3432
Sök

Få tillbaka körkort - köra igen?

Skyline Stagea Club Sweden
290 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
Den 6 juni får jag tillbaka mitt körkort efter en fortkörning... 6 Juni är på en Lördag dvs att körkortet inte kan komma fram då. Får jag köra på Lördagen eller måste jag vänta tills jag får körkortet i handen=?

Before anyone did anything, Elvis did everything...

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
29 maj 2009
Ring polisen/länstyrelsen och fråga.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

1 050 Inlägg
29 maj 2009
Toby skrev:
Den 6 juni får jag tillbaka mitt körkort efter en fortkörning... 6 Juni är på en Lördag dvs att körkortet inte kan komma fram då. Får jag köra på Lördagen eller måste jag vänta tills jag får körkortet i handen=?

Jag tror att Du anses som körkortslös tills Du kvitterat ut det gamla körkortet. big_smile
Bäst att vänta..

Edit: Annars finns risken att Du fälls för olovlig körning. (sedan är det nog kört)
Senast redigerat av E-30 (29 maj 2009)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
29 maj 2009
ha med legg och papper på att du ska få tillbaka kortet ifall du blir stannad

2slow

582 Inlägg
29 maj 2009
den 6juni(spärrtid går ut) får du börja köra bara du kan legitimera dej och något gammalt körkort får du ej tillbaka utan ett nytt kommer att tillverkas vet av egen erfarenhet

hej

1 050 Inlägg
29 maj 2009
I länsstyrelsens beslut om att ett körkort (eller körkortstillstånd ska återkallas ingår även hur lång tid det ska vara återkallat, en spärrtid. Under spärrtiden kan du inte få ett nytt körkort. Det bestäms dock inte någon spärrtid om återkallelsen beror på att du har en sjukdom eller skada som gör att du inte ska köra. Detsamma gäller om du inte har lämnat in ett läkarintyg eller ett godkänt förarprov trots att länsstyrelsen krävt detta.

Spärrtiden är minst en månad och längst tre år. Om du har gjort dig skyldig till grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik bestäms spärrtiden till lägst ett år.

För att du ska få rätt att köra igen efter en spärrtid måste Transportstyrelsen först utfärda ett nytt körkort. Du får alltså inte köra om inte ett nytt körkort har utfärdats, även om spärrtiden gått ut.

Detta gäller: http://www.korkortsportalen.se/VV_Templ … __213.aspx
Senast redigerat av E-30 (29 maj 2009)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

582 Inlägg
29 maj 2009
E-30 skrev:
I länsstyrelsens beslut om att ett körkort (eller körkortstillstånd ska återkallas ingår även hur lång tid det ska vara återkallat, en spärrtid. Under spärrtiden kan du inte få ett nytt körkort. Det bestäms dock inte någon spärrtid om återkallelsen beror på att du har en sjukdom eller skada som gör att du inte ska köra. Detsamma gäller om du inte har lämnat in ett läkarintyg eller ett godkänt förarprov trots att länsstyrelsen krävt detta.

Spärrtiden är minst en månad och längst tre år. Om du har gjort dig skyldig till grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik bestäms spärrtiden till lägst ett år.

För att du ska få rätt att köra igen efter en spärrtid måste Transportstyrelsen först utfärda ett nytt körkort. Du får alltså inte köra om inte ett nytt körkort har utfärdats, även om spärrtiden gått ut.

Detta gäller: http://www.korkortsportalen.se/VV_Templ … __213.aspx

1vecka innan spärrtiden går ut får man hem ett brev där man ska klistra in ett nytt fotografi.i detta brev står även det jag sa tidigare.du får alltså börja köra om det nya körkortet inte hunnit komma den dagen spärrtiden gått ut(oftast kommer den samma dag).det nya körkortet är alltså under tillverkning..det är fakta !
Senast redigerat av jes (29 maj 2009)

hej

Sök