3757
Sök

Vart sitter bensinpumpen? (Volvo V70XC)

236 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
Hej! Ja som rubriken lyder så undrar jag vart bränslepumpen sitter på min volvo v70xc awd -98?

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc

4 823 Inlägg
23 februari 2009
I tanken.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

236 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
Jo det förstår jag men vart kommer man åt den?

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc

236 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
Va sitter den så jävligt till? Hur fan kan man bygga så?

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc

551 Inlägg
23 februari 2009
ta ner tanken? nej det tror jag inte, där kan finnas fler än en. en i tanken- matarpump och sen en huvudpump kanske underbilen. där brukar vara en lucka i dom flesta bilar antingen i bagaget under mattan eller under baksätet, skruva av den wink
Senast redigerat av marven (23 februari 2009)

You can't B serious, oh K

236 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
Jag bytte bensinfiltret idag och då tog jag bort två luckor i bagageutrymmet och där fanns ingen pump. Men kankse om man tar bort baksätet man kommer åt pumpen?

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc

1 758 Inlägg
24 februari 2009
Osäker på hur det ser ut i just dessa Volvosar, men i t.ex. S/V90 sitter det en lucka i bagageutrymmet och i t.ex V70N sitter luckan under baksätet. Skulle tippa på att den sitter under baksätet på din också!
Du behöver absolut inte ta ner tanken iaf, det är jag helt hundra på. Är ju ingen fransk bil vi snackar om!
Senast redigerat av schnauz (24 februari 2009)

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 februari 2009
marven skrev:
ta ner tanken? nej det tror jag inte, där kan finnas fler än en. en i tanken- matarpump och sen en huvudpump kanske underbilen. där brukar vara en lucka i dom flesta bilar antingen i bagaget under mattan eller under baksätet, skruva av den wink

Man ska kunna komma åt pumpen inifrån bilen, antingen i bagaget eller under baksätet.
Har inte skruvat med det själv, så jag kan inte säga vilket.

Men det ska bara finnas en pump så vitt jag vet.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

236 Inlägg
24 februari 2009
Trådstartare
Är det någon som vet vilket håll pilen ska sitta åt på bensinfiltret? (frammåt eller bakåt) framför filtret sitter det även en kran om det är till hjälp.

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 februari 2009
martinu skrev:
Är det någon som vet vilket håll pilen ska sitta åt på bensinfiltret? (frammåt eller bakåt) framför filtret sitter det även en kran om det är till hjälp.

Pilen ska peka i bensinens färdriktning - d.v.s. mot motorn och bort från tanken. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

12 086 Inlägg
24 februari 2009
På Sierra måste man ha ner tanken, ägaren innan mig valde att kapa ett stort hål i skuffen ist tongue

Teknik Informatör
371 Inlägg
24 februari 2009
jag har precis kollat i Volvos rep handbok här...och du behöver sänka ner bränsletank osv...pumpen är instucken på sidan utav tanken...

verkar vara rätt mkt jobb om jag får säga min del...hela bakvagnen verkar det som ska ner osv...

bara önska lycka till...

BMW E3 it takes one to catch one :)

1 758 Inlägg
24 februari 2009
E3_Henrik skrev:
jag har precis kollat i Volvos rep handbok här...och du behöver sänka ner bränsletank osv...pumpen är instucken på sidan utav tanken...

verkar vara rätt mkt jobb om jag får säga min del...hela bakvagnen verkar det som ska ner osv...

bara önska lycka till...

Låter jäkligt konstigt, Volvo har alltid varit bland de bättre på att sätta grejer så man kommer åt någorlunda smidigt... På både tidigare och senare modeller vet jag att man har en lucka inne i bilen så man kommer åt.
Fast du hade ju kollat i rep.handboken sa du... Tycker det låter konstigt iaf!

Teknik Informatör
371 Inlägg
24 februari 2009
ja jag sitter och jobbar med VIDA så jag ser vad alla verkstäder ser...men ljuger jag så ljuger Volvos system också smile

1 741 Inlägg
24 februari 2009
Det mesta brukar gå att göra på olika sätt...
Vissa lyckas ju även byta vevlager utan att lyfta/sänka motorn... Det är inte rätt men det går...

Så det går nog att byta soppapump utan att sänka allt. Men är kanske allmänt jävligt...

Mitt råd är lyft på inredningen i bagaget och lyft på baksätet, hittar du ingen lucka så kasta dig under bilen och titta om du hittar nåt som skulle kunna gå till soppapumpen.

Själv är bäste dräng tongue
Senast redigerat av tecman (24 februari 2009)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

101 Inlägg
24 februari 2009
Bakvagns upphängningen måste sänkas ner en bit och så även tanken. Man måste inte plocka ur tanken ur bilen. Men det är mkt jobb.

Och nej det finns ingen lucka som du kommer åt pump. Men det finns en lucka.
Det är så här man måste göra.

224 Inlägg
24 februari 2009

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

Teknik Informatör
371 Inlägg
24 februari 2009
team_Chevy740 skrev:
Bakvagns upphängningen måste sänkas ner en bit och så även tanken. Man måste inte plocka ur tanken ur bilen. Men det är mkt jobb.

Och nej det finns ingen lucka som du kommer åt pump. Men det finns en lucka.
Det är så här man måste göra.

tack det känns ju bra att man får det bekräftat från någon mer...så slipper man få det i fråga satt att om inte det sitter likandant som på en 940...

8 156 Inlägg
24 februari 2009
Beror det på att det är en XC? Dvs att bensinpumpen är monterad där för att den ska tåla lite mer stryk?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Supraman
2 300 Inlägg
24 februari 2009
ett alternativ är att du gör egna serviceluckor så att du kommer åt pumpen.
Dom tidiga awd och xc modellerna är bakvagnen troligtvis konstruerat i all hast för att få ut den.
Mkt av bakvagnens delar inkl bromsar kommer från 960/v90.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Sök