3428
Sök

Volvo 740 tic startar inte

patrik89
23 maj 2009
Trådstartare
#1
Tjena, har precis gjort motorbyte i min 740tic automat och nu är den helt stendöd. Har förmodligen monterat svänghjulet fel så "hallgivarn" står helt åt helvete.
Vevade runt motorn till dödläget och sedan så monterade jag svänghjulet med den där plåt "piggen" rakt up mot givarna och det var tydligen fel? har också provat att flytta runt tändkablarna på fördelarn men antingen så skjuter den back som högtänd 4-3-1-2 ifrån vänster på fördelarn, provade också 3-1-2-4 då blev den helt stendöd.

Men min fråga är hur man ska montera svänghjulet, är ju åt helvete att lossa automat lådan nu på grusinfarten.
Och är 4-3-1-2 rätt ditsatt? Ifrån vänster på fördelarn.

Whatever :)
1 652 Inlägg
23 maj 2009
#2
t0rnsved skrev:
Tjena, har precis gjort motorbyte i min 740tic automat och nu är den helt stendöd. Har förmodligen monterat svänghjulet fel så "hallgivarn" står helt åt helvete.
Vevade runt motorn till dödläget och sedan så monterade jag svänghjulet med den där plåt "piggen" rakt up mot givarna och det var tydligen fel? har också provat att flytta runt tändkablarna på fördelarn men antingen så skjuter den back som högtänd 4-3-1-2 ifrån vänster på fördelarn, provade också 3-1-2-4 då blev den helt stendöd.

Men min fråga är hur man ska montera svänghjulet, är ju åt helvete att lossa automat lådan nu på grusinfarten.
Och är 4-3-1-2 rätt ditsatt? Ifrån vänster på fördelarn.

ja på fördelaren är de ut satt nummer.. men vet du hur tändningen går på motor?
nej de är inte rätt.. min är 1-3-4-2 ( i nr ordning från fläkt )
Senast redigerat av XeptiQ (23 maj 2009)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

patrik89
23 maj 2009
Trådstartare
#3
XeptiQ skrev:
t0rnsved skrev:
Tjena, har precis gjort motorbyte i min 740tic automat och nu är den helt stendöd. Har förmodligen monterat svänghjulet fel så "hallgivarn" står helt åt helvete.
Vevade runt motorn till dödläget och sedan så monterade jag svänghjulet med den där plåt "piggen" rakt up mot givarna och det var tydligen fel? har också provat att flytta runt tändkablarna på fördelarn men antingen så skjuter den back som högtänd 4-3-1-2 ifrån vänster på fördelarn, provade också 3-1-2-4 då blev den helt stendöd.

Men min fråga är hur man ska montera svänghjulet, är ju åt helvete att lossa automat lådan nu på grusinfarten.
Och är 4-3-1-2 rätt ditsatt? Ifrån vänster på fördelarn.

ja på fördelaren är de ut satt nummer.. men vet du hur tändningen går på motor?
nej de är inte rätt.. min är 1-3-4-2 ( i nr ordning från fläkt )

4-3-1-2 ifrån VÄNSTER på fördelaren blir 1-3-4-2 i TÄNDORDNING. Frågan är om du vet hur en fördelare ser ut tongue

tack endå
Senast redigerat av t0rnsved (23 maj 2009)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
24 maj 2009
#4
svänghjulet ska stå så att när motorn är i TDC ska piggen på svänghjulet peka mot startmotorhålet.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Whatever :)
1 652 Inlägg
24 maj 2009
#5
t0rnsved skrev:
XeptiQ skrev:
t0rnsved skrev:
Tjena, har precis gjort motorbyte i min 740tic automat och nu är den helt stendöd. Har förmodligen monterat svänghjulet fel så "hallgivarn" står helt åt helvete.
Vevade runt motorn till dödläget och sedan så monterade jag svänghjulet med den där plåt "piggen" rakt up mot givarna och det var tydligen fel? har också provat att flytta runt tändkablarna på fördelarn men antingen så skjuter den back som högtänd 4-3-1-2 ifrån vänster på fördelarn, provade också 3-1-2-4 då blev den helt stendöd.

Men min fråga är hur man ska montera svänghjulet, är ju åt helvete att lossa automat lådan nu på grusinfarten.
Och är 4-3-1-2 rätt ditsatt? Ifrån vänster på fördelarn.

ja på fördelaren är de ut satt nummer.. men vet du hur tändningen går på motor?
nej de är inte rätt.. min är 1-3-4-2 ( i nr ordning från fläkt )

4-3-1-2 ifrån VÄNSTER på fördelaren blir 1-3-4-2 i TÄNDORDNING. Frågan är om du vet hur en fördelare ser ut tongue

tack endå

hehe okej. konstigt nog så går min som en klocka medans din går skit?? smile undra varför för att du itne kan koppla de...

SKRIVET DIREKT FRÅN HEYNES BOK!!! Tändföljd ---> 1-3-4-2 ( Cylinder 1 längst fram )
Sen är frågan.. hur svårt är de att läsa detta och sen koppla efter fördelaren? kan du inte de så ska du inte pilla med de...
Senast redigerat av XeptiQ (24 maj 2009)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

213 Inlägg
24 maj 2009
#6
Xepti skrev:
SKRIVET DIREKT FRÅN HEYNES BOK!!! Tändföljd ---> 1-3-4-2 ( Cylinder 1 längst fram )
Sen är frågan.. hur svårt är de att läsa detta och sen koppla efter fördelaren? kan du inte de så ska du inte pilla med de...

Tändföljden ör 1342, men på en 740 sitter tändkablarna i rad på fördelaren och ska alltså kopplas 4-3-1-2  från vänster, precis som trådskaparen skriver, så det är nog du som inte ska pilla med de tongue

Om du misstänker att svänghjulet står fel så är enklast att ta bort startmotorn å kika.

patrik89
24 maj 2009
Trådstartare
#7
PLPerformance skrev:
Xepti skrev:
SKRIVET DIREKT FRÅN HEYNES BOK!!! Tändföljd ---> 1-3-4-2 ( Cylinder 1 längst fram )
Sen är frågan.. hur svårt är de att läsa detta och sen koppla efter fördelaren? kan du inte de så ska du inte pilla med de...

Tändföljden ör 1342, men på en 740 sitter tändkablarna i rad på fördelaren och ska alltså kopplas 4-3-1-2  från vänster, precis som trådskaparen skriver, så det är nog du som inte ska pilla med de tongue

Om du misstänker att svänghjulet står fel så är enklast att ta bort startmotorn å kika.

Ok, hur konstaterar jag att det sitter fel? Som ovanstående har kommenterat, att piggen ska vara mot startmotorn när motorn är nollställd?

tack


Sök