caromania skrev:schnauz skrev:Exakt. Har du t.ex. 25°C ute så får du förstås 25-gradig luft in genom luftfiltret. Skulle du försöka kyla denna 25-gradiga luft genom en intercooler som även den "kyls" med 25-gradig luft så är det ju givet att det varken blir svalare eller varmare.
Som det redan påpekats kan du aldrig sänka insugstempen till lägre än vad det är utanför bilen. Men man ska komma ihåg att luften värms upp mellan "utanför bilen" och insugsventilen. En tumregel är att 10 grader är 1% effekt, ganska mycket med andra ord. Det finns ett par saker man kan göra. Billigt och enkelt.
Se till att filtret får så kall luft som möjligt.
Folk tänker fel. Antingen sätter man på ett stort konfilter i motorrummet, men det är dödfött att lyckas. Eller man drar ner en slang till under spoilern och tror att det blir jättebra. Problemet är att luftens temperatur är betydligt högre ju närmre asfalten du kommer. Optimalt är att ta luften högt upp. Jag ser att en angelägen ung pojke i bakre raden räcker upp handen. Ja?
-Men va fan. Varm luft stiger ju??
-Ja, det är riktigt och man ska absolut inte ta luft från under huven där den varma luften samlas. Men att ta luften i hjulhuset är betydligt bättre än nere vid dimljuset. Bäst är att ta luften genom ett scoop.
Håll ditt insug kallt med en isolerande insugspackning.
Ditt insug är gjort av metall (i 99 fall av 100) och det är bultat i topplocket. Det värms upp, punkt slut. Plenumets uppgift är att samla luften så den finns tillgänglig när den behövs. Luften värms upp i plenumet innan den kommer in genom insugsventilen. Att isolera insuget från motorn med en tjock packning är något som BMW gjorde med sina M3or redan på 80 talet för att hålla nere temperaturen på plenumet. (Verkar kanske genomtänkt om BMW gör det?) Hondapojkarna i hela världen gör det med hondata-packningar och det sprider sig tack och lov. Oj, nu är det visst en gammal Volvo-mek som räcker upp handen i bakre raden. Ja?
-Det där är båg. En plast eller bakilitpackning mellan insuget och toppen ger inte ett skit.
-Okej, det är visserligen ganska svårt att lära gamla hundar att sitta, men jag föreslår att du läser de här två länkarna:
http://tsx.acurazine.com/forums/showthread.php?t=650624
http://tsx.acurazine.com/forums/showthread.php?t=653396
Jag måste ifrågasätta om det verkligen var packningarna som gjorde den skillnaden, visst, varmluft är inte bra men hur många 1/10 grader hinner luften värmas upp om man åker med fullt öppet spjäll (det är ju trots allt då man vill ha/behöver effekten) med tanke på den mängd luft som passerar genom plenumet så tror jag snarare att den kylande effekten på insugsluften som påvisades i de trådarna snarare var p.g.a ökat luftutbyte och inte p.g.a packningarna.
Detta kan man räkna ut men jag orkar inte göra det just nu...
Jag är väldigt skeptisk till att en sådan packning ger någon mätbar effektskillnad.
På många förgasarmotorer sätter man dit sådana packninar men det är för att förhindra ånglås och inget annat.
Ta fram effektkurvor som är gjorda inom 3 timmar med enbart packningen som skillnad så tror jag mera på det eller gör en uträkning som visar hur många grader mindre uppvärmning man får på luften i plenumet på låt oss säga en 2l motor vid 5000rpm
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
0
0
0
0