2354
Sök

100126: SPYKER köper SAAB - 100223: Affären helt avslutad

T5 & R Fantast
1 279 Inlägg
16 januari 2010
Jag tror att Gm har velat lägga ner SAAB redan från början. SAAB Har varit konkurs mässigt i över 20 år vad jag vet.

Erik H

876 Inlägg
16 januari 2010
Dieselsmurfe skrev:
Jag tror att Gm har velat lägga ner SAAB redan från början. SAAB Har varit konkurs mässigt i över 20 år vad jag vet.

Enligt vissa budgivare så har det varit mycket interndebiteringar så att GM har kunnat flytta pengar som dem vill. Annars hade Saab nog inte varit så eftertraktat som det varit.

T5 & R Fantast
1 279 Inlägg
16 januari 2010
Hur mena du? som att dom kan ta pengar från sabb och sen pumpa in dem i GM?
lindell90 skrev:
Dieselsmurfe skrev:

Enligt vissa budgivare så har det varit mycket interndebiteringar så att GM har kunnat flytta pengar som dem vill. Annars hade Saab nog inte varit så eftertraktat som det varit.

Erik H

956 Inlägg
16 januari 2010
Dieselsmurfe skrev:
lindell90 skrev:
Dieselsmurfe skrev:

De kan ta Saabs vinster och lägga i t.ex Opel. Och de kan ta Opels förluster och lägga i Saab. Ungefär så.

Jag antar om ett företag gör så i Sverige så bryter de mot lagen.

4 001 Inlägg
16 januari 2010
lindell90 skrev:
Dieselsmurfe skrev:

Internfakturering är ingenting som GM hittat på utan något som bedrivs av många företag, jag har varit med om, vid flera tillfällen, att det blivigt billigare för min kostnadsenhet att ta in externa tjänster p.g.a att de interna är för dyra.
Ett problem i många företag är att dom tittar mer på sina egna resultat än resultatet för hela företaget.

Men jag har fortfarande svårt att se hur Saab ska kunna drivas med vinst med tanke på deras dåliga försäljningssiffror och att ekonomin varit så dålig så länge, den var dålig redan innan GM kom in i bilden

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

876 Inlägg
16 januari 2010
Glader9991 skrev:
Dieselsmurfe skrev:
lindell90 skrev:

De kan ta Saabs vinster och lägga i t.ex Opel. Och de kan ta Opels förluster och lägga i Saab. Ungefär så.

Jag antar om ett företag gör så i Sverige så bryter de mot lagen.

nej, i det företaget jag jobbar i så tar moderbolaget våra vinstpengar och stoppar i sitt svarta bottenlösa hål.

1 517 Inlägg
17 januari 2010
lindell90 skrev:
Tubbex skrev:
Hur kommer det bli. ska dom lägga ner, eller det ska finnas kvar för man läser olika hela tiden. smile

Det vet vi inte, men läs inlägget av John M McDonald. En talesperson från GM.

http://www.saabsunited.com/2010/01/iwon … l#comments

Här är en del intressant läsning. En av GMs personer som man har lite förtroende för tillskillnad mot Ed Whitacre och framförallt Bob Lutz.

http://automotorsport.se/news/20098/gm- … 4lja-saab/

Man tackar. smile

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%

T5 & R Fantast
1 279 Inlägg
17 januari 2010
Jag tycker att sveska staten köper saab och försöker rädda dess anställda och då får vi ju även behålla ett svenskt bilmärke Sverige satsa på saab ochskit i kungens bröllop pumpa in dom pengarna i saab i stället!.

Erik H

4 001 Inlägg
17 januari 2010
Dieselsmurfe skrev:
Jag tycker att sveska staten köper saab och försöker rädda dess anställda och då får vi ju även behålla ett svenskt bilmärke Sverige satsa på saab ochskit i kungens bröllop pumpa in dom pengarna i saab i stället!.

jo, dom pengarna som går till kronprinsessans bröllop räcker ju till att få Saab på fötterna igen...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 januari 2010
Dieselsmurfe skrev:

Var ska pengarna till Saab komma ifrån?
Ska pengarna dras från skolorna?
Sjukhusen?

Eller ska vi öka skatten för alla som arbetar?

Och slänger vi in pengar i Saab nu, så får GM dom.
Grattis. Du vill finansiera USA.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

T5 & R Fantast
1 279 Inlägg
17 januari 2010
Det va int så jag mena svenska staten köper saab från Gm och sen tar vi pengarna från kungens bröllop och pumpar in dem i Saab.
TurbOla skrev:
Dieselsmurfe skrev:

Sjukhusen?

Erik H

Forummoderator
9 299 Inlägg
17 januari 2010
Dieselsmurfe skrev:
Det va int så jag mena svenska staten köper saab från Gm och sen tar vi pengarna från kungens bröllop och pumpar in dem i Saab.
TurbOla skrev:
Dieselsmurfe skrev:

Sjukhusen?

Ursäkta men ska kungen gifta sig? Oavsett vad, de pengarna bröllopet kostar kanske kan driva SAAB i 20 minuter. Är det värt det?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

8 248 Inlägg
17 januari 2010
Dieselsmurfe skrev:
Det va int så jag mena svenska staten köper saab från Gm och sen tar vi pengarna från kungens bröllop och pumpar in dem i Saab

Totalt meningslöst eftersom pengarna till det brölloppet inte ens lär täcka personalens lön i en hel månad + att GM vill väl ha 3,2 miljarder för firman med.

4 001 Inlägg
17 januari 2010
skulle staten vara bättre än GM på att driva Saab? tror jag knappast, dom klarar knappt av det dom ska idag så att driva ett förlust-företag på en marknad med överproduktion tror jag knappast är vinnande i längden.

347 Inlägg
17 januari 2010
Dieselsmurfe skrev:
TurbOla skrev:
Dieselsmurfe skrev:

Sjukhusen?

Öh vadå ignorant. Är du medveten om hur mycket SAAB kostar att hålla igång eller?
Bröllopet kommer att kosta ett par miljoner vilket nog inte ens skulle räcka en dag för SAAB och dessutom kommer dom pengarna att vara tillbaka i ett nafs i skatt på dom intäkter som görs i Stockholm på alla hotell och restauranger om dom inte redan är tillbaka eftersom så mycket är bokat.

Är stolt över att leva i ett land med en så stark regering som vi har nu och hade Mona och flum-lars suttit vid makten så hade dom köpt SAAB och höjt stadsskulden till fantasisummor. Nä nu är vi istället ett av de starkaste länderna i europa och ser redan en uppgång och har ett inköpsindex som nu ligger högre än innan krisen så all heders till Reinfeldt å company.

Tycker personligen att det är väldigt synd med SAAB men det är ju helt GMs fel och ingen annans!

Stod i tidningen att när SAAB sålde maskiner och annat till gamla 95 så fick dom in 1.6miljarder vilket skulle räcka att hålla igång fabriken i ung 90dagar... Do the math...

876 Inlägg
17 januari 2010
Dieselsmurfe skrev:
Jaja nån som har hört nå mer?

Här är en artikel men som inte är bekräftad av någon. Bara insider information. Vet inte hur pass det stämmer.

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/10 … /index.xml

5 111 Inlägg
17 januari 2010
Kungen gifte sig i och för sig redan 1976 så de pengarna var det nog länge sen vi fick se röken av... wink

Men har någon en hållbar plan för att driva Saab vidare så tror jag ju inte att banken nekar ett lån på vad (gissar jag) Victorias bröllop kostar, om nu någon är så övertygad att det räcker... lol

4 001 Inlägg
17 januari 2010
lindell90 skrev:
Dieselsmurfe skrev:
Jaja nån som har hört nå mer?

Här är en artikel men som inte är bekräftad av någon. Bara insider information. Vet inte hur pass det stämmer.

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/10 … /index.xml

man kan ju fråga sig hur intresserade GM är utav att få betalt i preferensaktier, jag hade inte varit intresserad av det iaf.

Sök