Nu när jag ju uppdatera här också.
Har bytt tändstift (Bosch WR6DC, kusligt lika Volvos) och luftfilter (Volvo).
Spontanservice mellan oljebyten.
Har problem med avgasläckage mellan grenrör och katalysator nu.
Misstänker att det är hålbilden för skruvarna som håller ihop flänsarna
mellan katen och främre röret som är boven. Har vart där och om-monterat
3-4ggr nu totalt. Tätt ett tag men sen släpper det när man kör lite hårt
Köpte en adapter från JT-Tuning (400kr!) förut som ska passa mot katalysatorflänsen,
men hålbilden stämmer till 95%.. Så nu köpte jag 2 uppsättningar med flänsdoningar från
Biltema. En tredelad modell som ser rätt så 'heavy duty' ut (tror dem finns till gamla Saabar & Volvos enbart).
Givetvis "Endast för Turbomodeller", eftersom katalysatorn är densamma på B234F.
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct … -009_l.jpgPassar Volvo 240, 740, 760 och 940. Ej turbomotorer. 98-009 99,90 kr
Passar Volvo 240, 740, 760 och 940 med turbomotorer. 98-016 99,90 kr X2 Passar Saab 900 81–93. Ej turbomotorer. 98-015 99,90 kr
** Lite off topic egentligen **
Övrigt som är skoj är att en 'lirare' på Volvo 7/900 Klubben nyligen 'chippade' sin bil
med unichip. Motorn är sen tidigare renoverad (3000mil sen), fått omslipade kamaxlar
från Enem samt KGs 'vanliga' (antar jag, då de bara säljer ett, Timos Motor har tre) 16V
extraktorgrenrör, Simons sportsystem 2,5" samt 'rensad' katalysator. Okänt om toppen
är i originalutförande.
188,7hk / 250Nm hamnade effektmätningen på, det tyckte jag var lagom
Motiverande för ens egen del. Dock osäkert om det var på bakhjulen eller
omräknat till svänghjulseffekt (det senare låter ju mest rimligt).
Hade ju inte vart trist med en ~190hk guldräser i framtiden
Bilen kanske inte blir oerhört mycket snabbare, men finare siffror
än 159hk iallafall..
** **