Jag ser bara fördelar med att välja 98 oktan istället för 95 i min, vissa saker tycker säkert någon låter fel men jag litar mer på riktiga experter än forumfolk.
Motorn är byggd för minst 97 oktan och man ska tanka det som står i boken.
En motor som får svagare bränsle än det den är byggd för dricker lite mer så 98 och 95 kostar lika mycket. (En bil byggd för 95 förlorar man kanske istället pengar på att köra 98 i?)
Slitagerisken minskas då en motor som får för svagt bränsle kan knacka och knackningar uppstår oftast vid högt varvtal då man inte hör det.
Bilen blir piggare med 98.
Motorn låter lite mer, vet dock inte om det bara är något jag bara fått för mig.
Kör inte på 99 då jag inte tror för starkt varken är bra eller gör någon vidare mer nytta.
Hade jag haft en 240 byggd för 95 oktan hade jag inte sett någon anledning till att tanka 96- eller 98 oktan.
Dessutom tillsätter jag blyersättningsmedel trots att det är en B21A som inte behöver det men däremot ska det spara på förgasarnålen och så luktar det lite goare om bilen!
I mitten av 90-talet fösvann bly från bensinen och ersattes med blyersättningsmedel.
Runt år 00 försvann även blyersättningsmedlet och måste nu hällas i från en flaska.
Man ska tänka på att på att vanligt blyersättningsmedlel inte är oktanhöjande, irriterar mig på folk som tror att 95 + blyersättningsmedel får ökat oktantal.
I t ex 2-taktsaabar behövs inget blyersättningsmedel, oljan smörjer bättre utan.
Senast redigerat av EmilHammarlund (18 november 2009)