4039
Sök

Hur snabba är gamla amerikanska bilar egentligen?

blacken
26 juli 2009
kolvas skrev:
blacken skrev:
kolvas skrev:

du borde kanske lätta lite på dina skygglappar då och inse att folk tycker/tänker/känner olika

Har inga, utan det som är, det är, liasom. Sedan så kan man blunda för det om man vill och kalla det vad man vill..

ibland kan man vara en ignorant jävel som tror att ens egen åsikt är den enda rätta.

En åsikt som inte defenetivt inte är i överenstämmande med verkligheten..

4 001 Inlägg
26 juli 2009
blacken skrev:
Janken skrev:
blacken skrev:
Kan bara konstatera att en del har ingen aning om var känsla och själ är för något..

Kan bara konstatera att det var det mest korkade inlägget jag läst från din sida...

Ibland blir man bara så trött, ska folk komma och tala om för en att man inte kan tycka att en viss bil har själ? En skön känsla osv.

Nu är det fan dags för någon att gå hem och kamma sig...

Kan inte det, är flintskallig tongue.  Menar du på fullaste allvar att en Tysk eller en japsnurra oavsett att dom snurrar bra, kan framkalla samma känsla av urkraft som ett riktigt jänkejärn?, samma "liv" eller "yahoookänsla" eller få luften att vibrera på samma sätt?. Eller väcka uppmärksamhet på samma sätt som när en jänke" tyrannosaurus" vrålar till?.. Skulle inte tro det så tillvida den specifika individen är antingen stendöd eller totalt döv i sina sinnen..

Det menar iaf. jag, när den nya M3:an kom och vi tog den en provtur så var jag helt lyrisk, det ljud som kom ur den var helt grymt och känslan av att köra bilen var också helt otrolig.

Det finns fler exempel men där har du iaf. 1

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

blacken
26 juli 2009
kolvas skrev:
blacken skrev:
Janken skrev:

Kan bara konstatera att det var det mest korkade inlägget jag läst från din sida...

Ibland blir man bara så trött, ska folk komma och tala om för en att man inte kan tycka att en viss bil har själ? En skön känsla osv.

Kan inte det, är flintskallig tongue.  Menar du på fullaste allvar att en Tysk eller en japsnurra oavsett att dom snurrar bra, kan framkalla samma känsla av urkraft som ett riktigt jänkejärn?, samma "liv" eller "yahoookänsla" eller få luften att vibrera på samma sätt?. Eller väcka uppmärksamhet på samma sätt som när en jänke" tyrannosaurus" vrålar till?.. Skulle inte tro det så tillvida den specifika individen är antingen stendöd eller totalt döv i sina sinnen..

Det menar iaf. jag, när den nya M3:an kom och vi tog den en provtur så var jag helt lyrisk, det ljud som kom ur den var helt grymt och känslan av att köra bilen var också helt otrolig.

Mja visst den "låter", men har ett mesigt "sound" om man jämför med en Top Fuel som ventilerar sig på strippen..

323 Inlägg
26 juli 2009
Varför jämnföra gamla amerikanare mot dagens tyska prestanad bilar. jämnför mot tyskarnas bilar som dom hade på 70 talet, då har dom inte mycka att komma med, t.ex trabanten tongue

4 001 Inlägg
26 juli 2009
blacken skrev:
kolvas skrev:
blacken skrev:

Mja visst den "låter", men har ett mesigt "sound" om man jämför med en Top Fuel som ventilerar sig på strippen..

du ska bara hitta en vinkel så du får "rätt" eller?
Vi snackade inte om topfuel utan om att man kan få känsla för en bil som är icke amerikansk

Dessutom så är Top Fuel tvungna att åka med V8 annars hade dom kanske kört nåt annat.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

blacken
26 juli 2009
kolvas skrev:
blacken skrev:
kolvas skrev:

Vi snackade inte om topfuel utan om att man kan få känsla för en bil som är icke amerikansk

Dessutom så är Top Fuel tvungna att åka med V8 annars hade dom kanske kört nåt annat.

Den låter även "lamt" även om man jämför med en så pass vanlig vinkel som en Cheva "350" är väl aspirerad och "blueprintad"  helt annat sound mera själ, mera liv, avsevärt mera känsla i den liasom, inte ett digitalt högteknologiskt  "surrvrål" som Tyska och Japssnurror producerar..

4 001 Inlägg
26 juli 2009
blacken skrev:
Den låter även "lamt" även om man jämför med en så pass vanlig vinkel som en Cheva "350" är väl aspirerad och "blueprintad"  helt annat sound mera själ, mera liv, avsevärt mera känsla i den liasom, inte ett digitalt högteknologiskt  "surrvrål" som Tyska och Japssnurror producerar..

din åsikt, inte min... den nya M3 motorn ryter som ett stort lejon när man stampar på den, riktigt gott att höra och känna.

sen kan du inte jämföra en bearbetad motor mot en standard, du refererar hela tiden till en blueprintad motor.

Meister
6 763 Inlägg
26 juli 2009
blacken skrev:
kolvas skrev:
blacken skrev:

Varför använder man chevas förmodligen tråkigaste motor i en sån här tråd? 302:an däremot är ett monster som kan användas här. 8500 varv helt standard är grymt!

Sen känsla och själ är nog något som kommer med åren. Alla små märken efter åren lopp. Så visst börjar själen krypa fram även i supror och skyline.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
26 juli 2009
camaro67 skrev:
65 kanske inte är dyngstor men det är ingen liten bil. En liten bil är Nova. Det är en bil man ska bygga på om man ska åka fort. Och du ska nog inte försöka sätta mig på plats när de gäller cheva. Det är nog du som ska lära dig att ett gammalt muskelbilschassie inte är något man piskar en modern Ferrari runt en bana även om du hänger dit värre krängare, polybussningar och coilovers. Det krävs betydligt mer drastiska åtgärder om man ska åka ifrån en sån. Det är ett komplett Corvette C6 chassie du behöver och sedan en gammal kaross över det.

En Nova har PISSDÅLIG väghållning. Fel chassie att bygga på, då du får slänga ut över 200 tusen för att ens få den att bete sig som en Trans Am serie bil.

Som sagt, en Chevelle från 65 är den bästa bland äldre bilarna.

Och vem som nu sa att jänkare inte är driftsäkra, så skulle jag nog tro att en 700hk V8'a på 5.7 liter, är driftsäkrare än en 700hk CA18DET.

Edit; Tycker att blacken har rätt i alla punkter. Själen som jänkare ger, är oslagbar. Visst så kan en Skyline eller liknande också producera fram det, om den har varit med om nog mycket.

Och det där med Top Fuel, så skulle jag vilja se en 3liters rak sexa producera över 8500hp..
Senast redigerat av Siarnaq (26 juli 2009)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

4 001 Inlägg
26 juli 2009
Siarnaq skrev:
Och vem som nu sa att jänkare inte är driftsäkra, så skulle jag nog tro att en 700hk V8'a på 5.7 liter, är driftsäkrare än en 700hk CA18DET.

det där är att jämföra äpplen med päron.

Vilket är mest driftsäkert, en CA18DET på 700 hk eller en 5,7l V8 på 2200hk?
då har vi iaf. samma effekt/litervolym

jag sätter en 5:a och en gammal Kalle Anka Pocket på att det är CA18DET

Och det där med Top Fuel, så skulle jag vilja se en 3liters rak sexa producera över 8500hp..

Varför jämföra med just en 3liters 6:a? ta något som kan motsvara en sådan motor i volym osv.
Kanske en modern V10 eller V12 på 8,2 liter så klarar man den effekten och kanske lite där till
Senast redigerat av kolvas (26 juli 2009)

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
26 juli 2009
kolvas skrev:
Siarnaq skrev:

det där är att jämföra äpplen med päron.

Vilket är mest driftsäkert, en CA18DET på 700 hk eller en 5,7l V8 på 2200hk?
då har vi iaf. samma effekt/litervolym

jag sätter en 5:a och en gammal Kalle Anka Pocket på att det är CA18DET

Varför jämföra med just en 3liters 6:a? ta något som kan motsvara en sådan motor i volym osv.
Kanske en modern V10 eller V12 på 8,2 liter så klarar man den effekten och kanske lite där till

Med tanke på att den bil vi mekar i oftast när dom kör här uppe, som plockar ut någonstans över 3200häst på 6 liter, och är definitivt mer driftsäker än en 800hk CA18DET, så ska du inte direkt underskatta dom. Ignorans är underhållande.

Och hur du än vrider och vänder på det, du kan inte få en V10 eller V12 att fungera vid den effekten. Du får gärna försöka, men du kommer att misslyckas.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

4 001 Inlägg
26 juli 2009
Siarnaq skrev:
Med tanke på att den bil vi mekar i oftast när dom kör här uppe, som plockar ut någonstans över 3200häst på 6 liter, och är definitivt mer driftsäker än en 800hk CA18DET, så ska du inte direkt underskatta dom. Ignorans är underhållande.

Underskattar dom inte men det är inga mirakelmaskiner precis

Siarnaq skrev:
Och hur du än vrider och vänder på det, du kan inte få en V10 eller V12 att fungera vid den effekten. Du får gärna försöka, men du kommer att misslyckas.

och varför inte det? kan man plocka det ur en V8 så kan man plocka det ur en V10 eller V12 om man har samma motorvolym.
Visst, ett alu-block funkar ju inte men om man haft möjligheten att bygga en sådan så hade man garanterat lyckats.
Fler cylindrar = mer effekt

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
26 juli 2009
kolvas skrev:
Siarnaq skrev:

Underskattar dom inte men det är inga mirakelmaskiner precis

Siarnaq skrev:

och varför inte det? kan man plocka det ur en V8 så kan man plocka det ur en V10 eller V12 om man har samma motorvolym.
Visst, ett alu-block funkar ju inte men om man haft möjligheten att bygga en sådan så hade man garanterat lyckats.
Fler cylindrar = mer effekt

För ett koncept från 1940 talet, så är V8'or ganska stora mirakelmaskiner om man tänker efter.

Fler cylindrare = längre vevaxel. Som kommer att gå i två delar vid den kraften. En V8'a ligger på gränsen till att den ska implodera som det är, en V10 skulle inte palla med det.

4 001 Inlägg
26 juli 2009
Siarnaq skrev:
Fler cylindrare = längre vevaxel. Som kommer att gå i två delar vid den kraften. En V8'a ligger på gränsen till att den ska implodera som det är, en V10 skulle inte palla med det.

du har ju nästan rätt iaf.
längre vevaxel & fler cylindrar = mera avbärningar i form av lager samt bättre & jämnare tryck samt gång i motorn men naturligtvis så är det ingen lätt uppgift men att påstå att det inte går, njae det vet jag inte om jag vill göra.
Det är så många som säger att saker är omöjligt men sen kommer det alltid någon och gör det möjligt.

TopFuel är extrema grejor, det är inte mycket där som kan härledas till en standardmaskin.
Sen att BMW plockade nästan samma liter/effekt ur F1 motorerna på 80-talet fast dom körde inte med nitro är också imponerande och ger lite perspektiv på det hela.

Jag är inte emot amerikanare men jag är inte frälst av dom heller, det är så många som lever i sin lilla burk
och vill påstå att det dom tycker är det enda rätta.

135 Inlägg
26 juli 2009
kolvas skrev:
Inte så många av de jänkemotorerna lämnar 500hk standard

Jag tog det som räkneexempel för det hade nämnts tidigare.

kolvas skrev:
Din GTO ska jämföras med t.ex en Golf GTI, man ska inte jämföra det med snikmodellen på motoralternativen då GTO var en av de motorstarkaste bilarna då och då ligger den i lä.

Vad har en Golf GTI för motorvolym och hk (jag har ingen aning)? Kom också ihåg att det måste jämföras sugmotor mot sugmotor, de flesta prestanda modeller från Europa och Asien använder oftast mindre motorer men med turbo och då blir det ingen rättvis jämförelse. 

NiclasT skrev:
5. "500 hk är inte mycket om man plockar det ur 6.2 liter" Nej, vadå då? Jämför livslängd på en 500 hk 2 l  4:a med en en 500 hk 6.2 l V8

kolvas skrev:
Vet inte om jag vill kalla en gammal jänke V8 så j*vla driftsäker och absolut inte om man ska plocka ur dom 500hk

Har du egna erfarenheter med driftsäkerheten på en 500hk jänkejärn? Varför skulle inte en sån motor vara driftsäker? roll

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
26 juli 2009
Haha ja vad ska man säga.. man får sig ett gott skratt på er med dinkytoybilar..

Jag älskar jänkare, är uppväxt med jänkare och SKA ha en egen jänkare nån gång i mitt liv... och jag köper inte en jänkare för att åka fort, jag köper den för att finåka så få spelar prestanda ingen roll för min del..

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Meister
6 763 Inlägg
26 juli 2009
Siarnaq skrev:
camaro67 skrev:
65 kanske inte är dyngstor men det är ingen liten bil. En liten bil är Nova. Det är en bil man ska bygga på om man ska åka fort. Och du ska nog inte försöka sätta mig på plats när de gäller cheva. Det är nog du som ska lära dig att ett gammalt muskelbilschassie inte är något man piskar en modern Ferrari runt en bana även om du hänger dit värre krängare, polybussningar och coilovers. Det krävs betydligt mer drastiska åtgärder om man ska åka ifrån en sån. Det är ett komplett Corvette C6 chassie du behöver och sedan en gammal kaross över det.

En Nova har PISSDÅLIG väghållning. Fel chassie att bygga på, då du får slänga ut över 200 tusen för att ens få den att bete sig som en Trans Am serie bil.

Som sagt, en Chevelle från 65 är den bästa bland äldre bilarna.

Edit; Tycker att blacken har rätt i alla punkter. Själen som jänkare ger, är oslagbar. Visst så kan en Skyline eller liknande också producera fram det, om den har varit med om nog mycket.

Ska du åka fort så kostar det 200k om du ska försöka hänga på en ferrari. Men du kan gärna få berätta vad som gör just Chevelle 65:orna så jävla bra

Driver
2 111 Inlägg
26 juli 2009
blacken skrev:
Janken skrev:
blacken skrev:
Kan bara konstatera att en del har ingen aning om var känsla och själ är för något..

ah, du kan få lite av mig om du vill hehe wink.

Som sagt, det är ganska personligt vad man tycker är mäktigt osv. Visst en muskelamerikan kan låta gött, men det är inte något som just jag "går igång" på speciellt mycket.

Känns ganska meningslöst att vi för en debatt om ämnet "känsla" överhuvudtaget. Finns inga rätt eller fel, bara olika uppfattningar.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
26 juli 2009
Jag är den typen som går igång på prestanda jänkare... tänk riktiga muskelbilar, såsom challenger, charger, cuda, nova?, chevelle, roadrunner, superbee, camaro... osv osv.

Dock så är det likadant med jänkefrälsta personer som med t.ex Volvoraggare och saab-bögar.. dvs.
att just deras bilar är det bästa som någonsin rullat ut från fabrik, och det finns inget som är lika bra eller kan gå fortare... och när det sen visar sig vara så, så måste man komma med dumma argument som "känsla" och sånt...

Jag är dock ingen jänkehatare utan diggar dem rätt mycket faktiskt... men helt instängd är jag inte på något..
Senast redigerat av AcesHigh666 (26 juli 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

blacken
26 juli 2009
kolvas skrev:
blacken skrev:

din åsikt, inte min... den nya M3 motorn ryter som ett stort lejon när man stampar på den, riktigt gott att höra och känna.

sen kan du inte jämföra en bearbetad motor mot en standard, du refererar hela tiden till en blueprintad motor.

Du menar en katt ryta, misstänker att du alldrig har hört ett lejon riktigt ryta. Att man tar "blueprintat" beror på att alla jap och Tysksnurror är att anse vara det, så vill bara vara så "närma" som möjligt.
Må så vara att även dom kan "morra" till men det är inte på långa vägar samma sak som när jänkejärn morrar" till, helt annorlunda ljud "sång" upplevelse, mera "primitiv" så att säga,  det bara finns där och ingen annan motor kommer ens i närheten av den "upplevelsen", (om man bortser ifrån en Rolls Royce Merlin då förstås)..

Sök