2755
Sök

Startproblem Saab 900 2.0T -96

8 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
#1
Tjena, jag har fått ett problem på min saab.. Den vägrar att starta. Startmotorn går och jag har bytt batteri. Det är inte äns någon tendens till att starta.. Jag körade med den i Tisdags och då funkade den som den skulle, sen när jag skulle ut på morgonen på onsdagen så var den död. Är tacksam för svar /Jacob

8 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
#2
Okej, ska kolla upp det. För bränslepumpen ska väl låta lite när man vrider på tändningen?En sak till bensin mätarn är på det oranga och bulen står lite i lutning. Tänkte bara om det kanske skulle spela någon roll.

Chef
379 Inlägg
7 november 2009
#3
Så länge inte lampan för låg bränslenivå tänds så ska det inte vara något problem.

Men en till sak som ofta brukar pajja på NG 900, 9000 samt 9-3 och 9-5 är tändkassetterna.
Om du öppnar motorhuven, mitt ovanpå motorn så sitter det en svart avlång grej mellan texten SAAB och 2.0 (2.3) med en kontakt i ena änden.

Stoppa ner näsan där vid kontakten och lukta.
Luktar det illa, typ bränt där så är det tändkassetten som pajjat.

kostar i runda slängar 2000:- hos en biltillbehörsbutik.
Runt 1000:- på skroten.
Senast redigerat av Chrille74 (7 november 2009)

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

Hojstyling.se
72 Inlägg
7 november 2009
#4
Be någon sparka/slå till på tanken samtidigt som du drar startmotorn. Går den igång då så är det som Eva sa bränslepumpen. Har du ofta lite bensin i tanken?
Senast redigerat av NiWi (7 november 2009)


8 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
#5
Okej, nja inte så ofta jag gör nog som nästan alla 19 åringar slår i 200 kr och så kör man tills det är nästan slut. men ska ta en titt på det ni sa så återkommer jag! Mvh

1 019 Inlägg
8 november 2009
#6
Chrille74 skrev:
Men en till sak som ofta brukar pajja på NG 900, 9000 samt 9-3 och 9-5 är tändkassetterna.
Om du öppnar motorhuven, mitt ovanpå motorn så sitter det en svart avlång grej mellan texten SAAB och 2.0 (2.3) med en kontakt i ena änden.

Stämmer, men på ng900 ska den vara röd och inte svart.


1 210 Inlägg
8 november 2009
#7
Röd tändkasset är de.. och de är den som gjort sitt skulle jag tippa på..
standard grej...

kostar ca 1600:- men jaga en begg på blocket så kan du hamna runt 500 med lite tur...
Och ja endast Röd gäller på NG900  T5

mvh Micke

8 Inlägg
10 november 2009
Trådstartare
#8
Okej, är det något stort ingrepp att byta något sådant? eller bara några skruv och sen trycka dit de igen?
Mvh Jacob

It's time to nut up, or shut up !
181 Inlägg
12 november 2009
#9
Jackiee90 skrev:
Okej, är det något stort ingrepp att byta något sådant? eller bara några skruv och sen trycka dit de igen?
Mvh Jacob

Den sitter med 4 torx skruv och bara att ta bort kontakten samt skruven och lyfta upp den,

Det gör du på 30 sekunder smile


Konsult
1 247 Inlägg
12 november 2009
#10
Jackiee90 skrev:
Okej, är det något stort ingrepp att byta något sådant? eller bara några skruv och sen trycka dit de igen?
Mvh Jacob

Har du en kompis som också åker saab kan det vara vettigt att prova dennes tändkassett. Dom är ju som sagt inte gratis. Funkar med vilken som helst så länge den är röd smile

/Kim


Hojstyling.se
72 Inlägg
12 november 2009
#11
Tänk på att aldrig lägga kassetten ner! smile
Förvara den ståendes, då det är kylande olja i den.


R1 driver!
5 128 Inlägg
12 november 2009
#12
Chrille74 skrev:
Så länge inte lampan för låg bränslenivå tänds så ska det inte vara något problem.

Men en till sak som ofta brukar pajja på NG 900, 9000 samt 9-3 och 9-5 är tändkassetterna.
Om du öppnar motorhuven, mitt ovanpå motorn så sitter det en svart avlång grej mellan texten SAAB och 2.0 (2.3) med en kontakt i ena änden.

Stoppa ner näsan där vid kontakten och lukta.
Luktar det illa, typ bränt där så är det tändkassetten som pajjat.

kostar i runda slängar 2000:- hos en biltillbehörsbutik.
Runt 1000:- på skroten.

Liten rättelse! Iaf på den röda kassetten till trionic 5 står det "trionic" på den, inte saab eller något sånt smile Står iaf så på min och dom andra jag sett tongue

Edit: stavfel
Senast redigerat av _DamnIt (12 november 2009)


5 710 Inlägg
12 november 2009
#13
_DamnIt skrev:
Chrille74 skrev:
Så länge inte lampan för låg bränslenivå tänds så ska det inte vara något problem.

Men en till sak som ofta brukar pajja på NG 900, 9000 samt 9-3 och 9-5 är tändkassetterna.
Om du öppnar motorhuven, mitt ovanpå motorn så sitter det en svart avlång grej mellan texten SAAB och 2.0 (2.3) med en kontakt i ena änden.

Stoppa ner näsan där vid kontakten och lukta.
Luktar det illa, typ bränt där så är det tändkassetten som pajjat.

kostar i runda slängar 2000:- hos en biltillbehörsbutik.
Runt 1000:- på skroten.

Liten rättelse! Iaf på den röda kassetten till trionic 5 står det "trionic" på den, inte saab eller något sånt smile Står iaf så på min och dom andra jag sett tongue

Edit: stavfel

Då får du läsa igen wink
Det står Direct Ignition....

MVH Jonas
..............

R1 driver!
5 128 Inlägg
12 november 2009
#14
jonTe skrev:
_DamnIt skrev:
Chrille74 skrev:
Så länge inte lampan för låg bränslenivå tänds så ska det inte vara något problem.

Men en till sak som ofta brukar pajja på NG 900, 9000 samt 9-3 och 9-5 är tändkassetterna.
Om du öppnar motorhuven, mitt ovanpå motorn så sitter det en svart avlång grej mellan texten SAAB och 2.0 (2.3) med en kontakt i ena änden.

Stoppa ner näsan där vid kontakten och lukta.
Luktar det illa, typ bränt där så är det tändkassetten som pajjat.

kostar i runda slängar 2000:- hos en biltillbehörsbutik.
Runt 1000:- på skroten.

Liten rättelse! Iaf på den röda kassetten till trionic 5 står det "trionic" på den, inte saab eller något sånt smile Står iaf så på min och dom andra jag sett tongue

Edit: stavfel

Då får du läsa igen wink
Det står Direct Ignition....

Där gjorde jag bort mig bara för det! tongue Fick för mig att det va Trionic det stod, orkade nämligen inte gå ut tongue Men hade rätt så långt som att det inte stod SAAB iaf tongue


8 Inlägg
20 november 2009
Trådstartare
#15
Det var inte tändkassetten som var pajj, får ta och kolla om det kan vara pumpen som tjurar.

32 Inlägg
13 januari 2010
#16
vet inte om de finns på t5 motorerna men de borde de väll, vevaxelgivaren brukar väll va ett litet porblem? iaf på 95:orna,iofs så äre ju t7:an men kanske e den??tongue

104 Inlägg
5 februari 2010
#17
Har haft fel på både pumpen och vevaxelgivaren. Tändkasseten är röd på t5 med turbo och svart utan turbo, på t7 är alla svarta.
Senast redigerat av Goppie (5 februari 2010)


1 019 Inlägg
5 februari 2010
#18
Goppie skrev:
Har haft fel på både pumpen och vevaxelgivaren. Tändkasseten är röd på t5 med turbo och svart utan turbo, på t7 är alla svarta.

Nej, alla motor med T5 har röd kassett. Tänker du på 900 utan turbo så har inte de Trionic, utan Motronic med vanlig fördelare och ett täcklock där tändkassetten i vanliga fall sitter.



Sök