2924
Sök

Bästa sättet att tömma HELA bromssystem fr olja!

1 024 Inlägg
14 april 2009
Rand skrev:
öppna alla nipplar tryck på pedalen sen när du är klar å ska lufta igen så kör igenom den nya oljan riktigt. blir lite spill men så får du helt ny olja i systemet! big_smile

sen vet jag inte vad du har för bil men vissa bilar med abs system måste man lufta med dator. men läs i handboken så står det säkert där.
Senast redigerat av Rand (14 april 2009)

3 295 Inlägg
14 april 2009
fast det ska inte vara olja i bromssystemet wink

140 Inlägg
14 april 2009
LiNx skrev:
Jajamen mattsson, de finns nog en o annan luft bubbla kvar gissar jag på..

Jag pumpa ur den gamla enligt min GDS-handbok: vb-hf-hb-vf
Nivån i behållaren sjönk lite, kanske 1 cm el så..
Tog min oljesug o sög upp resten ur behållaren, fyllde på nytt till max sträcket o stängde
Sen öppna jag nipplarna igen o pumpa samma ordning som ovan, tills den nya vätska fyllde slangen

Jag luftade me en fast backventil i ena ändan, så vet inte riktigt hur all luft kommit in..

Hela systemet ska rymma 4 dl (enligt Castrols hemsida)
Jag tömde en hel flaska på 2,5 dl, o nivån är på max...

Så enligt min huvudräkning så ska de in 1,5 dl till..

Jag skulle ha tagit hjälp av någon som kan pumpa upp trycket med pedalen medans du öppnar å stänger väntilerna så ser du om det kommer nå mer luft eller inte... jag lever kanske på stenåldern haha.

Med.lem
3 759 Inlägg
14 april 2009
_mattsson_ skrev:
LiNx skrev:
Jajamen mattsson, de finns nog en o annan luft bubbla kvar gissar jag på..

Jag pumpa ur den gamla enligt min GDS-handbok: vb-hf-hb-vf
Nivån i behållaren sjönk lite, kanske 1 cm el så..
Tog min oljesug o sög upp resten ur behållaren, fyllde på nytt till max sträcket o stängde
Sen öppna jag nipplarna igen o pumpa samma ordning som ovan, tills den nya vätska fyllde slangen

Jag luftade me en fast backventil i ena ändan, så vet inte riktigt hur all luft kommit in..

Hela systemet ska rymma 4 dl (enligt Castrols hemsida)
Jag tömde en hel flaska på 2,5 dl, o nivån är på max...

Så enligt min huvudräkning så ska de in 1,5 dl till..

Jag skulle ha tagit hjälp av någon som kan pumpa upp trycket med pedalen medans du öppnar å stänger väntilerna så ser du om det kommer nå mer luft eller inte... jag lever kanske på stenåldern haha.

Nejdå så skulle jag med göra, en liten genomskinlig slang på nippeln så blir det ännu tydligare om det kommer vätska eller luft..

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

424 Inlägg
14 april 2009
Trådstartare
Jorå, satte tjejen bakom ratten för o pumpa pedalen o så gick jag runt bilen o öppna en efter en..
Hade en genomskinlig slang på me den där fasta backventilen som hindrar att luften sipprar in medans man pumpar! Slangen fylldes succesivt, o så bubblade det oxå! De märkliga va att efter jag inte såg några fler bubblor så drog jag igen nippeln (me slangen fortfarande på) så pös de lite luft vid nippelns gäng, där den sitter fastskruvad till oket..

Kanske där de inte håller tätt..

Sök