätter in en lite fetare återcirk dump kanske ?

Saab ng900 turbo har ingen lmm, så där går det med öppen, men om man är ute efter lite drag så är det lite segt att få upp ladd och skit igen. Men kör man snålt som jag är det skit samma big_smile



Sök