Undrar vad man kan använda för att få bort polermedelresterna om man inte har några medel som är speciellt framtagna för detta? Skulle det hjälpa att t.ex tvätta av bilen men vanligt bilshampo?
Ja en vanlig tvätt funkar men det bästa är att sprita bilen med avsatt medel eller blanda hd-grön/vatten och tvätta med, det sistnämnda finns att köpa på de flesta mackar.
Vilka medel skulle ni rekommendera för en tvåkomponents carbonsvartmetallic med ytliga repor? Någon värre repa på huven men det kanske inte går att göra något åt.
Har tänkt köra detta i kronologisk ordning 1 Menzerna power finnish 2 Menzerna super finnish 3 Fire glaze lackkonservering
Om man skulle använda sig av Sonax produkter, är rekommendationen då att först köra flytande rubbing, sen bilpolish och slutligen flytande hårdvax?
Har en solid svart lack med smårepor där huven blivit något flammig efter tidigare rubbing- och vaxbehandling som kanske inte fullt ut gjordes på rätt sätt.
jag undrar precis samma sak.
Four rings to rule ´em all
vorsprung durch technik
Rubbning tar bort repor och oxid Polish tar bort enkla tvättrepor men ger mer glans i lacken Vax/lackskydd skyddar
Sen finns det även mer steg..men det här är vanligast.. finns t.ex cleaner, flera finhet i polish man kan ha.
Så ja, flytande rubbning, sen polish..sen vax.. dock kan endast polish räcka ibland om man inte har så sliten lack. Men rekomenderar ändå värre grejer än Sonax..
okej de låter bra va rekommenderar du för något då ?
vorsprung durch technik
Rubbning tar bort repor och oxid Polish tar bort enkla tvättrepor men ger mer glans i lacken Vax/lackskydd skyddar
Sen finns det även mer steg..men det här är vanligast.. finns t.ex cleaner, flera finhet i polish man kan ha.
Så ja, flytande rubbning, sen polish..sen vax.. dock kan endast polish räcka ibland om man inte har så sliten lack. Men rekomenderar ändå värre grejer än Sonax..
okej de låter bra va rekommenderar du för något då ?
Har ju hört me Sonax tidigare, men sen efter några titt på olika bilvårdsforum tänkte ja prova på något nytt blev menzerna..sen testa jag 3M, båda funkar helt okej sen har jag inte testat något mer ännu..så kan inte yttra mig om något annat men finns mycke bra på prorecond.se eller bollnasbilvard.se
okej tack så mycket
vorsprung durch technik
Kan man lägga på vax efter man lagt på lackskydd? Typ Lahega 37A+B? Får man mer glans då eller lägger man inte vax på lackskydd?
Du lägger inte vax på lackskydd, själva lackskyddet är redan ett form av "vax" bara att det håller mycket längre och mer motståndskraftigt. Så lägger du vax på lackskydd blir det som att lägga vax-på-vax och riskerar förstöra lackskyddets effekt.
Hej, bra skrivet! Behöver man lera bilen innan polering? Alla säger olika, vissa säger att det är krav medans andra säger att det är onödigt, vad gäller? Mvh /Tobias
Jag tror det är värt att använda lera, det verkar inte särkskilt avancerat heller. Här finns lite bilder och kommentarer:) http://www.waxdog.se/cms.php?id_cms=15
Jag undrar angående dessa polermaskiner följer det ju med 2 st s.k polerhättor. Är det antingen dom eller microfiberduk man använder efter man kört med maskinen eller polerhättorna + fiberduk men det behövs väl inte antar jag eller?
Kan inget om (riktig) vaxning och skit, men ... massa stenskott i färgen, gör jag mig en otjänst om jag vaxxar med det? Skadar väl inte i alla fall? Inte bestämt om jag ska fixa det, men lär väl skydda från mer?