1603
Sök

100126: SPYKER köper SAAB - 100223: Affären helt avslutad

1 414 Inlägg
20 januari 2010
#621
I den stora grunden lurar ett tyskt företag kallat Opel... Tyskarna har alltid velat stjäla allt som finns i Trollhättan o lägga det i Opel för att säkra sin egen framtid och därför påverkat GM på alla sätt de kan!

- 2000, Opel vill att all framtida produktion av 9-3 och 9-5 ska flyttas till Tyskland
- 2001, växellådor börjar tillverkas av opel istället för SAAB, mängder av kvalitets problem som följd
- 2002, En vild strid bryter ut bland 3 olika fabriker varav Trollhättan är en då GM beslutat att en fabrik måste läggas ned... Tyskarna uppger falska produktions siffror, SAAB ska flyttas till Tyskland, efter att Tyskarna avslöjats rivs nedläggningsbeslutet upp.
- 2003, Opel försöker än en gång få produktion av 9-3 och lyckas
- 2004, Opel börjar bolla för att nästa generation av 9-5 ska byggas i Tyskland och lyckas
- 2005, Opel förmår GM att lägga ner Saab's motor tillverkningen och flyttar detta till Tyskland med katastrofala kvalitetsproblem och ökade transport kostnader som följd.
- 2006, Opel börjar ta över produktion av kaross delar till nuvarande 9-3 och 9-5. Detta flyttas från Trollhättan.
- 2007, Opel förmår GM att flytta större delen av SAAB's design avdelning till Tyskland där SAAB's tekniker utvecklar Opel Insignia
- 2009, i och med rekonstruktion förlorar Opel all framtida produktion av SAAB...
Senast redigerat av Founder (20 januari 2010)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

682 Inlägg
20 januari 2010
#622
Founder skrev:
I den stora grunden lurar ett tyskt företag kallat Opel... Tyskarna har alltid velat stjäla allt som finns i Trollhättan o lägga det i Opel för att säkra sin egen framtid och därför påverkat GM på alla sätt de kan!

- 2000, Opel vill att all framtida produktion av 9-3 och 9-5 ska flyttas till Tyskland
- 2001, växellådor börjar tillverkas av opel istället för SAAB, mängder av kvalitets problem som följd
- 2003, Opel försöker än en gång få produktion av 9-3 och lyckas
- 2004, Opel börjar bolla för att nästa generation av 9-5 ska byggas i Tyskland och lyckas
- 2005, Opel förmår GM att lägga ner Saab's motor tillverkningen och flyttar detta till Tyskland med katastrofala kvalitetsproblem och ökade transport kostnader som följd.
- 2006, Opel börjar ta över produktion av kaross delar till nuvarande 9-3 och 9-5. Detta flyttas från Trollhättan.
- 2007, Opel förmår GM att flytta större delen av SAAB's design avdelning till Tyskland där SAAB's tekniker utvecklar Opel Insignia
- 2009, i och med rekonstruktion förlorar Opel all framtida produktion av SAAB...

har du någon källa till detta smile?

1 414 Inlägg
20 januari 2010
#623
MrTorture skrev:
Founder skrev:
I den stora grunden lurar ett tyskt företag kallat Opel... Tyskarna har alltid velat stjäla allt som finns i Trollhättan o lägga det i Opel för att säkra sin egen framtid och därför påverkat GM på alla sätt de kan!

- 2000, Opel vill att all framtida produktion av 9-3 och 9-5 ska flyttas till Tyskland
- 2001, växellådor börjar tillverkas av opel istället för SAAB, mängder av kvalitets problem som följd
- 2003, Opel försöker än en gång få produktion av 9-3 och lyckas
- 2004, Opel börjar bolla för att nästa generation av 9-5 ska byggas i Tyskland och lyckas
- 2005, Opel förmår GM att lägga ner Saab's motor tillverkningen och flyttar detta till Tyskland med katastrofala kvalitetsproblem och ökade transport kostnader som följd.
- 2006, Opel börjar ta över produktion av kaross delar till nuvarande 9-3 och 9-5. Detta flyttas från Trollhättan.
- 2007, Opel förmår GM att flytta större delen av SAAB's design avdelning till Tyskland där SAAB's tekniker utvecklar Opel Insignia
- 2009, i och med rekonstruktion förlorar Opel all framtida produktion av SAAB...

har du någon källa till detta smile?

Har du följt nyheterna de senaste 10 åren? Det har jag... rota i aftonbladets artikelar om saab de senaste åren ska du se rubbet...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 414 Inlägg
20 januari 2010
#624
GISSA varför saab inte kan bygga mer än 100 bilar om dagen just nu???

Jo OPEL vägrar leverera kaross delar till SAAB då man är rädd för att inte få betalt!

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

682 Inlägg
20 januari 2010
#625
Founder skrev:
MrTorture skrev:
Founder skrev:
I den stora grunden lurar ett tyskt företag kallat Opel... Tyskarna har alltid velat stjäla allt som finns i Trollhättan o lägga det i Opel för att säkra sin egen framtid och därför påverkat GM på alla sätt de kan!

- 2000, Opel vill att all framtida produktion av 9-3 och 9-5 ska flyttas till Tyskland
- 2001, växellådor börjar tillverkas av opel istället för SAAB, mängder av kvalitets problem som följd
- 2003, Opel försöker än en gång få produktion av 9-3 och lyckas
- 2004, Opel börjar bolla för att nästa generation av 9-5 ska byggas i Tyskland och lyckas
- 2005, Opel förmår GM att lägga ner Saab's motor tillverkningen och flyttar detta till Tyskland med katastrofala kvalitetsproblem och ökade transport kostnader som följd.
- 2006, Opel börjar ta över produktion av kaross delar till nuvarande 9-3 och 9-5. Detta flyttas från Trollhättan.
- 2007, Opel förmår GM att flytta större delen av SAAB's design avdelning till Tyskland där SAAB's tekniker utvecklar Opel Insignia
- 2009, i och med rekonstruktion förlorar Opel all framtida produktion av SAAB...

har du någon källa till detta smile?

Har du följt nyheterna de senaste 10 åren? Det har jag... rota i aftonbladets artikelar om saab de senaste åren ska du se rubbet...

big_smile nej jag har inte Föjt nyheterna sedan jag var 9 år smile

86 Inlägg
20 januari 2010
#626
Hur går det för saab? Kommer någon köpa upp skiten?

1 414 Inlägg
20 januari 2010
#627
VA skrev:
Hur går det för saab? Kommer någon köpa upp skiten?

Läs nyheterna!

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

4 001 Inlägg
20 januari 2010
#628
Founder skrev:
I den stora grunden lurar ett tyskt företag kallat Opel... Tyskarna har alltid velat stjäla allt som finns i Trollhättan o lägga det i Opel för att säkra sin egen framtid och därför påverkat GM på alla sätt de kan!

- 2000, Opel vill att all framtida produktion av 9-3 och 9-5 ska flyttas till Tyskland
- 2001, växellådor börjar tillverkas av opel istället för SAAB, mängder av kvalitets problem som följd
- 2002, En vild strid bryter ut bland 3 olika fabriker varav Trollhättan är en då GM beslutat att en fabrik måste läggas ned... Tyskarna uppger falska produktions siffror, SAAB ska flyttas till Tyskland, efter att Tyskarna avslöjats rivs nedläggningsbeslutet upp.
- 2003, Opel försöker än en gång få produktion av 9-3 och lyckas
- 2004, Opel börjar bolla för att nästa generation av 9-5 ska byggas i Tyskland och lyckas
- 2005, Opel förmår GM att lägga ner Saab's motor tillverkningen och flyttar detta till Tyskland med katastrofala kvalitetsproblem och ökade transport kostnader som följd.
- 2006, Opel börjar ta över produktion av kaross delar till nuvarande 9-3 och 9-5. Detta flyttas från Trollhättan.
- 2007, Opel förmår GM att flytta större delen av SAAB's design avdelning till Tyskland där SAAB's tekniker utvecklar Opel Insignia
- 2009, i och med rekonstruktion förlorar Opel all framtida produktion av SAAB...

och ifall man läser tysk media så är det en annan vinkling på dessa GM-intriger, men faktum kvarstår, det finns ingen "normal" biltillverkare som klarar sig ekonomiskt med volymer under 100k bilar om året.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 414 Inlägg
20 januari 2010
#629
kolvas skrev:
Founder skrev:
I den stora grunden lurar ett tyskt företag kallat Opel... Tyskarna har alltid velat stjäla allt som finns i Trollhättan o lägga det i Opel för att säkra sin egen framtid och därför påverkat GM på alla sätt de kan!

- 2000, Opel vill att all framtida produktion av 9-3 och 9-5 ska flyttas till Tyskland
- 2001, växellådor börjar tillverkas av opel istället för SAAB, mängder av kvalitets problem som följd
- 2002, En vild strid bryter ut bland 3 olika fabriker varav Trollhättan är en då GM beslutat att en fabrik måste läggas ned... Tyskarna uppger falska produktions siffror, SAAB ska flyttas till Tyskland, efter att Tyskarna avslöjats rivs nedläggningsbeslutet upp.
- 2003, Opel försöker än en gång få produktion av 9-3 och lyckas
- 2004, Opel börjar bolla för att nästa generation av 9-5 ska byggas i Tyskland och lyckas
- 2005, Opel förmår GM att lägga ner Saab's motor tillverkningen och flyttar detta till Tyskland med katastrofala kvalitetsproblem och ökade transport kostnader som följd.
- 2006, Opel börjar ta över produktion av kaross delar till nuvarande 9-3 och 9-5. Detta flyttas från Trollhättan.
- 2007, Opel förmår GM att flytta större delen av SAAB's design avdelning till Tyskland där SAAB's tekniker utvecklar Opel Insignia
- 2009, i och med rekonstruktion förlorar Opel all framtida produktion av SAAB...

och ifall man läser tysk media så är det en annan vinkling på dessa GM-intriger, men faktum kvarstår, det finns ingen "normal" biltillverkare som klarar sig ekonomiskt med volymer under 100k bilar om året.

Faktum? vad är det för faktum? Spyker menar på att man ska producera minst 100k bilar om året... jag tänker med glädje köpa minst 1 per år av dom o det finns nog fler som gör det! smile

Ja vi får väl se?! smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

4 001 Inlägg
20 januari 2010
#630
Founder skrev:
kolvas skrev:
Founder skrev:
I den stora grunden lurar ett tyskt företag kallat Opel... Tyskarna har alltid velat stjäla allt som finns i Trollhättan o lägga det i Opel för att säkra sin egen framtid och därför påverkat GM på alla sätt de kan!

- 2000, Opel vill att all framtida produktion av 9-3 och 9-5 ska flyttas till Tyskland
- 2001, växellådor börjar tillverkas av opel istället för SAAB, mängder av kvalitets problem som följd
- 2002, En vild strid bryter ut bland 3 olika fabriker varav Trollhättan är en då GM beslutat att en fabrik måste läggas ned... Tyskarna uppger falska produktions siffror, SAAB ska flyttas till Tyskland, efter att Tyskarna avslöjats rivs nedläggningsbeslutet upp.
- 2003, Opel försöker än en gång få produktion av 9-3 och lyckas
- 2004, Opel börjar bolla för att nästa generation av 9-5 ska byggas i Tyskland och lyckas
- 2005, Opel förmår GM att lägga ner Saab's motor tillverkningen och flyttar detta till Tyskland med katastrofala kvalitetsproblem och ökade transport kostnader som följd.
- 2006, Opel börjar ta över produktion av kaross delar till nuvarande 9-3 och 9-5. Detta flyttas från Trollhättan.
- 2007, Opel förmår GM att flytta större delen av SAAB's design avdelning till Tyskland där SAAB's tekniker utvecklar Opel Insignia
- 2009, i och med rekonstruktion förlorar Opel all framtida produktion av SAAB...

och ifall man läser tysk media så är det en annan vinkling på dessa GM-intriger, men faktum kvarstår, det finns ingen "normal" biltillverkare som klarar sig ekonomiskt med volymer under 100k bilar om året.

Faktum? vad är det för faktum? Spyker menar på att man ska producera minst 100k bilar om året... jag tänker med glädje köpa minst 1 per år av dom o det finns nog fler som gör det! smile

Ja vi får väl se?! smile

jag önskar och hoppas att dom lyckas men Saab:s försäljningssiffror har legat ganska stabilt kring 90k bilar om året (2009 blev det väl runt 30k) och den siffran skulle behöva fördubblas för att få tillräcklig lönsamhet.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 414 Inlägg
20 januari 2010
#631
kolvas skrev:
Founder skrev:
kolvas skrev:

och ifall man läser tysk media så är det en annan vinkling på dessa GM-intriger, men faktum kvarstår, det finns ingen "normal" biltillverkare som klarar sig ekonomiskt med volymer under 100k bilar om året.

Faktum? vad är det för faktum? Spyker menar på att man ska producera minst 100k bilar om året... jag tänker med glädje köpa minst 1 per år av dom o det finns nog fler som gör det! smile

Ja vi får väl se?! smile

jag önskar och hoppas att dom lyckas men Saab:s försäljningssiffror har legat ganska stabilt kring 90k bilar om året (2009 blev det väl runt 30k) och den siffran skulle behöva fördubblas för att få tillräcklig lönsamhet.

Vad har du för insyn i SAAB's produktionskostnader och inkomster? Hur vet du att dom inte skulle kunna gå runt med 100k bilar om året? K-egg och SAAB skapade en affärsplan som har granskats av mängder av ekonomer, politiker och finans-proffs och alla säger att den är sund och väl gjord... den bygger på 100k bilar om året och med lönsamhet efter redan 1 år...

Har du mer insyn än dom kanske??

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

4 001 Inlägg
20 januari 2010
#632
Founder skrev:
kolvas skrev:
Founder skrev:

Faktum? vad är det för faktum? Spyker menar på att man ska producera minst 100k bilar om året... jag tänker med glädje köpa minst 1 per år av dom o det finns nog fler som gör det! smile

Ja vi får väl se?! smile

jag önskar och hoppas att dom lyckas men Saab:s försäljningssiffror har legat ganska stabilt kring 90k bilar om året (2009 blev det väl runt 30k) och den siffran skulle behöva fördubblas för att få tillräcklig lönsamhet.

Vad har du för insyn i SAAB's produktionskostnader och inkomster? Hur vet du att dom inte skulle kunna gå runt med 100k bilar om året? K-egg och SAAB skapade en affärsplan som har granskats av mängder av ekonomer, politiker och finans-proffs och alla säger att den är sund och väl gjord... den bygger på 100k bilar om året och med lönsamhet efter redan 1 år...

Har du mer insyn än dom kanske??

den här diskutionen har redan gjorts i minst 2 trådar här på g.org och nej, jag har inte någon vidare insyn men om nu det skulle vara så enkelt så skulle antingen GM driva Saab vidare alternativt så skulle K-egg eller någon annan redan gjort upp affären.

jag har för mig att det var en hel del luckor i den där affärsplanen och att t.ex investeringskostnader för produktionen av nya 9-5 & 9-4X inte var medräknade eller att dom var på så lång avskrivning så att det förvrängde siffrorna

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 327 Inlägg
20 januari 2010
#633
Hoppas att det blir ett slutgiltigt svar snart.

Börjar vara less att höra på alla mediers gissningar och stora rubriker som egentligen bara är spekulationer. Nu gottar de sig ju i att skriva om Haiti så de har väl glömt av att skriva om Saab ett tag.


Reservdansk
6 271 Inlägg
21 januari 2010
#635

Jag tycker den här kommentaren jag fann på den länkade sidan beskriver min åsikt ganska bra:

Kalla för sjutton inte mig och mitt land för svikare. Saab svek oss först genom att ha en dålig gammal underutvecklad produkt, dålig försäljningsorganistation och helt obegriplig och gammal reklamkampanj. Nej, em ursäkt krävs av saab och rubriksättaren istället.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

956 Inlägg
21 januari 2010
#636
Founder skrev:
GISSA varför saab inte kan bygga mer än 100 bilar om dagen just nu???

Jo OPEL vägrar leverera kaross delar till SAAB då man är rädd för att inte få betalt!

Är de 1,4 milj. redan slut?

2 924 Inlägg
21 januari 2010
#637
Glader9991 skrev:
Founder skrev:
GISSA varför saab inte kan bygga mer än 100 bilar om dagen just nu???

Jo OPEL vägrar leverera kaross delar till SAAB då man är rädd för att inte få betalt!

Är de 1,4 milj. redan slut?

Förmodar du menar de 1,4 Miljarder de fick för gamla 9-5 verktygen av BAIC?
De är nog väl investerade och planerade men problemet är ju att Opel inte levererar och inte tvärtom...

Var inte så naiva gott folk och tro att ni får veta allt som sker internt, för det är locket på så mkt de kan för det hör inte hemma i offentligheten/media...

~ Life is short, have FUN! ~

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 januari 2010
#638
peegee skrev:
Rquired skrev:
lindell90 skrev:

Antagligen för att det är några 1000-tals jobb mer det handlar om. 5 st som blir arbetslösa är ju lättare att ta hand om istället jämfört med 8000 (?) som Saab berör.

Dock säger jag inte att staten ska driva Saab för då hade det gått i botten snart ändå. Dock förtjänar dem en ägare som bryr sig, vilket GM inte har gjort. 9-3X skulle släppts 2004 enligt Saab men GM har hållt tillbaka den. Gjorde ett arbete sista terminen på gymnasiet om Saab där jag och en kompis gjorde en intervju med en ingenjör på Saab uppe i Trollhättan. Fanns mycket som gjorde att det inte blev som Saab ville för GM styrde som dem ville.

Ur Saabs partiska synvinkel, ja.

Men, hur bittra de än är/var får de finna sig i att GM faktiskt äger bolaget och har full rätt att bestämma över när, hur och var (med tanke på, vilket emblem i fronten) en ny modell skall komma ut.

Om Saab ville ha något annorlunda gjort skulle det gjorts innan Saab köptes upp av GM. Idag är det försent.

Det där är ju ett ganska korkat uttalande (förvisso har du aldrig varit positiv till Saab vad jag sett, så det är inte förvånade) wink

Med facit i hand så hade Saab rätt om lansering av sina 4WD modeller, GM hade fel!
GM trodde 4wd bilar aldrig skulle sälja nåt nämnvärt... men marknaden välkommande övriga bilmärkens 4WD bilar med succé.

Saab hade blivit ett föregångs bilmärke bland de populära Crossovers om GM släppt till... Saab fick ju inte ens släppa den vanliga 9-3 SC i tid när den var klar för produktion... exemplen är många.

Har aldrig tyckt illa om Saab, tvärt om. Men jag anser inte att Saab (eller bolag i samma situation) skall räddas bara på grund av märkets historia eller att det kommer förloras jobb, och jag skulle heller aldrig själv välja eller rekommendera en Saab utan väljer i så fall andra bilar.

Men detta är inte samma sak som att vara negativ till Saab.

Och jag tycker mitt uttalande är hur korrekt som helst, GM äger Saab och har rätt att göra vad dom vill och anser är bäst (för Saab och för dom själva) med detta. Sedan att GM inte alltid fattar rätt beslut är en helt annan sak.

Se det så här; Företaget Saab är en bil vars registerade ägare heter GM. Och vill GM köra sönder denna bil på en åker, ta de delar som har ett värde och sedan skrota det hela gör de så, vill de renovera den i toppskick gör de så.

Men vi, vi som står utanför, har inget att säga till om i teorin. I verkligheten kan man däremot föra så mycket oväsen att GM anser det vara bevämare att sälja bilen till någon som renoverar den istället för att köra sönder den. Men dom måste inte.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

876 Inlägg
21 januari 2010
#639
Rquired skrev:
peegee skrev:
Rquired skrev:

Ur Saabs partiska synvinkel, ja.

Men, hur bittra de än är/var får de finna sig i att GM faktiskt äger bolaget och har full rätt att bestämma över när, hur och var (med tanke på, vilket emblem i fronten) en ny modell skall komma ut.

Om Saab ville ha något annorlunda gjort skulle det gjorts innan Saab köptes upp av GM. Idag är det försent.

Det där är ju ett ganska korkat uttalande (förvisso har du aldrig varit positiv till Saab vad jag sett, så det är inte förvånade) wink

Med facit i hand så hade Saab rätt om lansering av sina 4WD modeller, GM hade fel!
GM trodde 4wd bilar aldrig skulle sälja nåt nämnvärt... men marknaden välkommande övriga bilmärkens 4WD bilar med succé.

Saab hade blivit ett föregångs bilmärke bland de populära Crossovers om GM släppt till... Saab fick ju inte ens släppa den vanliga 9-3 SC i tid när den var klar för produktion... exemplen är många.

Har aldrig tyckt illa om Saab, tvärt om. Men jag anser inte att Saab (eller bolag i samma situation) skall räddas bara på grund av märkets historia eller att det kommer förloras jobb, och jag skulle heller aldrig själv välja eller rekommendera en Saab utan väljer i så fall andra bilar.

Men detta är inte samma sak som att vara negativ till Saab.

Och jag tycker mitt uttalande är hur korrekt som helst, GM äger Saab och har rätt att göra vad dom vill och anser är bäst (för Saab och för dom själva) med detta. Sedan att GM inte alltid fattar rätt beslut är en helt annan sak.

Se det så här; Företaget Saab är en bil vars registerade ägare heter GM. Och vill GM köra sönder denna bil på en åker, ta de delar som har ett värde och sedan skrota det hela gör de så, vill de renovera den i toppskick gör de så.

Men vi, vi som står utanför, har inget att säga till om i teorin. I verkligheten kan man däremot föra så mycket oväsen att GM anser det vara bevämare att sälja bilen till någon som renoverar den istället för att köra sönder den. Men dom måste inte.

Bra jämförelse och det är också just det som Saab-ägare jorden runt har gjort. GMs rykte är dåligt även hos amerikaner nu mera.

Vet dock inte hur många procent i denna omröstning som är amerikaner men jag gissar på majoriteten då det är en amerikansk sida.

http://business.newsvine.com/_question/ … s-the-most


Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 januari 2010
#640
Jag tror faktiskt inte ett dåligt rykte kommer påverka GM, folk köper deras bilar ändå. Frågan är om genomsnittsamerikanen ens kan redogöra för vilka märken GM egentligen äger.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök