3132
Sök

Bästa billiga begagnade bilen?

1 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
#1
Kanske helt fel forum, men google pekade mig hit:

Vad skulle ni rekommendera för beg bil till "ärendekörning" (kanske 1-2 mil om dagen)?

Behöver en ärendebil till ett litet företag, prisklass nästan gratis. Har kanske 20-30 tusen att lägga.

Vill inte ha en bil som man behöver mecka med, men enklare fix är ok. Måste funka minst ett år (till nästa besiktning...). Volvo/SAAB/VW känns som givna alternativ pga reservdelstillgången, men det vore bättre med en bil som inte går sönder så mycket...

Ser att man får t.ex. en Volvo V40 som gått 20000 mil och är i ok skick för det priset. Jag kan inget om bilar (det är ju därför jag frågar här! smile ) men de jag provat kändes som en trevliga och prisvärda begbilar. Tyvärr drar de >0.8 i stan.

Det jag vill ha hos bilen är alltså: ok trevlig att köra, hyfsad säkerhet, billig att äga, och relativt underhållsfri.

Tack på förhand.
Senast redigerat av Hrutt (7 september 2009)

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
7 september 2009
#2
Hej och välkommen på Garaget.
Här har du en lista på bilar mellan 20-30.000:-, ta en liten titt på den och fråga om du hittar någonting som kan vara en intressant modell.
http://www.blocket.se/goteborg?q=&c … &md=th

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

430 Inlägg
7 september 2009
#3
köp en volvo 240...skitbra laståsnor och går aldrig sönder...får du ju också för 5-10000kr i bra skick, kan du gå på krogen för resten...

Mopar or no car!

Smålänning
7 882 Inlägg
7 september 2009
#4
Toyota, Mazda, Nissan, Mitsubishi, Suzuki...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Gödseldräng
4 529 Inlägg
7 september 2009
#5
skaffa en  LB reggad mercedes 250 diesel går billigt och håller en livslängd våran gamle har gått över 150k mil o kör på 0.5 blandad körning



W124 karossen ska till läggas
Senast redigerat av Team-Adolfsson (7 september 2009)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 september 2009
#6
Tycker du skall köpa en äldre Tysk (Bmw, Mercedes, Audi) med diesel, mycket mer bil utan att för den sakens skull hålla sämre. Tvärt om håller de snarare bättre än moderna volvo och är billigare i underhåll (Audi borträknat, de är dyra att serva)

Ska du ha en Diesel så köp en som är lastbilsreggad, så får du dieselns låga förbrukning men slipper den höga skatten.

Tips på bil kan vara Mercedes enligt ovan, Bmw 525tds (eller 318/325tds) smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

blacken
7 september 2009
#7
745,245, är nog det billigaste att äga idag, om man ser till helhetskosnaden..

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 september 2009
#8
Bilprovningens statistik pekar på Toyota, Honda och Mazda som alla tre såklart är tyska bilmärken.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 september 2009
#9
caromania skrev:
Bilprovningens statistik pekar på Toyota, Honda och Mazda som alla tre såklart är tyska bilmärken.
*host* Japanska...

Edit:
Glöm inte Subaru, de ligger väl högre i statistiken än Mazda och dom?
Senast redigerat av Rquired (7 september 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 259 Inlägg
7 september 2009
#10
Team-Adolfsson skrev:
skaffa en  LB reggad mercedes 250 diesel går billigt och håller en livslängd våran gamle har gått över 150k mil o kör på 0.5 blandad körning



W124 karossen ska till läggas
Det var inte illa! Nog för att kan vara en liten liten smula överdrivet men tänk om det vore så! Men då skulle nog inte lupon vara uppfunnen eller säljbar!smile

Hur som helst så tycker jag du ska satsa på en japanare, går oftast mycket snålt, mycket driftsäkra, billig skatt o försäkring om du väljer nån mindre sportig modell! Mazda, Nissan tex är mycket driftsäkra men tyvärr så hinner dom ju rosta bort innan maskineriet ger upp.. Men hittar man en någorlunda fin så duger ju en sån att åka i ett tag!

Ska du ha en billig laståsna så röstar jag på skoda/caddy pickup -96-01! Diesel givetvis! 2500kr i skatt, går på 0,5-0,7 om du kör som folk och får lasta ca 500kg på flaket! Reservdelar finns i överflöd då många rostat sönder!

MVH/Jon
Senast redigerat av JonR (7 september 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 september 2009
#11
Rquired skrev:
caromania skrev:
Bilprovningens statistik pekar på Toyota, Honda och Mazda som alla tre såklart är tyska bilmärken.
*host* Japanska...

Edit:
Glöm inte Subaru, de ligger väl högre i statistiken än Mazda och dom?
Ja, du föreslog ju tyska bilar av någon konstig anledning och då de bilmärken jag räknade upp är de mest pålitliga beg bilarna så måste de ju vara tyska? Nej, Subaru ligger sämre till i de prisklasser som nämns.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 september 2009
#12
caromania skrev:
Rquired skrev:
caromania skrev:
Bilprovningens statistik pekar på Toyota, Honda och Mazda som alla tre såklart är tyska bilmärken.
*host* Japanska...

Edit:
Glöm inte Subaru, de ligger väl högre i statistiken än Mazda och dom?
Ja, du föreslog ju tyska bilar av någon konstig anledning och då de bilmärken jag räknade upp är de mest pålitliga beg bilarna så måste de ju vara tyska? Nej, Subaru ligger sämre till i de prisklasser som nämns.
Väldigt långsökt, jag gissade på att du var ironisk med tanke på tidigare inlägg. Och vad är det för fel att rekommendera tyskar? Bara för att de inte är de pålitligaste så betyder inte det att de inte hör till bland de pålitligaste bilarna du kan köpa dig. Och som jag skrev så är en tysk så mycket mer bil än en tråkig karaktärslös (menar standardbilarna, inte Skyline, Miata osv förstås) japan.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 september 2009
#13
Rquired skrev:
Och som jag skrev så är en tysk så mycket mer bil än en tråkig karaktärslös (menar standardbilarna, inte Skyline, Miata osv förstås) japan.
Är den? Baserat på din vida erfarenhet, eller är det en godtycklighet som du står för själv?

sedan undrar jag: Skulle en Ford Fonus, Vectra eller A4 ha karaktär? Tillåt mig småle. Och nej jag är inte ironisk, bara medveten om hur mycket det kan kosta att äga en 10-15 år gammal Audi, BMW eller Ford om man har lite otur.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 339 Inlägg
7 september 2009
#14
Rquired skrev:
Tycker du skall köpa en äldre Tysk (Bmw, Mercedes, Audi) med diesel, mycket mer bil utan att för den sakens skull hålla sämre. Tvärt om håller de snarare bättre än moderna volvo och är billigare i underhåll (Audi borträknat, de är dyra att serva)

Ska du ha en Diesel så köp en som är lastbilsreggad, så får du dieselns låga förbrukning men slipper den höga skatten.

Tips på bil kan vara Mercedes enligt ovan, Bmw 525tds (eller 318/325tds) smile
Räkna bort mercedes också såvida han inte vill ha en 80-talare vilket jag inte tror, ska han sen ha en Bmw ja då får han leta länge efter en som inte e ungdomskörd. Att äldre tyskt skulle hålla bättre än moderna Volvo låter i mina öron helt sinnesjukt, så är ju inte fallet.


Jag skulle rekommendera en Volvo 940 ltt 95 och nyare. Väldigt bra rostskydd, VÄLDIGT billiga reservdelar. Har ju Volvos "odödliga" rödblockare. Dom kan alltså gå hur långt som helst. Dom som har bilarna brukar dessutom vara av en bra karaktär. Minus är bränsleförbrukningen som ligger på 0.7-0.9 enligt ägarna. Den är också som jag kan tillägga inte megaslö som vissa andra bilar som har nämnts även om det knappast är någon racingbil.

Med tanke på säkerhet som jag såg du nämnde nu så va 940 20-30 % säkrare än medelbilen. Kom inte ihåg den exakta siffran.

Den är dessutom lättmeckad, göra service själv är inga problem på dessa. (om man innehar dom mest grundläggande kunskaperna) Kamremen tex kan dessutom gå av utan att det får konsekvenser för motorn. Bara att hänga på en ny dvs.
Senast redigerat av Volvo740an (7 september 2009)


4 586 Inlägg
7 september 2009
#15
nissan primera 94-96 mycket bra bilar som håller ifall dom är välservade samt pedantskötta då det är rosten som tar dom


Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 september 2009
#16
caromania skrev:
Rquired skrev:
Och som jag skrev så är en tysk så mycket mer bil än en tråkig karaktärslös (menar standardbilarna, inte Skyline, Miata osv förstås) japan.
Är den? Baserat på din vida erfarenhet, eller är det en godtycklighet som du står för själv?

sedan undrar jag: Skulle en Ford Fonus, Vectra eller A4 ha karaktär? Tillåt mig småle. Och nej jag är inte ironisk, bara medveten om hur mycket det kan kosta att äga en 10-15 år gammal Audi, BMW eller Ford om man har lite otur.
Naturligtvis baserat på egna erfarenheter och åsikter, det är väl klart som fan man skriver enligt dessa på ett forum? Inte sitter jag här och skriver efter någon annans åsikter, gör du?

Och sedan vänta lite nu, jag har inte skrivit ett ord om någon Ford eller Opel. Vectra har jag ingen aning, men Ford Focus har betydligt mer karaktär än svenssonjapanerna. (Detsamma gäller Audi A4) Att sedan Ford Focus (åter igen i mina ögon och efter min erfarenhet)  är en bullrig skitbil är en annan sak.

Det var därför jag skrev Bmw, MB och Audi inom parantes, för att förtydliga att jag menade dem.

Volvo740an skrev:
Rquired skrev:
Tycker du skall köpa en äldre Tysk (Bmw, Mercedes, Audi) med diesel, mycket mer bil utan att för den sakens skull hålla sämre. Tvärt om håller de snarare bättre än moderna volvo och är billigare i underhåll (Audi borträknat, de är dyra att serva)

Ska du ha en Diesel så köp en som är lastbilsreggad, så får du dieselns låga förbrukning men slipper den höga skatten.

Tips på bil kan vara Mercedes enligt ovan, Bmw 525tds (eller 318/325tds) smile
Räkna bort mercedes också såvida han inte vill ha en 80-talare vilket jag inte tror, ska han sen ha en Bmw ja då får han leta länge efter en som inte e ungdomskörd. Att äldre tyskt skulle hålla bättre än moderna Volvo låter i mina öron helt sinnesjukt, så är ju inte fallet.


Jag skulle rekommendera en Volvo 940 ltt 95 och nyare. Väldigt bra rostskydd, VÄLDIGT billiga reservdelar. Har ju Volvos "odödliga" rödblockare. Dom kan alltså gå hur långt som helst. Dom som har bilarna brukar dessutom vara av en bra karaktär. Minus är bränsleförbrukningen som ligger på 0.7-0.9 enligt ägarna. Den är också som jag kan tillägga inte megaslö som vissa andra bilar som har nämnts även om det knappast är någon racingbil.

Med tanke på säkerhet som jag såg du nämnde nu så va 940 20-30 % säkrare än medelbilen. Kom inte ihåg den exakta siffran.

Den är dessutom lättmeckad, göra service själv är inga problem på dessa. (om man innehar dom mest grundläggande kunskaperna) Kamremen tex kan dessutom gå av utan att det får konsekvenser för motorn. Bara att hänga på en ny dvs.
Du behöver verkligen inte köpa dig en 80-tals MB för att få en bra bil. Bortsett från rosten är det kanonbilar, och visst finns det många slutkörda Bmw. Men så satans svårt är det inte att hitta en ok om man har någon som helst kunskap om bilar och inte letar efter de allra billigaste exen av en modell.

Och om det fetstilade, i mina ögon låter motsatsen sinnesjukt. Det är bara i de gamla svenska fördommarna Volvo är den perfekta bilen numera. Visst, 940 är kanon. Men det är knappast en modern Volvo. Kollar du moderna Volvos ligger de sämre till rent statisktiskt än tyskarna (även om Volvo fortfarande tillhör bland de pålitligare bilarna) och är lika dyr eller dyrare att underhålla. Bmw ligger en bra bit under volvo, Mercedes i nivå med Volvo och Audi en bit över, allt enligt en undersökning av Teknikens Värld 2005. Är det ingen som har funderat på varför Volvo personvagnar går skit och höll på att gå omkull?

940 är som sagt en kanonbil, men i mina ögon är fortfarande en tysk mer bil. Och enligt vad jag erfar (förtydligar så inte Caromania misstolkar igen) så drar de snarare 0,9-1,1 nånstans...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Fd Bannad
657 Inlägg
8 september 2009
#17
Rquired skrev:
Tycker du skall köpa en äldre Tysk (Bmw, Mercedes, Audi) med diesel, mycket mer bil utan att för den sakens skull hålla sämre. Tvärt om håller de snarare bättre än moderna volvo och är billigare i underhåll (Audi borträknat, de är dyra att serva)

Ska du ha en Diesel så köp en som är lastbilsreggad, så får du dieselns låga förbrukning men slipper den höga skatten.

Tips på bil kan vara Mercedes enligt ovan, Bmw 525tds (eller 318/325tds) smile
måste misstycka litegrann, köpte en Audi 100 2.0e häromveckan sen och fastän jag knappt har letat så har jag hittat nog med delar för att byta ut hela bilen i stort sett. Man kan inte bara kolla på nypriser!

Kvaliten håller jag dock med om, 35 000 mil och inredningen är trivsam, tusen mil före en 740 och extremt bra hållbarhet trots miltalet, tyskarna kan bygga bilar iaf:) När man kör bilen så känns det som om den var bra många år nyare, styv fjädring osv. Jag tror inte Bmw eller merca håller lägre kvalitet (Farmors merca 190 var dock en jävla härk).

Så jag håller med, satsa på en äldre tysk. I audis namn så är faktiskt en lika fin audi med lägre mil oftast mycket billigare än Bmw samma skick, bakhjulsdrift kan vara anledning?

Märkesbög

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 september 2009
#18
Hedning skrev:
Rquired skrev:
Tycker du skall köpa en äldre Tysk (Bmw, Mercedes, Audi) med diesel, mycket mer bil utan att för den sakens skull hålla sämre. Tvärt om håller de snarare bättre än moderna volvo och är billigare i underhåll (Audi borträknat, de är dyra att serva)

Ska du ha en Diesel så köp en som är lastbilsreggad, så får du dieselns låga förbrukning men slipper den höga skatten.

Tips på bil kan vara Mercedes enligt ovan, Bmw 525tds (eller 318/325tds) smile
måste misstycka litegrann, köpte en Audi 100 2.0e häromveckan sen och fastän jag knappt har letat så har jag hittat nog med delar för att byta ut hela bilen i stort sett. Man kan inte bara kolla på nypriser!

Kvaliten håller jag dock med om, 35 000 mil och inredningen är trivsam, tusen mil före en 740 och extremt bra hållbarhet trots miltalet, tyskarna kan bygga bilar iaf:) När man kör bilen så känns det som om den var bra många år nyare, styv fjädring osv. Jag tror inte Bmw eller merca håller lägre kvalitet (Farmors merca 190 var dock en jävla härk).

Så jag håller med, satsa på en äldre tysk. I audis namn så är faktiskt en lika fin audi med lägre mil oftast mycket billigare än Bmw samma skick, bakhjulsdrift kan vara anledning?
Visst, men jag tänkte snarare på att Audi ofta har kamrem. Och den brukar vara lite pillig att byta, därmed dyrare att serva smile

Angående det fetstilade, dels var Audi en lite billigare bil som kanske inte riktigt ansågs nå Bmw och MB för 20år sedan. De är ju fortfarande idag något billigare, även om de får anses vara i klass men konkurrenterna numera. Men framför allt tror jag det beror på att Bmw anses vara en lite mer hypad bil eller vad man skall säga. Ägarna överskattar priset på samma sätt som cab-ägare brukar överskatta priset på sina bilar. Kanske det beror till viss del på rwd och "bmw kör man" snacket?
Senast redigerat av Rquired (8 september 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 586 Inlägg
8 september 2009
#19
billig begagnade bilen är nog som ett lotteri. Det spelar ingen roll vilket märke eller modell du köper får du tag i en skit bil så får du


3 259 Inlägg
8 september 2009
#20
jorre83 skrev:
billig begagnade bilen är nog som ett lotteri. Det spelar ingen roll vilket märke eller modell du köper får du tag i en skit bil så får du
Jag håller nog med där! Det viktigaste är nog inte bilmärket utan dom tidigare ägarna! Hittar du en välvårdad och fin mazda tex med få ägare så är ju den bättre än en ihjälkörd bmw med 14 ungdomar som har lagat här o där genom årens gång till exempel... Så det är ju relativt!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976


Sök