crossboy skrev:
MxKrus skrev:
Är de inte så att man ska ha större låda om man ska ha bilsteriobasar i hemmet?
Eller har jag vart och sniffat i thinnertvätten för länge?
man ska ha lägre avstämning i hemmet jo, tror det är för att inte blir ens nära lika mycket kupé förstärkning som i en bil? och sen e de ju mer djubas jag behöver så låg avstämning e de som gäller, kan dock kanske bli svårt med endast mina ca 35L
För att förtydliga lite extra, man behöver större låda och djupare avstämning när man har lådan i hemmet jämfört med när man har den i bilen. Orsaken är som du skriver, dvs att ett vanligt rum inte förstärker djupbasen på samma sätt som bilkupen gör.
Det har egentligen så mycket att göra med att basen är gjord för bilstereo, även ett "hemmabaselement" kan produera bas i mindre låda när den sitter i bilen jämfört med i hemmet.
GT5-15 kommer att spela mer djupbas i basreflex, men frekvenskurvan blir inte lika jämn och rappheten i ljudet kommer inte upp i den slutna lådans klass. Jag tycker att 35 liter sluten per bas är för lite, hade hellre sett 70 liter netto per bas och dämpull i lådan.
Basreflex kanske 110 liter netto per bas med 2 st 49 cm långa 4" portar i varje låda, dämpmatta på innerväggarna.
Du får nog ut mer bas i de där "fotpallarna" med andra element tror jag.
Senast redigerat av Drönirettab (29 december 2009)