2853
Sök

Status bedömning kontaktbleck RELÄ ?

31 Inlägg
Igår 10:52
Trådstartare
#1
Hur bedömer man ett sådant här RELÄ. Utifrån de korroderade ytor och till synes "brända avsnitt på kontakt blecket.
Relät är uppmätt med till runt 60 ohm. Ett relä mellan 50 - 200 ohm är ett Ok relä har jag läst.
Jag får en reaktion i elsystemet när jag pluggar ur Relät.
Men det finns väl nyanser hur pass fungerande ett relä är . Vilket OHM värde skulle ett nytt RELÄ uppvisa.

Jag hade svårigheter att mäta med multimeter (elma 902) och kontaktytorna på blecket.

Relät är väl ett multifunktions relä på 25A som i detta fall som går till "fördröjning till bränsle insprutnings dator"

Kan ett relä vara instabilt?
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236519/236519-354c1a3310da2c4e7222d90cd337d0b7.jpg

6 218 Inlägg
Igår 11:15
#2
Ta isär relät istället och kolla på kontaktytorna och eventuellt slipa kontaktytorna och spraya på elspray!


3 336 Inlägg
Igår 13:36
#3
Det du ohm-mäter måste ju vara lindningen till magneten.
Den är tämligen lika på alla 12v reläer då den bara ska övervinna en fjäder och hålla lite spänt. Ändras väl något med storleken på reläet/kontakterna.
Vet inte om du kan dra slutsatser om reläets manöverspole öht av sådan mätning annat än brott.  Säger inget om kontakterna som ska leda strömmen hursom
Över slutna kontakter borde du ha 0 ohm utan belastning. Det ska vara så lågt motstånd som möjligt.
Förutsatt det är ett normalt slutande/växlande relä.

Om den har standard anslutningsplacering är ett nytt under 100kr.
Senast redigerat av Mossan1 (Igår 13:38)

Diagnostekniker
2 829 Inlägg
för 21 timmar sedan
#4
Finns testutrustning för reläer.
Att mäta med multimeter kan ju ge lite information, med betoning på lite.

Misstänker att det missfärgade stiftet är 87a/b, dvs utgång.
Anledningarna kan vara många till varför detta skett.
Vad får dig att misstänka fel med reläet?

Up the RA

31 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
#5
Jesper328 skrev:
Finns testutrustning för reläer.
Att mäta med multimeter kan ju ge lite information, med betoning på lite.

Misstänker att det missfärgade stiftet är 87a/b, dvs utgång.
Anledningarna kan vara många till varför detta skett.
Vad får dig att misstänka fel med reläet?

Bara generell felsökning av mig. javisst 87an som missfärgade.
85,86 rena bläck.
Bussen skall till en Bil el specialist inom kort
pga start problem och bristande strömförsörjning till sensorer.

Jag har en felkod på ABS och felkod Df014 huvud relä, med min icarsoft felkodläsare.
Jag försöker bara lyfta på olika stenar och lär mig lite mera bara ..
Senast redigerat av dumle651 (för 20 timmar sedan)

6 218 Inlägg
för 4 timmar sedan
#6
Om du vill veta hur kontaktytorna ser ut på relät ...så ta isär det! Hur enkelt som helst! Bara att bända lite med en skruvmejsel så får du isär det!


Fri fart för ett fritt folk!
14 293 Inlägg
för 1 timme sedan
#7
skulle inte fundera så mycket utan byta reläet..   att det går varmt brukar i regel handla om att det är dålig kontakt inne i relät.. har ju hänt mer än en gång att ett relä bränt fast i stängt läge.. och släpper det när det väl bränt fast så är relät i regel dött..  men inte värt besväret att fundera på varför något hänt..   
framför allt inte ett relä som öppnar och stänger en hel del och blir då så klart slitet.. inget konstigt och ingen mening att lägga ner energi på orsaken om den inte gör det hela tiden.. men en gång är ingen gång  smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök