2254
Sök

100126: SPYKER köper SAAB - 100223: Affären helt avslutad

6 Inlägg
26 januari 2010
Subw000fer--92 skrev:
PointMan skrev:
SAAB är sjukt poppis runt om i världen, men ingen köper dem...

rolltongue

Nu finns det väl ingen anledning att inte köpa SAAB. Dom har ju till slut kommit med 4-hjulsdrift, så att även alla som föredrar bakhjulsdrift kan känna sig lite mer som hemma i.
Enda anledningen att jag inte har köpt SAAB har varit pga deras enbart framhjulsdrivna bilar.
Annars grymt fina bilar att åka i!

Skönt att GM till slut har lekt färdigt med dem.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66191/846954_22tlti.jpg
En sann bild av GM
Senast redigerat av Lotus712 (26 januari 2010)

2 924 Inlägg
26 januari 2010
kolvas skrev:
sen tror jag att stora delar av verksamheten kommer att flyttas till GM:s gamla lokaler i Belgien och då står Sverige där med alla arbetslösa och ett stort lån till EIB

Finns det någonting som tyder på det?? roll ...jo bara en obekräftad artikel som påstås komma från ett Belgiskt parti till Olyckskorparnas stora glädje men inget mer...
Hur många falska artiklar har inte florerat i denna historien...roll

Finns i dagsläget endast bekräftade uppgifter som pekar på motsatsen hursomhelst ...t.ex ett grundläggande EiB-lån som bara gäller för verksamheten i Sverige tillsammans med en affärsplan som gäller för en koncentrerad Utveckling och Produktion av Saab i Trollhättan...

Sen flera av anledningarna till varför Spyker köpte Saab skulle ju även spricka om det flyttas, (t.ex svenska Saab ingenjörer lär inte jobba åt företaget om det lämnar Sverige...)
Läs här;
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m … 712927.ece
...så varför ens tro att det skulle inträffa nu när affären är bekräftad?

~ Life is short, have FUN! ~

2 271 Inlägg
26 januari 2010
no_fake skrev:
saab e köpt och alla e lyckliga och glada.. men vad händer om dom flyttar verksamheten? står inte alla saab anställda utan jobb då?

En stor del av lånet från eib var ju garantier att jobben stannar i Sverige.
Victor Muller sa precis på nyheterna att Saab kännetecknas av Sverige och scandinavien.
Tror inte dom vågar "chansa" den pr det faktiskt ger att det blir Svensktbyggt.

peegee hann svara också såg jag nu! smile
Senast redigerat av lingua (26 januari 2010)

4 001 Inlägg
26 januari 2010
peegee skrev:
kolvas skrev:
sen tror jag att stora delar av verksamheten kommer att flyttas till GM:s gamla lokaler i Belgien och då står Sverige där med alla arbetslösa och ett stort lån till EIB

Finns det någonting som tyder på det?? roll ...jo bara en obekräftad artikel som påstås komma från ett Belgiskt parti till Olyckskorparnas stora glädje men inget mer...

Finns i dagsläget endast bekräftade uppgifter som pekar på motsatsen hursomhelst ...t.ex ett grundläggande EiB-lån som bara gäller för verksamheten i Sverige tillsammans med en affärsplan som gäller för en koncentrerad Utveckling och Produktion av Saab i Trollhättan...

Sen flera av anledningarna till varför Spyker köpte Saab skulle ju även spricka om det flyttas, (t.ex svenska Saab ingenjörer lär inte jobba åt företaget om det lämnar Sverige...)
Läs här;

kanske jag är en olyckskorp men EIB = EU = Belgien och deras politiker lär nog ta alla chanser att få fler arbetstillfällen dit, men det lär ju inte hända över en natt precis, Spyker huserar väl till stora delar i Coventry nu.

men jag är fortfarande skeptisk till att affären är klar, enligt GM:s pressrelease så är det "binding agreement on the purchase of Saab Automobile AB", vilket innebär att det är samma läge som CvK Group var i när dom hoppade av affären.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

2 751 Inlägg
26 januari 2010
Dags att köpa Saab-Spyker klistermärken då smile

Who Djaa bless no man curse

876 Inlägg
26 januari 2010
kolvas skrev:
peegee skrev:
kolvas skrev:

Läs här;

kanske jag är en olyckskorp men EIB = EU = Belgien och deras politiker lär nog ta alla chanser att få fler arbetstillfällen dit, men det lär ju inte hända över en natt precis, Spyker huserar väl till stora delar i Coventry nu.

men jag är fortfarande skeptisk till att affären är klar, enligt GM:s pressrelease så är det "binding agreement on the purchase of Saab Automobile AB", vilket innebär att det är samma läge som CvK Group var i när dom hoppade av affären.

på nyheterna innan så förstod jag det som att det är bindande. Dem kan inte dra sig ur nu.

4 001 Inlägg
26 januari 2010
lindell90 skrev:
kolvas skrev:

på nyheterna innan så förstod jag det som att det är bindande. Dem kan inte dra sig ur nu.

det vill framställas på det viset men det är i samma läge som CvK Group om jag förstått det hela rätt, EIB-lånet måste godkännas (det var gjort innan dom hoppade av) och sedan ska alla detaljer finslipas så det är LÅNG väg kvar men nu ser dom ju ljuset i tunneln, bara hoppas att det inte är ett mötande tåg.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

2 924 Inlägg
26 januari 2010
kolvas skrev:
lindell90 skrev:
kolvas skrev:

det vill framställas på det viset men det är i samma läge som CvK Group om jag förstått det hela rätt, EIB-lånet måste godkännas (det var gjort innan dom hoppade av) och sedan ska alla detaljer finslipas så det är LÅNG väg kvar men nu ser dom ju ljuset i tunneln, bara hoppas att det inte är ett mötande tåg.

Mycket är förrändrat med villkoren i affären sen det var förhandlingar med CvK Group, alla involverade lärde sig en läxa där som de inte ville göra om... om 2 veckor har det uttalats om att allt ska vara genomfört.

2 982 Inlägg
26 januari 2010
Vad kul att saab stannar kvar,
Dock blir det skitkul och se vilka som kallar sina saab 900/9000 för "spyker editiom" eller liknande smile

Sleeper
3 084 Inlägg
26 januari 2010
jävla skit nu sjönk min saab aktie 4% sen igår :S

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

217 Inlägg
26 januari 2010
Gött för Saab! Grymma bilar!

Das Auto

876 Inlägg
26 januari 2010
peegee skrev:
kolvas skrev:
lindell90 skrev:

Mycket är förrändrat med villkoren i affären sen det var förhandlingar med CvK Group, alla involverade lärde sig en läxa där som de inte ville göra om... om 2 veckor har det uttalats om att allt ska vara genomfört.

lånegarantin är klar.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6493598.ab
står även på di.se bland annat men länknen funkar inte dit. blir bara di.se ändå.

876 Inlägg
26 januari 2010
Sushikocken skrev:
jävla skit nu sjönk min saab aktie 4% sen igår :S

Är väll Saab flygplan eller vapen eller liknande som du har aktier då? Saab Automobile är inte börsnoterat, kommer bli däremot. Kanske redan är nu, det vet jag dock inte.

2 924 Inlägg
26 januari 2010
lindell90 skrev:
peegee skrev:
kolvas skrev:

lånegarantin är klar.

står även på di.se bland annat men länknen funkar inte dit. blir bara di.se ändå.

Ja lånegarantin från Sv staten är klar men godkännande av EiB lånet återstår utefter EUs prövning men det har ju gett ett förhandslöfte som ser väldigt positivt ut.

876 Inlägg
26 januari 2010
peegee skrev:
lindell90 skrev:
peegee skrev:

lånegarantin är klar.

Ja lånegarantin från Sv staten är klar men godkännande av EiB lånet återstår utefter EUs prövning men det har ju gett ett förhandslöfte som ser väldigt positivt ut.

en fråga peegee, jobbar du på Saab? smile

2 924 Inlägg
26 januari 2010
lindell90 skrev:
peegee skrev:
lindell90 skrev:

lånegarantin är klar.

Nepp men det underlättar mkt att Saab överlever för min del... alltså jag kan inte förneka att jag är Saab-partisk, om det var det du funderade på?

876 Inlägg
26 januari 2010
peegee skrev:
lindell90 skrev:
peegee skrev:

Nepp men det underlättar mkt att Saab överlever för min del... alltså jag kan inte förneka att jag är Saab-partisk, om det var det du funderade på?

nej, Saab-partisk är jag med och jag är överlycklig att det har gått som det har gått men du verkar ha bra koll på läget och känns som om du vet mer än oss andra. Plus att du bor i Trollhättan smile

130 Inlägg
26 januari 2010
Än så länge är det bara två stycken Saabar som heter Spyker i namnet på garaget, men dom lär bli fler. Och varför förstår jag inte? Man minns när Koenigsegg gick ut och sa att dom skulle köpa Saab, då var det 5-6 sidor med folk som hade döpt sina bilar till "Koenigsegg-edition" osv!

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
26 januari 2010
lillrackarn skrev:
Än så länge är det bara två stycken Saabar som heter Spyker i namnet på garaget, men dom lär bli fler. Och varför förstår jag inte? Man minns när Koenigsegg gick ut och sa att dom skulle köpa Saab, då var det 5-6 sidor med folk som hade döpt sina bilar till "Koenigsegg-edition" osv!

Fattar inte varför man vill döpa sin saab till antingen koenigsegg eller spyker edition, ungefär som att sätta ett lamborgini klistermärke på en golf(VAG äger lamborgini).

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Forummoderator
26 323 Inlägg
27 januari 2010
AcesHigh666 skrev:
lillrackarn skrev:

Fattar inte varför man vill döpa sin saab till antingen koenigsegg eller spyker edition, ungefär som att sätta ett lamborgini klistermärke på en golf(VAG äger lamborgini).

"..alltid retar det någon" tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sök