2923
Sök

Finns det små skåpbilar med "vanligt" passagerarsäte?

1 598 Inlägg
lördag 19:16
Trådstartare
#1
Har för mig att Caddy har funnits som små skåp och " vanligt " passagerarsäte,  alltså ej det bredare tvådelade.
Dock ej säker.

Finns det fler märken och modeller

Tar gärna tips på ovanstående och gärna el.

Vi har tänkt använda bilen som andrabil och rullstolsfraktare och i huvudsak på kortare/lokala turer så räckvidd på 10- 15 skulle faktiskt funka.
Senast redigerat av KenthIJ (lördag 19:17)

782 Inlägg
lördag 19:40
#2
KenthIJ skrev:
Har för mig att Caddy har funnits som små skåp och " vanligt " passagerarsäte,  alltså ej det bredare tvådelade.
Dock ej säker.

Finns det fler märken och modeller

Tar gärna tips på ovanstående och gärna el.

Vi har tänkt använda bilen som andrabil och rullstolsfraktare och i huvudsak på kortare/lokala turer så räckvidd på 10- 15 skulle faktiskt funka.

Det stämmer gällande Caddy, på mitt förra jobb hade vi en 2019(tror jag det var) Caddy skåp med kort hjulbas som hade 2 vanliga säten och en normal mittkonsol. Huruvida dom nya är bra som elbil eller ej vet jag inte, men kan säga att förra karossen(heter ABT e-Caddy) där dom pytsat ihop en typ av DSG-låda med elmotor var inte en bra kombination. Vi hade en sån som firmabil när jag jobbade på Audi och kan säga att den var fruktansvärd. Ibland fick du gasrespons direkt, ibland tvekade den. Rätt som det var motorbromsade den för kung och fosterland och ibland knappt alls. Mitt tips är att hålla sig borta från den!
De nya däremot ska väl vara helt annorlunda som jag förstått det, då de från grunden byggs för eldrift.

Live long, and prosper.

1 598 Inlägg
lördag 19:45
Trådstartare
#3
MrHyde skrev:
KenthIJ skrev:
Har för mig att Caddy har funnits som små skåp och " vanligt " passagerarsäte,  alltså ej det bredare tvådelade.
Dock ej säker.

Finns det fler märken och modeller

Tar gärna tips på ovanstående och gärna el.

Vi har tänkt använda bilen som andrabil och rullstolsfraktare och i huvudsak på kortare/lokala turer så räckvidd på 10- 15 skulle faktiskt funka.

Det stämmer gällande Caddy, på mitt förra jobb hade vi en 2019(tror jag det var) Caddy skåp med kort hjulbas som hade 2 vanliga säten och en normal mittkonsol. Huruvida dom nya är bra som elbil eller ej vet jag inte, men kan säga att förra karossen(heter ABT e-Caddy) där dom pytsat ihop en typ av DSG-låda med elmotor var inte en bra kombination. Vi hade en sån som firmabil när jag jobbade på Audi och kan säga att den var fruktansvärd. Ibland fick du gasrespons direkt, ibland tvekade den. Rätt som det var motorbromsade den för kung och fosterland och ibland knappt alls. Mitt tips är att hålla sig borta från den!
De nya däremot ska väl vara helt annorlunda som jag förstått det, då de från grunden byggs för eldrift.

Tackar för input och engagemang.
Tar med mig dina tankar.

Vet inte om det finns någon ny hel el Caddy. Finns ju en ny Caddy e hybrid men det är en plug in.
Testade en sådan maxi family men... det fanns en del frågetecken

Verkade dra igång ice i 110 km/h fastän det var laddning på hybridbatteriet bl a
Senast redigerat av KenthIJ (lördag 20:00)

1 598 Inlägg
lördag 20:31
Trådstartare
#4
Vi har ju klarat oss med en bil ( RAV 4 plug in) ett bra tag men nu ökar behovet av två så....
Hade som sagt gärna haft, typ
En el Berlingo litet skåp till rullstolsfrakt på korta turer och en Berlingo multispace 5/7 sits diesel till längre familjeturer.
Eller
Ett litet Proace City ( är väl i stort samma som Berlingo fast med Toyota emblem) el och en Proace city Verso 5/7 sits
Eller
MB el Citan och MB T klass diesel
( är väl i stort samma som Kangoo)

Men alla ovan nämnda små elskåp :-) verkar ha delat passagerarsäte
Ps / anledningen till att även långfärds familjebilen behöver vara av skåpstyp är att vi behöver kunna lasta rullstolen även i den / Ds
Senast redigerat av KenthIJ (lördag 21:28)

782 Inlägg
lördag 22:04
#5
KenthIJ skrev:
MrHyde skrev:
KenthIJ skrev:
Har för mig att Caddy har funnits som små skåp och " vanligt " passagerarsäte,  alltså ej det bredare tvådelade.
Dock ej säker.

Finns det fler märken och modeller

Tar gärna tips på ovanstående och gärna el.

Vi har tänkt använda bilen som andrabil och rullstolsfraktare och i huvudsak på kortare/lokala turer så räckvidd på 10- 15 skulle faktiskt funka.

Det stämmer gällande Caddy, på mitt förra jobb hade vi en 2019(tror jag det var) Caddy skåp med kort hjulbas som hade 2 vanliga säten och en normal mittkonsol. Huruvida dom nya är bra som elbil eller ej vet jag inte, men kan säga att förra karossen(heter ABT e-Caddy) där dom pytsat ihop en typ av DSG-låda med elmotor var inte en bra kombination. Vi hade en sån som firmabil när jag jobbade på Audi och kan säga att den var fruktansvärd. Ibland fick du gasrespons direkt, ibland tvekade den. Rätt som det var motorbromsade den för kung och fosterland och ibland knappt alls. Mitt tips är att hålla sig borta från den!
De nya däremot ska väl vara helt annorlunda som jag förstått det, då de från grunden byggs för eldrift.

Tackar för input och engagemang.
Tar med mig dina tankar.

Vet inte om det finns någon ny hel el Caddy. Finns ju en ny Caddy e hybrid men det är en plug in.
Testade en sådan maxi family men... det fanns en del frågetecken

Verkade dra igång ice i 110 km/h fastän det var laddning på hybridbatteriet bl a

Det var verkligen intressant, och märkligt! Jag kikade runt på VW's hemsida lite grann, det finns alltså enbart e-Transporter att köpa nu, som är ren el. Tidigare fanns ju även Crafter som ren elbil(med skåp alltså) och som sagt även Caddy som ren elbil, men det verkar som att det inte alls gick bra då dom verkar ha tagit bort dom alternativen på båda bilarna. Å andra sidan så läser man ju om fler och fler biltillverkare som går tillbaka till ICE i större omfattning, men det skulle vara intressant att veta hur dom resonerar. Nog för att ABT e-Caddy var en katastrof, men jag har inte hört nåt negativt alls om e-Crafter faktiskt, så varför dom slutade med den är ju märkligt.
Kanske vill dom ha fler köpare på ID Buzz istället?

Har du kikat på Ford Transit Courier elbil ? Tänkte det kanske är ett alternativ, eftersom VW och Ford samarbetar om transportbilar(Ford bygger nya Transporter och Amarok till exempel) så kanske den är lite lik Caddyn, och eftersom Transit Courier finns som ren elbil kanske det är ett bättre alternativ än en krånglande Caddy plugin.
Har för mig att forden finns med vanliga säten fram.

Angående Proace/Berlingo/Expert med mera, vi har en "vanlig" stor Proace diesel kundbil som står på jobbet nu med en motor som är körd, spyr glykol och olja ur motorn, topplockspackningen är körd och det är diverse andra fel. Den har visserligen använts som firmabil, men 19000 mil är för lite ändå tycker jag eftersom den har följt serviceplanen.
Senast redigerat av MrHyde (lördag 22:04)

Live long, and prosper.

1 598 Inlägg
lördag 22:55
Trådstartare
#6
MrHyde skrev:
KenthIJ skrev:
MrHyde skrev:

Det stämmer gällande Caddy, på mitt förra jobb hade vi en 2019(tror jag det var) Caddy skåp med kort hjulbas som hade 2 vanliga säten och en normal mittkonsol. Huruvida dom nya är bra som elbil eller ej vet jag inte, men kan säga att förra karossen(heter ABT e-Caddy) där dom pytsat ihop en typ av DSG-låda med elmotor var inte en bra kombination. Vi hade en sån som firmabil när jag jobbade på Audi och kan säga att den var fruktansvärd. Ibland fick du gasrespons direkt, ibland tvekade den. Rätt som det var motorbromsade den för kung och fosterland och ibland knappt alls. Mitt tips är att hålla sig borta från den!
De nya däremot ska väl vara helt annorlunda som jag förstått det, då de från grunden byggs för eldrift.

Tackar för input och engagemang.
Tar med mig dina tankar.

Vet inte om det finns någon ny hel el Caddy. Finns ju en ny Caddy e hybrid men det är en plug in.
Testade en sådan maxi family men... det fanns en del frågetecken

Verkade dra igång ice i 110 km/h fastän det var laddning på hybridbatteriet bl a

Det var verkligen intressant, och märkligt! Jag kikade runt på VW's hemsida lite grann, det finns alltså enbart e-Transporter att köpa nu, som är ren el. Tidigare fanns ju även Crafter som ren elbil(med skåp alltså) och som sagt även Caddy som ren elbil, men det verkar som att det inte alls gick bra då dom verkar ha tagit bort dom alternativen på båda bilarna. Å andra sidan så läser man ju om fler och fler biltillverkare som går tillbaka till ICE i större omfattning, men det skulle vara intressant att veta hur dom resonerar. Nog för att ABT e-Caddy var en katastrof, men jag har inte hört nåt negativt alls om e-Crafter faktiskt, så varför dom slutade med den är ju märkligt.
Kanske vill dom ha fler köpare på ID Buzz istället?

Har du kikat på Ford Transit Courier elbil ? Tänkte det kanske är ett alternativ, eftersom VW och Ford samarbetar om transportbilar(Ford bygger nya Transporter och Amarok till exempel) så kanske den är lite lik Caddyn, och eftersom Transit Courier finns som ren elbil kanske det är ett bättre alternativ än en krånglande Caddy plugin.
Har för mig att forden finns med vanliga säten fram.

Angående Proace/Berlingo/Expert med mera, vi har en "vanlig" stor Proace diesel kundbil som står på jobbet nu med en motor som är körd, spyr glykol och olja ur motorn, topplockspackningen är körd och det är diverse andra fel. Den har visserligen använts som firmabil, men 19000 mil är för lite ändå tycker jag eftersom den har följt serviceplanen.

Har funderat lite och frågat en del om Ford tourneo courier,  både bensin och el men fått beskedet att el varianten inte börjat tillverkas ännu. Skulle testat bensin varianten men min lokala handlare hade bara en manuell hemma så det har inte blivit av. De har väl iofs fått ganska blandad kritik.
Skall kolla upp transit courier el.

Forummoderator
18 132 Inlägg
Igår 08:07
#7
Hade vanligt säte i min Caddy -18. Har vanligt säte i min Citan -24 nu. Mellan sätena finns en låda/armstöd som i de flesta personbilar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 598 Inlägg
Igår 14:24
Trådstartare
#8
Hybrid_ skrev:
Hade vanligt säte i min Caddy -18. Har vanligt säte i min Citan -24 nu. Mellan sätena finns en låda/armstöd som i de flesta personbilar.

Skall testa både Citan och T klass så snart det låter sig göras.

Fri fart för ett fritt folk!
14 293 Inlägg
Igår 14:33
#9
tror dom mesta skåpbilarna i den klassen bara har 2säten.. säkert så att det är tillval vilka säten man har men tex caddyn har jag ALDRIG sätt en med dubbelsäte fram..
åkt i rätt många.

caddyn tycker jag personligen är enda alternativet i den storleken.. enda som verkligen är något att ha när det gäller komfort och funktion.

deras 75hk 2.0tdi variant är en vinnare  75hk orginal 190hk optimerad =låg försäkring och mycket effekt ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

1 598 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#10
Growe skrev:
tror dom mesta skåpbilarna i den klassen bara har 2säten.. säkert så att det är tillval vilka säten man har men tex caddyn har jag ALDRIG sätt en med dubbelsäte fram..
åkt i rätt många.

caddyn tycker jag personligen är enda alternativet i den storleken.. enda som verkligen är något att ha när det gäller komfort och funktion.

deras 75hk 2.0tdi variant är en vinnare  75hk orginal 190hk optimerad =låg försäkring och mycket effekt ;-)

Tackar för input och engagemang.

Det lilla skåpet skulle vi isf använda som rullstols och tvåpersoners fraktare, till i huvudsak kortare lokala sträckor, ca 5- 40 km och då funkar väl diesel inte så bra. Skulle kanske ha bensinare med fjärrvärme då ?

Fri fart för ett fritt folk!
14 293 Inlägg
för 2 timmar sedan
#11
KenthIJ skrev:
Growe skrev:
tror dom mesta skåpbilarna i den klassen bara har 2säten.. säkert så att det är tillval vilka säten man har men tex caddyn har jag ALDRIG sätt en med dubbelsäte fram..
åkt i rätt många.

caddyn tycker jag personligen är enda alternativet i den storleken.. enda som verkligen är något att ha när det gäller komfort och funktion.

deras 75hk 2.0tdi variant är en vinnare  75hk orginal 190hk optimerad =låg försäkring och mycket effekt ;-)

Tackar för input och engagemang.

Det lilla skåpet skulle vi isf använda som rullstols och tvåpersoners fraktare, till i huvudsak kortare lokala sträckor, ca 5- 40 km och då funkar väl diesel inte så bra. Skulle kanske ha bensinare med fjärrvärme då ?

jag kör 3.5mil med min polo som längst och det har fungerat över förväntan.. jag har ju grejer att tvångsköra rengeeringen av partikelfiltret så är inte så orolig.  hörde härom dagen hur min gjorde rent filtret..   

från 2015 finns 75hk 2.0tdi ;-)

men visst kör du bara 5km kommer du säkert få problem.. jag kör ju bara 3min varje morgon och eftermiddag med min under veckorna sen på helgen kör jag lite längre.. hade jag haft min audi påstalld som går på bensin hade jag använt den till så korta sträckor.. 
men man behöver sträcka ut benen lite på bilen ibland för att dom ska må bra när man kör diesel. 
sen var gränsen går låter jag vara osagt men jag kör ju nov-mars korta sträckor med min bil och det har fungerat pga att jag iaf någon gång varje månad kör längre.

Kör fort så hinner inget hända...


Sök