3255
Sök

Phranz's Volvo 740 LTT

Busbil som används till vardags..

323 664 Visningar
Projektet avslutat 26 oktober 2015
Bärs!
3 456 Inlägg
22 april 2010
#361
Phranz skrev:
Aga_Diff skrev:
Phranz skrev:

Ska tydligen motsvara mängden bränsle som turbospridare trycker i samt behöver inte löda om dem.

Nej.

16V spridarna flödar 218cc/m
Turbo spridare flödar 300cc/m

Kolla Bosch nr på dom, har du 0 280 150 749?

Men det är ftt spridarna va, har ju ltt motor..

Det hjälper inte..
0 280 150 804 Sitter på B230FK enligt bildelsbasen,
Och dom flödar mer ändå, 337.1cc/m för att vara exakt....

Garaget.org peakade 2008.

Med lem
1 127 Inlägg
22 april 2010
#362
Phranz skrev:
Men det är ftt spridarna va, har ju ltt motor..

En original turbo och en ltt har likadana spridare, orkar ju inte med värst mycket laddtryck med 16v spridarna.

Då du även kör chip anpassat för 300cc spridare gör du bäst i att byta till såna. För att slippa det galet tråkiga register din motor kommer ha rek. jag dig att byta kam! Ligger även lite effekt att hämta där.

T-kammen duger som blompinne mer eller mindre. wink Lite tips bara.


37 Inlägg
22 april 2010
#363
Vx3an är fortfarande till salu Frans;)


725 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
#364
JimmyLarss0n skrev:
Härligt, kommer på studiebesök imorn!

Tycker jag, vi måste gnugga geniknölarna riktigt i helgen..


725 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
#365
Aga_Diff skrev:
Phranz skrev:
Aga_Diff skrev:

Nej.

16V spridarna flödar 218cc/m
Turbo spridare flödar 300cc/m

Kolla Bosch nr på dom, har du 0 280 150 749?

Men det är ftt spridarna va, har ju ltt motor..

Det hjälper inte..
0 280 150 804 Sitter på B230FK enligt bildelsbasen,
Och dom flödar mer ändå, 337.1cc/m för att vara exakt....

Jaja blir mest sålänge saker skulle jag tro, blir väl till att byta lite allt möjligt sen wink


725 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
#366
H3dlund skrev:
Phranz skrev:
Men det är ftt spridarna va, har ju ltt motor..

En original turbo och en ltt har likadana spridare, orkar ju inte med värst mycket laddtryck med 16v spridarna.

Då du även kör chip anpassat för 300cc spridare gör du bäst i att byta till såna. För att slippa det galet tråkiga register din motor kommer ha rek. jag dig att byta kam! Ligger även lite effekt att hämta där.

T-kammen duger som blompinne mer eller mindre. wink Lite tips bara.

Jo men ska väl duga till att börja med, ska se så allt lirar.. Haha tongue Letade i din motorspec men hidda inte vad du kör med, gissar på vx3?


725 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
#367
JimmyLarss0n skrev:
Vx3an är fortfarande till salu Frans;)

Kanskekanske wink


Med lem
1 127 Inlägg
22 april 2010
#368
VX3 är bättre men inte bra. En V eller K är av de bättre originalkammarna som finns.

Nej inte skrivit vad jag ska ha då jag inte är riktigt säker än, men ser ut att bli en STS237 kam från jens gustafsson.


169 Inlägg
23 april 2010
#369
16V spridarna är piss provade på min.. bara motar o betersig jävligt illa. inte alls bra för motorn de där... jag sattedit motstånd på min tog en halvtimme typ.. sketa lätt. sen kör jag med FT orginal spridare bilen går precis som en Turbo ska göra ...  ett litet pluss är med att folk dom kasstar ju turbo spridare efter en för dom inte vet hur man sättet dit motståndet och därför så skiter dom i de och köper eftermarknads prylar för 2-3 tusen big_smile

Full Gas Spar Tid:P

725 Inlägg
23 april 2010
Trådstartare
#370
Ska se så jag får bilen att gå ordentligt innan jag byter för mycket. Laddtrycksmätaren visar -0,1 bar när man gasar upp motorn, nån som vart med om något liknande eller är mätaren dålig?


169 Inlägg
23 april 2010
#371
du måste köra med bilen för att den ska bilda upp nått ladd tryck.. o får du inte mer en 0,1 i ladd ner du kör o ger fullt så är förmodligen spridarna försmå..

inte lätt att få bilen att gå redigt med dom spridarna för tog försmå

Full Gas Spar Tid:P

20 Inlägg
23 april 2010
#372
Aga_Diff skrev:
Phranz skrev:
Aga_Diff skrev:
Nej.

16V spridarna flödar 218cc/m
Turbo spridare flödar 300cc/m

Kolla Bosch nr på dom, har du 0 280 150 749?

Men det är ftt spridarna va, har ju ltt motor..

Det hjälper inte..
0 280 150 804 Sitter på B230FK enligt bildelsbasen,
Och dom flödar mer ändå, 337.1cc/m för att vara exakt....

Nu får ni skärpa er.

214cc spridarna sitter på en b230f motor Volvo 740 B230F

Bosch 0 280 150 762 Gul 214 cc/3 bar

300cc har både 740 turbo och 16v motorn. skillnaden är hög och låg ohm. han har inga motstånd så då ska han ha hög ohms spridare från 16v motorn.

Volvo 740 GLT 16V Bosch 0 280 150 749 Ljusbrun 300cc/min 3 bar
Volvo 740 turbo Bosch 0 280 150 335 Turkos 300cc/min 3 bar

Dom spridarna ni pratar om på 337 cc är från ft/fk motor nyare än 95 som även har LH 2.4.2 Sprutet vilket inte sitter i en 740 från 1990

Volvo 940 turbo Bosch 0 280 150 804 Turkos 337cc/min 3 bar

Iom att han har LH2.4 sprutet som alltid har haft 300cc på turbomotorerna så ska han använda 16v Spridarna iom att han har ett chip till orginal boxen som är LH 2.4.

Mvh
Senast redigerat av LindqvisT_Volvo (23 april 2010)


725 Inlägg
24 april 2010
Trådstartare
#373
Dragit in laddtrycksmätaren i kuppen idag samt provkört lite, laddar 0.6 ca men vil inte varva mer än omkring 4.500 så vet inte om det kanske laddar lite till efter det.. Ryker när men kört ett tag, verkar inte bättre än att en tätning gått i turbon :l Går lite dåligt ibland med på låga varv, "söver" nästan sig själv. Förutom det så går bilen riktigt och dumpar gött wink Ska försöka reda ut detta så det går att köra mer med smile


169 Inlägg
26 april 2010
#374
LindqvisT_Volvo skrev:
Aga_Diff skrev:
Phranz skrev:

Men det är ftt spridarna va, har ju ltt motor..

Det hjälper inte..
0 280 150 804 Sitter på B230FK enligt bildelsbasen,
Och dom flödar mer ändå, 337.1cc/m för att vara exakt....

Nu får ni skärpa er.

214cc spridarna sitter på en b230f motor Volvo 740 B230F

Bosch 0 280 150 762 Gul 214 cc/3 bar

300cc har både 740 turbo och 16v motorn. skillnaden är hög och låg ohm. han har inga motstånd så då ska han ha hög ohms spridare från 16v motorn.

Volvo 740 GLT 16V Bosch 0 280 150 749 Ljusbrun 300cc/min 3 bar
Volvo 740 turbo Bosch 0 280 150 335 Turkos 300cc/min 3 bar

Dom spridarna ni pratar om på 337 cc är från ft/fk motor nyare än 95 som även har LH 2.4.2 Sprutet vilket inte sitter i en 740 från 1990

Volvo 940 turbo Bosch 0 280 150 804 Turkos 337cc/min 3 bar

Iom att han har LH2.4 sprutet som alltid har haft 300cc på turbomotorerna så ska han använda 16v Spridarna iom att han har ett chip till orginal boxen som är LH 2.4.

Mvh

2.2 sprutet slutade dom med 89 på 740 turbo...

och 16v spridarna flödar tock inte 300cc utan 218cc

och ja 214cc flödar Gl spridarna

GLT Spridarna är piss

provade på min absålut ingen markbar skillnad mot vanliga GL spridare.. samma symtom som han har där typ kväversig på låga varv slutar att varva vid 4000varv sen lödde jag dit motstånd o satte dit spridare som ska vara där. sen så fungerade de

Full Gas Spar Tid:P

20 Inlägg
26 april 2010
#375
MazLer skrev:
LindqvisT_Volvo skrev:
Aga_Diff skrev:

Det hjälper inte..
0 280 150 804 Sitter på B230FK enligt bildelsbasen,
Och dom flödar mer ändå, 337.1cc/m för att vara exakt....

Nu får ni skärpa er.

214cc spridarna sitter på en b230f motor Volvo 740 B230F

Bosch 0 280 150 762 Gul 214 cc/3 bar

300cc har både 740 turbo och 16v motorn. skillnaden är hög och låg ohm. han har inga motstånd så då ska han ha hög ohms spridare från 16v motorn.

Volvo 740 GLT 16V Bosch 0 280 150 749 Ljusbrun 300cc/min 3 bar
Volvo 740 turbo Bosch 0 280 150 335 Turkos 300cc/min 3 bar

Dom spridarna ni pratar om på 337 cc är från ft/fk motor nyare än 95 som även har LH 2.4.2 Sprutet vilket inte sitter i en 740 från 1990

Volvo 940 turbo Bosch 0 280 150 804 Turkos 337cc/min 3 bar

Iom att han har LH2.4 sprutet som alltid har haft 300cc på turbomotorerna så ska han använda 16v Spridarna iom att han har ett chip till orginal boxen som är LH 2.4.

Mvh

2.2 sprutet slutade dom med 89 på 740 turbo...

och 16v spridarna flödar tock inte 300cc utan 218cc

och ja 214cc flödar Gl spridarna

GLT Spridarna är piss

provade på min absålut ingen markbar skillnad mot vanliga GL spridare.. samma symtom som han har där typ kväversig på låga varv slutar att varva vid 4000varv sen lödde jag dit motstånd o satte dit spridare som ska vara där. sen så fungerade de

Jag har aldrig skrivit något om 2.2 sprut utan 2.4.2 och de är en bra skillnad på dom. 2.4.2 kom 95 sammtidigt som fk motorn.

Hade 16v spridarna flödat 218cc så finns de inte en changs i världen att den motorn lämnar 159 hk.
218cc räcker till 145hk vid 100% och ett org chp tillåter aldrig mer än 90% öppning vilket blir 130.5 hk.

Men tror du dom flödar 218cc får du tro de. annars kan du ju flöda dom får du se.

Mvh


169 Inlägg
26 april 2010
#376
ska göra ett test på detta är du så säker på detta så måste detta kollas för har fått andra uppgifter lite överallt att dom bara flödar 218cc så detta måste kollas upp vidare... men tycker dock att de skulle gjort nån skillnad när jag satte på dom på min bil isf?? för den fick fortfarande förlite soppa.. men detta ska kollas upp

Full Gas Spar Tid:P

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
26 april 2010
#377
Bara en fråga, Varför hålla på rackla med ett original sprut? när det finns mega billiga typ MS ochn autronic att köra på när det blir tyysen gånger bättre?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

20 Inlägg
27 april 2010
#378
The_Mechanic skrev:
Bara en fråga, Varför hålla på rackla med ett original sprut? när det finns mega billiga typ MS ochn autronic att köra på när det blir tyysen gånger bättre?

Vart hittar du billiga autronic någonstanns?

Mvh

Edit: Tror även han vill köra org sprut för att enkelt kunna regga den.
Senast redigerat av LindqvisT_Volvo (27 april 2010)


20 Inlägg
27 april 2010
#379
MazLer skrev:
ska göra ett test på detta är du så säker på detta så måste detta kollas för har fått andra uppgifter lite överallt att dom bara flödar 218cc så detta måste kollas upp vidare... men tycker dock att de skulle gjort nån skillnad när jag satte på dom på min bil isf?? för den fick fortfarande förlite soppa.. men detta ska kollas upp

Har oxå fått lite olika info. men jag kan lova att dom inte är på 218cc. de rimmar inte ihop med att en b234f är på 159hk.

Mvh


Bärs!
3 456 Inlägg
27 april 2010
#380
Säg vad ni vill, -749 spridarna flödar ändå inte mer för det.

Garaget.org peakade 2008.


Sök