3366
Sök

IC på en sug motor?

4 001 Inlägg
25 september 2009
caromania skrev:
schnauz skrev:
Exakt. Har du t.ex. 25°C ute så får du förstås 25-gradig luft in genom luftfiltret. Skulle du försöka kyla denna 25-gradiga luft genom en intercooler som även den "kyls" med 25-gradig luft så är det ju givet att det varken blir svalare eller varmare.

Som det redan påpekats kan du aldrig sänka insugstempen till lägre än vad det är utanför bilen. Men man ska komma ihåg att luften värms upp mellan "utanför bilen" och insugsventilen. En tumregel är att 10 grader är 1% effekt, ganska mycket med andra ord. Det finns ett par saker man kan göra. Billigt och enkelt.

Se till att filtret får så kall luft som möjligt.
Folk tänker fel. Antingen sätter man på ett stort konfilter i motorrummet, men det är dödfött att lyckas. Eller man drar ner en slang till under spoilern och tror att det blir jättebra. Problemet är att luftens temperatur är betydligt högre ju närmre asfalten du kommer. Optimalt är att ta luften högt upp. Jag ser att en angelägen ung pojke i bakre raden räcker upp handen. Ja?
-Men va fan. Varm luft stiger ju??
-Ja, det är riktigt och man ska absolut inte ta luft från under huven där den varma luften samlas. Men att ta luften i hjulhuset är betydligt bättre än nere vid dimljuset. Bäst är att ta luften genom ett scoop.

Håll ditt insug kallt med en isolerande insugspackning.
Ditt insug är gjort av metall (i 99 fall av 100) och det är bultat i topplocket. Det värms upp, punkt slut. Plenumets uppgift är att samla luften så den finns tillgänglig när den behövs. Luften värms upp i plenumet innan den kommer in genom insugsventilen. Att isolera insuget från motorn med en tjock packning är något som BMW gjorde med sina M3or redan på 80 talet för att hålla nere temperaturen på plenumet. (Verkar kanske genomtänkt om BMW gör det?) Hondapojkarna i hela världen gör det med hondata-packningar och det sprider sig tack och lov. Oj, nu är det visst en gammal Volvo-mek som räcker upp handen i bakre raden. Ja?
-Det där är båg. En plast eller bakilitpackning mellan insuget och toppen ger inte ett skit.
-Okej, det är visserligen ganska svårt att lära gamla hundar att sitta, men jag föreslår att du läser de här två länkarna:

http://tsx.acurazine.com/forums/showthread.php?t=650624

http://tsx.acurazine.com/forums/showthread.php?t=653396

Jag måste ifrågasätta om det verkligen var packningarna som gjorde den skillnaden, visst, varmluft är inte bra men hur många 1/10 grader hinner luften värmas upp om man åker med fullt öppet spjäll (det är ju trots allt då man vill ha/behöver effekten) med tanke på den mängd luft som passerar genom plenumet så tror jag snarare att den kylande effekten på insugsluften som påvisades i de trådarna snarare var p.g.a ökat luftutbyte och inte p.g.a packningarna.
Detta kan man räkna ut men jag orkar inte göra det just nu...

Jag är väldigt skeptisk till att en sådan packning ger någon mätbar effektskillnad.
På många förgasarmotorer sätter man dit sådana packninar men det är för att förhindra ånglås och inget annat.

Ta fram effektkurvor som är gjorda inom 3 timmar med enbart packningen som skillnad så tror jag mera på det eller gör en uträkning som visar hur många grader mindre uppvärmning man får på luften i plenumet på låt oss säga en 2l motor vid 5000rpm

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 758 Inlägg
25 september 2009
caromania skrev:
schnauz skrev:
Exakt. Har du t.ex. 25°C ute så får du förstås 25-gradig luft in genom luftfiltret. Skulle du försöka kyla denna 25-gradiga luft genom en intercooler som även den "kyls" med 25-gradig luft så är det ju givet att det varken blir svalare eller varmare.

Som det redan påpekats kan du aldrig sänka insugstempen till lägre än vad det är utanför bilen. Men man ska komma ihåg att luften värms upp mellan "utanför bilen" och insugsventilen. En tumregel är att 10 grader är 1% effekt, ganska mycket med andra ord. Det finns ett par saker man kan göra. Billigt och enkelt.

Se till att filtret får så kall luft som möjligt.
Folk tänker fel. Antingen sätter man på ett stort konfilter i motorrummet, men det är dödfött att lyckas. Eller man drar ner en slang till under spoilern och tror att det blir jättebra. Problemet är att luftens temperatur är betydligt högre ju närmre asfalten du kommer. Optimalt är att ta luften högt upp. Jag ser att en angelägen ung pojke i bakre raden räcker upp handen. Ja?
-Men va fan. Varm luft stiger ju??
-Ja, det är riktigt och man ska absolut inte ta luft från under huven där den varma luften samlas. Men att ta luften i hjulhuset är betydligt bättre än nere vid dimljuset. Bäst är att ta luften genom ett scoop.

Håll ditt insug kallt med en isolerande insugspackning.
Ditt insug är gjort av metall (i 99 fall av 100) och det är bultat i topplocket. Det värms upp, punkt slut. Plenumets uppgift är att samla luften så den finns tillgänglig när den behövs. Luften värms upp i plenumet innan den kommer in genom insugsventilen. Att isolera insuget från motorn med en tjock packning är något som BMW gjorde med sina M3or redan på 80 talet för att hålla nere temperaturen på plenumet. (Verkar kanske genomtänkt om BMW gör det?) Hondapojkarna i hela världen gör det med hondata-packningar och det sprider sig tack och lov. Oj, nu är det visst en gammal Volvo-mek som räcker upp handen i bakre raden. Ja?
-Det där är båg. En plast eller bakilitpackning mellan insuget och toppen ger inte ett skit.
-Okej, det är visserligen ganska svårt att lära gamla hundar att sitta, men jag föreslår att du läser de här två länkarna:

http://tsx.acurazine.com/forums/showthread.php?t=650624

http://tsx.acurazine.com/forums/showthread.php?t=653396

Självklart värms luften upp på väg från filtret till förbränningsrummet, men det valde jag att försumma. Det är ju i regel delarna närmast motorn som blir varmast, dels genom direktkontakt (t.ex. mellan insug och topplock), men även genom värmestrålning via luften. Sen är det så högt flöde i rören att kontakttiden mellan specifik luft och rör är väldigt låg, vilket tillsammans med luftens låga värmekonduktivitet och den låga temperaturskillnaden gör att det i sammanhanget är försumbart.
Och även om du sätter IC på bilen så kommer ju fortfarande insuget och rören i dess närhet att värmas upp.

Som du säger så finns det högst troligt betydligt mer att hämta i att plocka luften från "rätt" ställe. Som du säger så ger det ju ofta negativ effekt att enbart ersätta original luftburk med ett öppet filter.

Forummoderator
9 299 Inlägg
25 september 2009
caromania skrev:
Oj, nu är det visst en gammal Volvo-mek som räcker upp handen i bakre raden. Ja?

kolvas skrev:
Jag måste ifrågasätta om det verkligen var packningarna som gjorde den skillnaden, visst, varmluft är inte bra men hur många 1/10 grader hinner luften värmas upp om man åker med fullt öppet spjäll (det är ju trots allt då man vill ha/behöver effekten) med tanke på den mängd luft som passerar genom plenumet så tror jag snarare att den kylande effekten på insugsluften som påvisades i de trådarna snarare var p.g.a ökat luftutbyte och inte p.g.a packningarna.
Detta kan man räkna ut men jag orkar inte göra det just nu...

Jag är väldigt skeptisk till att en sådan packning ger någon mätbar effektskillnad.
På många förgasarmotorer sätter man dit sådana packninar men det är för att förhindra ånglås och inget annat.

Ta fram effektkurvor som är gjorda inom 3 timmar med enbart packningen som skillnad så tror jag mera på det eller gör en uträkning som visar hur många grader mindre uppvärmning man får på luften i plenumet på låt oss säga en 2l motor vid 5000rpm

Aha. En gammal Volvo-mek!

Länk 2 är kanske beviset du söker? Bänkat före och efter.
Eller att BMW monterar den? Hmmm...

Kör du runt med WOT så hjälper det inte att isolera insuget enligt mig. Men när kör du med WOT jämt? När du tävlar på banan? Okej. Hur ofta gör du det?
Så fort du stänger spjället så stannar luften upp. Vad händer när du öppnar spjället igen? Skillnaden är ungefär som mellan vinter och högsommar i bilkö de där 2-3 sekunderna.

Jag säger igen: folk köper växelspaksknoppar för mer... Ack ack.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 001 Inlägg
25 september 2009
caromania skrev:
Aha. En gammal Volvo-mek!

Länk 2 är kanske beviset du söker? Bänkat före och efter.
Eller att BMW monterar den? Hmmm...

Kör du runt med WOT så hjälper det inte att isolera insuget enligt mig. Men när kör du med WOT jämt? När du tävlar på banan? Okej. Hur ofta gör du det?
Så fort du stänger spjället så stannar luften upp. Vad händer när du öppnar spjället igen? Skillnaden är ungefär som mellan vinter och högsommar i bilkö de där 2-3 sekunderna.

Jag säger igen: folk köper växelspaksknoppar för mer... Ack ack.

Jag har skruvat Volvo ja, men skruvat mycket annat med, istället för sådana dåliga påståenden så kom med lite riktiga fakta på att detta verkligen gör någon nytta.

Länk 2 så har dom ju gjort mera med motorn och bänkningstillfällena var inte samma dag och olika väder & vind kan göra den skillnaden.
Dessutom på länk 2 så påvisade dom att insugstempen var densamma med eller utan den packningen vid stängt spjäll.
Vad har det för betydelse om man tappar 0,1-1hk vid stadskörning?

OM man nu ska köpa en ny insugspackning kan man köpa en sådan om man vill tjäna 0,1-1hk vid stadskörning men annars kan man köpa en läcker växelspaksknopp tongue

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

509 Inlägg
25 september 2009
Såg ett luftfilterkit en gång som såg ut lite som en ic. I fronten satte man nått som liknade en ic, i den satt ett panelfilter som va riktat framåt å så gick det ett alurör från "fakeintercoolern" upp till insuget. Snacka om luffarturbo.

Forummoderator
9 299 Inlägg
25 september 2009
kolvas skrev:
OM man nu ska köpa en ny insugspackning kan man köpa en sådan om man vill tjäna 0,1-1hk vid stadskörning men annars kan man köpa en läcker växelspaksknopp tongue

Men hade du bänkat nu? 0,1-1hk känns kanske taget ur luften? Eller är det det där gamla fördomsfulla svenska "Dä gå intä"-snacket som lyser igenom igen?

*BMW monterar den på M-serien sedan 20 år tillbaka.

*Många (!) Hondakillar i hela världen monterar och berömmer den.

*Kolla EVO-träsket också.

Google is your friend.

4 001 Inlägg
25 september 2009
caromania skrev:
kolvas skrev:

Men hade du bänkat nu? 0,1-1hk känns kanske taget ur luften? Eller är det det där gamla fördomsfulla svenska "Dä gå intä"-snacket som lyser igenom igen?

En tumregel är att 10 grader är 1% effekt

Där har du det, jag räknade lite snabbt på en 100hk motor å 1 grads tempsänkning på insugsluften

Jag ska kolla igenom loggarna på mitt Hestec-sprut men jag har aldrig reagerat över att insugstempen har stigit något vidare över den temperaturen som omgivningsluften har.

Green Street Elite
676 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
Bullet--- skrev:
ett litet trick o få ner värmen under huven är ju att "lyfta" huven, man sätter på ett par brickor mellan huv och gångjärn, då skapar man ett till räckligt stort utrymme att för luft att färdas under bilen, upp igenom motorutrymme, ut mellan huvens mellanrum ocu upp över vindrutan, ett litet tips i alla fall.

Har tyvärr inga länkar för folk som inte tror mig, har bara sett o läst att många gjort det på sina bilar runt om i världen.

dette volvo " trim " har jag utfört ett par gånger på polares bilar ^^ men tack ändå ^^

Green Street Elite
676 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
Thiger_84 skrev:
Snacka om luffarturbo.

det är just det där jag e ute efter big_smile alltid retar sig någon på att man har sånt som igentligen inte " passar " en sug motor på sin bil ^^ inge illa menat

509 Inlägg
26 september 2009
paradyne skrev:
Thiger_84 skrev:
Snacka om luffarturbo.

det är just det där jag e ute efter big_smile alltid retar sig någon på att man har sånt som igentligen inte " passar " en sug motor på sin bil ^^ inge illa menat

Menar att man kallar det för "luffarturbo" när man pressar fartvinden in till insuget. Inte att man är luffare för att man har de. smile

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
26 september 2009
Jag tycker de här en av de absolut bästa insugslösningarna som finns som jag hade på min förra sommarbil, det är Pontiacs ramair system här har jag dock köpt till ett litet annat kit än orginal, men de är alltså en avskärmad box som ligger an mot huven och två stora öppningar i huven och framför varje så ligger ett koniskt filter, sen är de raka vägen in i insuget med bara luftmassemätaren emellan.

http://i156.photobucket.com/albums/t19/turboyougurt/tasnow4.jpg

http://i156.photobucket.com/albums/t19/turboyougurt/tran2liten.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

Green Street Elite
676 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
Thiger_84 skrev:
paradyne skrev:
Thiger_84 skrev:
Snacka om luffarturbo.

Menar att man kallar det för "luffarturbo" när man pressar fartvinden in till insuget. Inte att man är luffare för att man har de. smile

oj sorry för misstolkningen ^^ men som sagt de va inget elakt menat ^^

Green Street Elite
676 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
Niklasw skrev:
Jag tycker de här en av de absolut bästa insugslösningarna som finns som jag hade på min förra sommarbil, det är Pontiacs ramair system här har jag dock köpt till ett litet annat kit än orginal, men de är alltså en avskärmad box som ligger an mot huven och två stora öppningar i huven och framför varje så ligger ett koniskt filter, sen är de raka vägen in i insuget med bara luftmassemätaren emellan.

http://i156.photobucket.com/albums/t19/ … asnow4.jpg

http://i156.photobucket.com/albums/t19/ … 2liten.jpg

de där va iof ett fruktansvärt bra sätt o få in kalluft i motorn big_smile riktigt snyggt med big_smile

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
26 september 2009
Niklasw skrev:

Å där kom beviset för att jänkare är bäst... big_smiletongue

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
27 september 2009
TobbeE_87 skrev:
Niklasw skrev:

Å där kom beviset för att jänkare är bäst... big_smiletongue

Jo de är ju så man säger de inte högt big_smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

926 Inlägg
28 september 2009
Niklasw skrev:

Det där är INTE ett ultimat ställe att sätta luftintaget på. Lufthastigheten har ökat så mycket uppe på huven att lufttrycket sjunkit för mycket. Däremot är det ett bra ställe att släppa ut luft, för exempelvis kylning. Men vill man ha in mycket luft måste intaget sitta mitt i fronten. Vilket det gör på de flesta orginalbilar.

Mats

10 287 Inlägg
28 september 2009
10 grader är 3%.

pV = nRT

dvs att

n = pV/RT

vilket vid konstant volym och konstant tryck ger

n = k * 1/T

Dvs mängden molekyler per volymsenhet är proportionellt mot inversen på temperaturen.

Och med absoluta nollpunkten på -273 grader celcius och normal rumstemperatur så har du 300 grader Kelvin upp till rumstemperatur. Ökar du temperaturen ytterligare 300 grader så sjunker n till hälften.

Dvs 10 grader ger ca 3%. (100 grader ger 30%, 300 grader ger ca 100%)

/Göran

caromania skrev:
En tumregel är att 10 grader är 1% effekt,

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 september 2009
Sharky skrev:
10 grader är 3%.

Där ser man. Det gör ju inte det hela sämre.

Med.lem
3 759 Inlägg
28 september 2009
Nu ska jag lägga ett såntdär inlägg jag själv hatar. (ge fan i att läsa tråden, utan bara posta mitt svar och skita i om det redan nämts 100 gånger)

Nej det ger ingen effek, du kan aldrig få ner tempen mer än det är utomhusändå, en bra byggd avskärmning därimot är bättre.

Till skilland mot en turbomotor som har en kompressor som värmer upp insugslufter som tusan (ca 10 garder per 0,1 bar laddtryck)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Med.lem
3 759 Inlägg
28 september 2009
Har läst tråden nu, och det var väldigt intressant läsning, specielt de där med skärmande packning vid insuget.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Sök