3937
Sök

Tester med biltemas produkter

Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 mars 2009
evilaudio skrev:
te_wik skrev:
Man har ju vart med om att hylsor och annat från Kamasa och Bacho har pajjat så det är ju inte bara lågpris verktyg som pajjar.

Mvh Tommy

kan säga att 90% av de meckvertyg ja använder i garaget kommer från biltema... även alla tryckluftslipmaskiner.

Perfekt! Det är ju sådant man vill läsa, fler och fler använder sig av biltemas verktyg, även verkstäder.

När det är dags att uppdatera min verktygslåda så blir det biltema för mig med, om man fortsätter höra bra kritik.
Hittils har jag inga possitiva erfarenheter, men det var några år sedan så kvaliten har väl ökat?

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (30 mars 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 062 Inlägg
30 mars 2009
Biltemas Oljor ska tillverkas av samma fabrik som gör oljorna åt Statoil, Öhlins och Haldex och de ska vara riktigt duktiga på att ta fram bra oljor och specialoljor.
Jag har använt deras helsyntet i många år i mina trimmade Saabar utan minsta problem. Farsans Audi har rullat 25000mil med istort sett bara Biltema olja och den motorn låter riktigt fint trots drygt 32000mil idag.
Varför betala mer helt i onödan?

M.V.H.

16 197 Inlägg
30 mars 2009
te_wik skrev:
evilaudio skrev:
te_wik skrev:
Man har ju vart med om att hylsor och annat från Kamasa och Bacho har pajjat så det är ju inte bara lågpris verktyg som pajjar.

Mvh Tommy

kan säga att 90% av de meckvertyg ja använder i garaget kommer från biltema... även alla tryckluftslipmaskiner.

Perfekt! Det är ju sådant man vill läsa, fler och fler använder sig av biltemas verktyg, även verkstäder.

När det är dags att uppdatera min verktygslåda så blir det biltema för mig med, om man fortsätter höra bra kritik.
Hittils har jag inga possitiva erfarenheter, men det var några år sedan så kvaliten har väl ökat?

Mvh Tommy

de kanske e så att du köpt biltemas billigaste typ spärrskaft å sånt??

den e ju inte mycke å ha men deras "dyra" verktyg funkar kanon.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 mars 2009
evilaudio skrev:
te_wik skrev:
evilaudio skrev:

Mvh Tommy

de kanske e så att du köpt biltemas billigaste typ spärrskaft å sånt??

den e ju inte mycke å ha men deras "dyra" verktyg funkar kanon.

Nej jag har inte köpt något. Detta var låneverktyg för flera år sen.
Då var det den dyraste satsen de hade.. men biltema hade inte så stort utbud av verktyg då.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
30 mars 2009
har haft en del problem med saker från biltema..det verkar som kvaliten kan vara väldigt ojämn

oljefilter 2mil kom jag sen släppte packningen som tätar mot blocket så all olja tog vägen ut genom framhjulet  nu skulle filtret bara hålla typ 4mil sedan skulle det kastas men inte ens det klarade filtret

handbromsbackar som är felbyggda så dom inte fungerar utan lite mekaniskåverkan dessutom så var dom smalare än orginal och tar inte alls som dom som satt innan och slutat fungerat helt nu efter 5månader smile

med samma klassning och enligt vissa samma olja som statoil så drog endå svärmors bil mer olja om man köpte den på biltema än på statoil  lite konstigt va?! smile t.o.m svärmor märkte detta

fördelar lock som saknar delar

finns säkert mer grejer

deras verktyg fungerar dock väldigt bra aldrig haft mer problem med temas verktyg än vad jag haft med kamasa eller bacho

Kör fort så hinner inget hända...

Allansson
30 mars 2009
Väldigt många som hade åsikter om biltema, men jag har fortfarande inte fått någon länk med tester.
Var ju nån i början av tråden som skrev att det fanns ett forum. Nån som vet nåt mer om det?

Såg nu att de hade några på sin hemsida, men det var mest verktyg.
Senast redigerat av Allansson (30 mars 2009)

Driver
2 111 Inlägg
30 mars 2009
Sök och du skall finna...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119098

wink

MVH Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 mars 2009
Bjork skrev:
Kan ngn svara på detta då?

Biltemas spacers, bra eller anus? tongue

Speedparts ska ha 349kr (8mm) för 2 st, Biltema 35kr (5mm) för 2st, dock universal.

lirar upp till 300blås på en S40 iaf

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Allansson
30 mars 2009
Janken skrev:
Sök och du skall finna...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119098

wink

MVH Janken

Fast jag menade mer tester som tidningar och dylikt har gjort. Alltså där det är jämfört med flera produkter och det finns fakta uppställt om alla produkter.

Har redan sett den tråden.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
30 mars 2009
Jag tror inte att biltema produkt kvalitéer är likadant som för 20 år sen, det ligger i deras intressen för att kunna sälja.
Det jag tycker som sund är att allting säljs under namnet biltema och man har fortfarande bilden av deras produkt kvalitet som för 20 år den.
Biltema har blivit mycket större än då tiden, mycket större variant, bättre kvalitet med ändå relativt bra priser.
Om man vill köpa en bra olja på biltema, man får väl läsa olja beteckningen på dunken som är likadant som en olja som säljs på övriga bensinstationer men ändå biligare på grund av större köp av biltema.
Likadant med andra produkter, det är ofta kvantiteter som gör att de kan sälj biligare och får ändå pengar in.
Titta på Ikea, Siba, On Off, och mer, det är samma sak, de har bättre kvaliteter, större sortiment och alla kunder är nöjda med det dom köper för betalda pengar.
En åsikt.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

2 911 Inlägg
30 mars 2009
För att få slut på allt yrande om att statoil tillverkar olja etc. åt biltema...

Nynäs Petroleum/Refinement) gör en jäkla massa oljor till sina uppdragsgivare.
De är förbaskat duktiga på att sköta processen åt sina kunder och deras oljor.
(de har vissa grundprodukter som används i alla processer, t.ex. Nyflex, men övrig blandning är varje beställares egen)

Statoil lubricants, Neste oil, Haldex brake products, m.fl köper oljor därifrån.

Men, återigen, det finns flera kranar, flera processer som görs åt de olika beställarna i sin egna produktion.
Självklart äger varje enskild uppdragsgivare sin egen blandning i ett patent, så snälla, sluta yra om att det är samma olja hos statoil och biltema, för det är det inte.

Era fantasier får mig att tänka på en stoooooor cistern med massa olja och en stor kran olika bolag kommer och hämtar olja ur, haha, humor...

Lättmjölk och standardmjölk görs i samma fabrik också, men det är en jääääkla skillnad på innehållet.

(Tillägg, Nynäs ägs av Petróleos de Venezuela, Biltema köper även ibland även från Hovensa, som ägs av PDVSA)
Senast redigerat av Decibel (30 mars 2009)

OEM <3
6 957 Inlägg
30 mars 2009
torpis skrev:
Bjork skrev:

Speedparts ska ha 349kr (8mm) för 2 st, Biltema 35kr (5mm) för 2st, dock universal.

Sedär smile 3 eller 5mm?

OEM <3

1 062 Inlägg
30 mars 2009
Jag har iaf hört från en tidigare anställd på Nynäs att det var samma olja som tappades i Biltemas burkar, men det var en 6-8år sedan.

Här är iaf ett Finskt test av oljefilter: http://www.pajero4x4.ru/oiltest.html

M.V.H.

Aktiv Medlem
1 303 Inlägg
30 mars 2009
Biltemas klossar och oljan blir väligt varm..tål ingen värme..tex när man kör som en idiot med bromsarna så blir dom helt mjuka tar knappt alls..original bromsar håller för allt nästan..där har du en stor skillnad

Mvh Christian

12 086 Inlägg
30 mars 2009
te_wik skrev:
evilaudio skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Mvh Tommy

Jag kan väl förtydliga att jag tycker biltema är skitbra smile Förutom vissa grejor som jag låter bli
Jag tror jag rapat dom förr, olja, soppaslang och bromsbelägg. Jag har en del verktyg  från Biltema, de flesta funkar kanon. Deras bits har jag dragit av några.
Jag ska nog fan in imorrn, ska ha lite skit smile

12 086 Inlägg
30 mars 2009
Bjork skrev:
torpis skrev:
Bjork skrev:

Sedär smile 3 eller 5mm?

Farsan hade 5mm spacers på sin Saab, och de vibrera.. fast de har nog mer med själva grejen spacers o göra mer än att de är biltema tongue

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
30 mars 2009
Jag har använt Biltema spacers på ett par bilar och det har aldrig varit några problem faktiskt, förutom att dem kan spricka, men det kan ju alla sådana billiga spacers.

/Påsen

PÅSEN RACING

38 Inlägg
30 mars 2009
min bil går ju ca 750 - 800 mil i månaden..  och stannar 625 gånger på en natt..   och jag kan säga att man får vad man betalar för..   

Biltema klossar fram ca 700 mil
EBC red stuff            ca 2400 mil

Biltema bromsskivor fram ca 130 mil  (sen skakar ratten och det är sprick bildning i dom)
Brembo med hål              ca 6000 mil

Biltema torkarblad    ca 1000 mil
VW orginal               ca 12000 mil

Biltema glödlampor till bakljus  ca 100 - 2000 mil  väldigt olika livslängd
Osram                                   ca  12000 - 13000 mil

Biltema  H1 55w              ca 1500 mil
Osram                            ca 12000 mil

Biltema H3                     ca 1600 mil
Osram                           ca 15000 mil

Biltema  dämpare           ca 1500 mil
Sachs                            ca 9000 mil

Biltema Avgasrör (sista dämparen)  ca 14000 mil
VW orginal                                     22000 mil i skrivande stund och inte antydan till rost..

Nu går ju min bil under lite extrema förhållanden, med tidnings distribution...

men man får vad man betalar för, jag har prövat och insett att lampor som håller på skakiga vägar å för ca 6 tim drift varje natt i ett sträck heter OSRAM.....

Bromsar som klarar av 2400 mils körning med mig kommer från EBC..  dom röda, 2400 mil kanske ine låter så mycket..   men det är 625 stopp varje natt, 4375 stopp i veckan..   17500 stopp i månaden och på 2 månader så blir det 35000 stopp i tjänsten och därtill lite privata mil..   

men tycker man att priset ska avgöra så är ju Biltema helt klart billigast, men för mig så räknas varje driftstopp in också.. 

jag lägger gärna så lite tid i garaget som möjligt..   för det blir mycket tid ändå..

och då har jag själv  prövat mig fram till dom produkter som funkar för min körning...

alla får köpa vad dom vill och för normal körning på fina vägar av asfalt och minimalt med stopp så fungerar säker Biltemas grejer kanon..   
men inte för mig eller om man har lite krav..

Lycka till..

Stoffe

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
30 mars 2009
Decibel skrev:
För att få slut på allt yrande om att statoil tillverkar olja etc. åt biltema...

Nynäs Petroleum/Refinement) gör en jäkla massa oljor till sina uppdragsgivare.
De är förbaskat duktiga på att sköta processen åt sina kunder och deras oljor.
(de har vissa grundprodukter som används i alla processer, t.ex. Nyflex, men övrig blandning är varje beställares egen)

Statoil lubricants, Neste oil, Haldex brake products, m.fl köper oljor därifrån.

Men, återigen, det finns flera kranar, flera processer som görs åt de olika beställarna i sin egna produktion.
Självklart äger varje enskild uppdragsgivare sin egen blandning i ett patent, så snälla, sluta yra om att det är samma olja hos statoil och biltema, för det är det inte.

Era fantasier får mig att tänka på en stoooooor cistern med massa olja och en stor kran olika bolag kommer och hämtar olja ur, haha, humor...

Lättmjölk och standardmjölk görs i samma fabrik också, men det är en jääääkla skillnad på innehållet.

(Tillägg, Nynäs ägs av Petróleos de Venezuela, Biltema köper även ibland även från Hovensa, som ägs av PDVSA)

äntligen någon som förstår att olika kvalite på produkterna kan komma från samma fabrik

en klassning på en olja är en vägledning det betyder inte att bara för att 2oljor har samma klassning så är det samma olja

allt hänger på vad kunden beställer
dessutom kan man skriva exakt vilken klassning som helst på en olja
hur ska konsumenten se det?
man kan skicka en bättre olja på testen än vad man säljer tilll kund osv
sen om biltema gör det eller ej låter jag vara osagt
personligen föredrar jag att köpa oljan från något känt märke som har en hel del kunskaper
sen om man får en bättre olja eller ej vet man aldrig
men jag är övertygad att mobil1 och castrol har bättre oljor än biltema
annars skulle inte en enda verkstad köra med den dyrare oljan smile

Kör fort så hinner inget hända...

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
30 mars 2009
criller skrev:
Biltemas klossar och oljan blir väligt varm..tål ingen värme..tex när man kör som en idiot med bromsarna så blir dom helt mjuka tar knappt alls..original bromsar håller för allt nästan..där har du en stor skillnad

Men så kan man inte både ha kakan och äta den eller hur? Prestanda delar kostar pengar så är det bara... annars skulle en corvette kosta lika lite som en daewoo. Men vill man köra hårt får man pröjsa, vid normal körning duger biltemas bromsar mer än tillräckligt, bortsett från en liten grej som jag inte tycker om med deras belägg... dem tjuter! jag har kört biltema belägg på 4 st av mina bilar jag haft och varenda gång tjuter bromsarna efter ett tag, oftast inom en vecka redan.. men ibland upp till en månad innan de piper.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Sök