Inte min dag igår...
Så här gör man på traktorn när fettkoppen ramlar loss...
På bilen passar tyvärr inte den vackra modellen så då får man recycla en gammal...
Ska dra hela historien.
Har haft problem med att hjulbultarna snurrat inne i navet, de har helt enkelt varit riktigt dåliga, så jag köpte allihop nya.
Allihop utom två då, eftersom dessa köptes nya för några år sedan, har för mig de kostade 12:- styck eller någonting sådant. Obetydlig summa i alla fall.
Beställer därför 8 stycken på Volvo, tänker inte mer på det.
När jag ska lösa ut dem SÅ GÅR DE PÅ ETT PRIS AV SEXTIOTRE KRONOR STYCK! :evil: Det är väl det som menas med Nice price förstås... Jag blir mer än måttligt less måste jag säga. Snacka om inflation sedan 2004...
Nåja, har beställt dem, behöver dem, så bara ta emot, hala fram slantarna och gå hem. :evil:
Man tänker ju som att när det gäller rätt så ordinära saker så är det bara att gå in på Volvo, betala skäligt pris där man slipper frakt etc. och få grejerna i handen.
Tyvärr så är det inte alls sanningen. Det dröjer veckovis innan man får dem ibland och priserna börjar vara uppåt väggarna. Hädanefter ska jag höra med de som handlar med äldre volvodelar om varenda pinal innan jag ens går in på Volvo. Då må jag väl skita i om det kallas "original" eller inte...ja, jag vet att jag kommer få mycket spott och spe för det uttalandet, men jag TYCKER det finns en gräns. :roll:
Nåja, trycker ut de gamla hjulbultarna med tummen, pressar i de nya med att dra i skruvstycket så det smakar bajs i munnen och, nja, ni vet det där.
Nytt lager hade jag ju till båda sidorna.
Tills det ska i.
Då visar det sig att det ena hjullagret är till 67-80 och det ena till 81-93... Och givetvis är satsen till 81-93 den som är mest komplett, med ny fettkopp och allt.
Och inte ens DEN passar mellan modellerna! :evil: Vilket jag märker när den är full med fett...
Det ÄR roligt nästan jämt!
Så kom ju ett sådant där inbromsningsok på plats också... Och som ni ser kostade jag på skivan lite färg. Fråga mig inte varför för snyggt blir det ju inte, bromsar man ett par gånger brinner det upp och ingen kommer ju se hur det ser ut för att det är en fälg ivägen...men jag har inte börjat bygga på den här bilen för att jag har sjusärdeles höga poäng på IQ-test så...
Till dylika inbromsningsok skall man begagna sig av någonting som kallas inbromsningsbelägg. Mitt teflonminne hade för sig idéer som att det låg sådana i en låda tillverkad av aluminiumplåt någonstans under pullmaxen.
Och visst hade jag rätt.
Där låg den.
Kartongen märkt "VOLVO 140, 240 FRAM MED ATE BROMSSYSTEM"
Vänta nu...
ATE? Mig veterligen är det här GIRLING ok så fråga mig inte vad jag tänkte med. Satt nog och rökte en mix av gamla kyrkfönster och torkade melonskal när jag ropade in dem på Tradera...
Så att göra den här sidan komplett kan jag nog glömma till dess att jag skaffat rätt grejer.
HM, kanske man skulle...
...eller NEJ, jag gissar att HAR man inte breddade skärmar så FÅR man det när man svängt några gånger. Alternativt så får man styrstag med racekrökning. Vem vet?