3543
Sök

Allmänt om b230E motorn

Yrkesförare
135 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
#1
har försökt söka lite men hittar inget svar som jag vill ha så därför postar jag en ny tråd istället.


jag vill veta hur b230e motorn är jämfört med b230f motorn. typ bättre/sämre? mer hållbar mindre hållbar? bara lite allmänt om motorn liksom, jag vet att d e mekaniskt insprut osv.

SKÅNING
1 215 Inlägg
13 juni 2009
#3
Rille0 skrev:
Törstig

? har du haft en? min med automat drog under litern i stan och MAX 1.2 om man busade på vintern eller körde full gas på grus vägarna


som du själv sa innan så är det mekaniskt insprut på E motorn medans F har elektronisk och ca 15hk mindre

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

huh?
10 427 Inlägg
13 juni 2009
#4
B230E låter lite tuffare och går märkbart bättre wink
Bränsle, ungefär lika skulle jag säga, antagligen är F:en något något snålare om det är rätt ord.


362 Inlägg
13 juni 2009
#5
många säger att det är den lite större,törstigare och slöare motorn. men ja hade en för ett tag sen å den gick faktiskt ganska bra. gick på ca litern men då är ju högern rätt så tung också

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!

-.-
383 Inlägg
13 juni 2009
#6
B230E och B230F är precis lika stora. Törstigare tror jag inte. Slöare, definitivt inte.
E har ju 130hk och F 116hk.
Den B230E jag har kört kändes riktigt pigg o rask. (jämfört med andra Volvo 740, inte jämfört med toktrimmade M3 eller Supra eller nåt, den kommentaren kommer väl ganska snart här annars att en 740 aldrig kan vara varken pigg eller rask)

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

Yrkesförare
135 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
#7
effekten å storleken å allt vet jag om motorn, e mer ute efter typ hållbarhet å så´, jag hade en f en gång å den höll ta mig fan för allt smile tänkte om e motorn e lika hållbar eller kanske lite klenare/sämre på grund av d mekaniska insprutet?

Med lem
1 127 Inlägg
13 juni 2009
#8
amazon_jonsson skrev:
många säger att det är den lite större,törstigare och slöare motorn. men ja hade en för ett tag sen å den gick faktiskt ganska bra. gick på ca litern men då är ju högern rätt så tung också

Större och slöare är den inte..

Det som skiljer en E motor från F:en är att E har mekaniskt insprut, annat insug, och en V-kam.


huh?
10 427 Inlägg
13 juni 2009
#9
Vafaen, en Emotor-bil kan du genomföra en omkörning med, det kan man inte med en F  wink

Där har ni viktigaste skillnaden. lol


Finlirare
478 Inlägg
13 juni 2009
#10
Varför är det mer hk med mekaniskt insprut än elektroniskt? B230f är ju nyare och modernare än B230E, så borde ju gått åt rätt håll tycker man. Är det annan kam i e-motorn eller?


140 Inlägg
13 juni 2009
#11
här er en sida som kanske hjälper dig smile
http://hem.passagen.se/arrowsmiths/volvomotorer.html

Yrkesförare
135 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
#12
jag vet vad skillnaden e mellan dom motormässigt alltså tongue jag vill bara veta om den e mer eller mindre hållbarare än f motorn tongue ingen som plågat skiten ur en gle?smile

Med lem
1 127 Inlägg
13 juni 2009
#13
azXig skrev:
Varför är det mer hk med mekaniskt insprut än elektroniskt? B230f är ju nyare och modernare än B230E, så borde ju gått åt rätt håll tycker man. Är det annan kam i e-motorn eller?

Om du läser så ser du att B230 har bl.a bättre insug, vassare kam. Ingen katalysator har de heller. Det som gör dom dära 15 pållarna.

J0ckeO skrev:
jag vet vad skillnaden e mellan dom motormässigt alltså tongue jag vill bara veta om den e mer eller mindre hållbarare än f motorn tongue ingen som plågat skiten ur en gle?smile

Om du vet vad som är skillnad borde du också veta hur det håller. Samma bottendel! Jag har/hade en B230E i min isbil, gick 4 år på isen. Varav 3 år med kass blockpackning, gick som ett skott ändå tills nu sista vintern då insprutet började krångla. Betydligt bättre än en slö 740GL går dem iaf.
Senast redigerat av H3dlund (13 juni 2009)


huh?
10 427 Inlägg
13 juni 2009
#14
Sitter ju mer schlangar å grejer på E-bilarna. Pulsair utöver EGR som avgasrening (Pulsair finns även på B230K och B230FD 1993/1994). Så det är väl en lite känsligare punkt, annars så är väl metallen densamma som F-motorerna.

Årsmodell 1988 står det ett "K" på kamremskåpan (gäller alla motorer), vilket innebär
att någon komponent i motorblocket är tuffare än innan, men inte nivå med motorerna from årsmodell 1990.



En annan intressant skillnad är att B230E officiellt ska gå på 98 oktan tom årsmodell 1987.
1988 är det fritt fram att köra 95oktan enligt tillverkaren.
Senast redigerat av steifan (13 juni 2009)



Sök