4070
Sök

Skillnad i Saab 9-5 T/S? och OILSLUDGE

49 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
#1
Håller på att ska köpa Saab 9-5 nu och har mest kollat på 9-5SE fram tills nu. Men nu har jag hittat en 9-5T...
Det gäller alltså årsmod. -01 och 2,0- motorn:

Jag vet att
E-paket (SE utöver S): ACC (inkl.kylning av handskfack), Farthållare, Färddator, Golvbelysning fram, Radioförberedelse: 4högtalare, antennförstärkare, Läderklädd ratt-knopp-handbromsdamask-växelspaksdamask (manuell), Lättmetallfälg 15" 3-Spoke, Plyschklädsel, SE-emblem.

enligt Wallentin, men vad är skillnaden mellan T- modellen och S- modellen? Är T "budget"- varianten, d.v.s. allt standard, inget extra alls?
Senast redigerat av Slugg0 (6 november 2009)

//Leffe
--Humlor kan inte heller flyga...--

Fd Bannad
657 Inlägg
5 november 2009
#2
står inte T för Turbo? finns väll en icke turbovariant av motorn också kan jag tänka mig.

Märkesbög

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
5 november 2009
#3
Hedning skrev:
står inte T för Turbo? finns väll en icke turbovariant av motorn också kan jag tänka mig.

Nepp, ingen modell av 9-5 är "turbolös".

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

5 710 Inlägg
5 november 2009
#4
Någon 9-5 som bara heter T finns inte, däremot kan ju ägarna själva hitta på alla möjliga konstiga namn på sina bilar om man nu kollar på begagnat.
= Det som står på sidan du länkade till gäller.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Skogsmålare
630 Inlägg
5 november 2009
#5
TBOC_Razor skrev:
Hedning skrev:
står inte T för Turbo? finns väll en icke turbovariant av motorn också kan jag tänka mig.

Nepp, ingen modell av 9-5 är "turbolös".

Nja 9-5 Griffin har väl en 3,0l V6 som är turbolös.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
5 november 2009
#6
Elda skrev:
jynsa skrev:
TBOC_Razor skrev:
Nepp, ingen modell av 9-5 är "turbolös".

Nja 9-5 Griffin har väl en 3,0l V6 som är turbolös.

nope, sitter turbo på den med smile

Tror tom att det är assymetrisk turbodrift på den.

Dvs turbon drivs av tre cylindrar av dom sex som finns.

EDIT: Kollade i EPC och turbon drivs av avgaserna ifrån cylinder 2, 4 och 6 på V6:an.
Senast redigerat av TBOC_Razor (5 november 2009)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Skogsmålare
630 Inlägg
5 november 2009
#7
Åfan då lärda man sig nytt

956 Inlägg
5 november 2009
#8
jonTe skrev:
Någon 9-5 som bara heter T finns inte, däremot kan ju ägarna själva hitta på alla möjliga konstiga namn på sina bilar om man nu kollar på begagnat.
= Det som står på sidan du länkade till gäller.

mvh Jonas

Tittade på en Saab 9-5 S en gång. Då var inte SE - Standard E-paket med.
Fanns bla. ingen radio i den, plåtfälgar osv.

49 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
#9
Va faan....
Ja kollade "Vägverket" (T.S.):

"Fabrikat: SAAB 9-5 SE KOMBI 2.0T S"

Alltså... Vad gäller? -Uppenbarligen en SE, men ändå bara en S (sista s:et) och det är en 2,0T ???
Eller är det jag som förvirrat mig själv nu? (Trött)
Senast redigerat av Slugg0 (5 november 2009)

//Leffe
--Humlor kan inte heller flyga...--

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
5 november 2009
#10
Kan stå allt möjligt konstigt i modellbetäckningen när man kollar på vägverket så man ska inte lita för mkt på det, t.ex står det "R" i modellbetäckningen på mängder med Volvos som absolut inte är några R modeller.

- Time Attack -

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
5 november 2009
#11
men gisses det är bara en överbliven bokstav som nån kladdat dit på reggbeviset.. se är standard utrustning. och saab 9-5 levereras med 2,0t(150hk) eller 2,3T(170-185hk) eller aeron 2,3T på 220-250hk samt griffin v6T på x antal hk...

oroa dig mer för hur bilen är skött och om turbon är bytt om den rullat mer än 14k mil än det där stackars s:ett

2slow

20 Inlägg
5 november 2009
#12
Har inte hört talas om den betekningen på 9-5or men på og9-3 står det för turbo sport och är typ en aero!! om jag inte missminner mig!! mvh mölle
Senast redigerat av Mölle-fbg (5 november 2009)


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
5 november 2009
#13
Mölle-fbg skrev:
Har inte hört talas om den betekningen på 9-5or men på og9-3 står det för turbo sport och är typ en aero!! om jag inte missminner mig!! mvh mölle

totalt olika 9-5an och og9-3

2slow

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
5 november 2009
#14
Slugg0 skrev:
Va faan....
Ja kollade "Vägverket" (T.S.):

"Fabrikat: SAAB 9-5 SE KOMBI 2.0T S"

Alltså... Vad gäller? -Uppenbarligen en SE, men ändå bara en S (sista s:et) och det är en 2,0T ???
Eller är det jag som förvirrat mig själv nu? (Trött)

S:et betyder inget viktigt, på min står det "Fabrikat: SAAB 9-5 AERO 4D 2.3TS" dvs samma konstiga S efter motorbetäckningen och det är inget speciellt med det.
Senast redigerat av TBOC_Razor (5 november 2009)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

582 Inlägg
5 november 2009
#15
TBOC_Razor skrev:
Slugg0 skrev:
Va faan....
Ja kollade "Vägverket" (T.S.):

"Fabrikat: SAAB 9-5 SE KOMBI 2.0T S"

Alltså... Vad gäller? -Uppenbarligen en SE, men ändå bara en S (sista s:et) och det är en 2,0T ???
Eller är det jag som förvirrat mig själv nu? (Trött)

S:et betyder inget viktigt, på min står det "Fabrikat: SAAB 9-5 AERO 4D 2.3TS" dvs samma konstiga S efter motorbetäckningen och det är inget speciellt med det.

är inte s en automat?

hej

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
5 november 2009
#16
jes skrev:
TBOC_Razor skrev:
Slugg0 skrev:
Va faan....
Ja kollade "Vägverket" (T.S.):

"Fabrikat: SAAB 9-5 SE KOMBI 2.0T S"

Alltså... Vad gäller? -Uppenbarligen en SE, men ändå bara en S (sista s:et) och det är en 2,0T ???
Eller är det jag som förvirrat mig själv nu? (Trött)

S:et betyder inget viktigt, på min står det "Fabrikat: SAAB 9-5 AERO 4D 2.3TS" dvs samma konstiga S efter motorbetäckningen och det är inget speciellt med det.

är inte s en automat?

Nej....

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

49 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
#17
Ok. Tack!

En annan fråga när vi ändå håller på..
-Om vevhusventilationen inte är bytt (16000mil), men det ännu inte uppstått några problem som följd, är det bara att uppgradera nu, så är det lungt sen, eller kan man fortfarande drabbas av oilsludge eftersom det gick så långt tid innan man bytte?

//Leffe
--Humlor kan inte heller flyga...--

Handledare
1 481 Inlägg
6 november 2009
#18
Har den gått 16000 mil utan problem så är det ingen fara. Hade en tidigare som jag frågade saab om uppgradering. Fick svaret att var det inga problem så gjorde dom ingen uppgradering. F.ö så hjälpte väl inte uppgraderingen heller. Bästa sättet att undvika oilsludge är att byta olja var 1000:e mil och använda en bra helsyntetolja.


3 121 Inlägg
6 november 2009
#19
Mölle-fbg skrev:
Har inte hört talas om den betekningen på 9-5or men på og9-3 står det för turbo sport och är typ en aero!! om jag inte missminner mig!! mvh mölle

Du missminner dig big_smile

og9-3s (polar) är en basversion. og9-3s (polar) med se paket är mer utrustad och sen finns det såklart og9-3 SportEdition och og9-3 Aero.
Senast redigerat av viccoA (6 november 2009)


2 600 Inlägg
6 november 2009
#20
saab_sonett skrev:
Har den gått 16000 mil utan problem så är det ingen fara. Hade en tidigare som jag frågade saab om uppgradering. Fick svaret att var det inga problem så gjorde dom ingen uppgradering. F.ö så hjälpte väl inte uppgraderingen heller. Bästa sättet att undvika oilsludge är att byta olja var 1000:e mil och använda en bra helsyntetolja.

vad jag har hört så rekommendera dom att uppgradera vevhusvetlitaionen vilket jag skulle ha gjort. var det första jag gjorde på min 9-5 a tongue fast den hade gått 22 tusen mil med den gamla tongue men visst kan ju hjälpa med att byta olja som du sa men är ju ett vanligt fel på dom  och vad verkstaden sa till mig så märker man inget för det händer. och då har det oftats blivit stora skador i motorn. men är vad dom sa till mig:P

gör som jag kör gubba racer=)


Sök