2926
Sök

Hur stor sluten låda till jbl gt5 15" ?

134 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
har funderat på att köpa två jbl gt5 15" till att ha som hemmabio subbar, räcker det med 30-35 liter slutet styck? känns lite litet. min idé var att bygga om mina fotpallar (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S69829733) dessa är byggda i spån skiva, troligtvis ganska tunn men hade tänkte plasta insidan o sen bygga en baffel, då får jag en sluten låda på 30-35L. har alltså två av dessa, om inte jbl basarna funkar i den volymen tar jag gärna emot tips på andra basar som gör det smile

edit: slängde ihop en bild i paint hur den kommer se ut tongue

http://i45.tinypic.com/vfb3o3.jpg
Senast redigerat av crossboy (29 december 2009)

4 693 Inlägg
29 december 2009
Haha va fräsigt big_smile Men tror det blir lite liten låda va? Kan du inte ha 12" istället?

Booyakasha!

134 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
Softis skrev:
Haha va fräsigt big_smile Men tror det blir lite liten låda va? Kan du inte ha 12" istället?

mm tyckte de hade vart lite coolt, men jag tror också de blir lite lite volym sad men eftersom brc har sitt 2000kr för två sånna erbjudande tänkte jag att jag kan ju iaf fråga big_smile

134 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
kom på att en kompis har två jbl p1222 han vill bli av med smile hur skulle dessa funkat i samma volym? (30-35L, kanske går att få ut 35-40L med lite extra arbete)

4 693 Inlägg
29 december 2009
crossboy skrev:
kom på att en kompis har två jbl p1222 han vill bli av med smile hur skulle dessa funkat i samma volym? (30-35L, kanske går att få ut 35-40L med lite extra arbete)

Det borde funka, hade min i portad på 50 liter så runt 30 borde bli bra big_smile

Booyakasha!

stahre
29 december 2009
http://www.jbl.com/resources/Brands/jbl … 051908.pdf finns parametrar, nån här borde kunna kolla om det funkar att ha dom i 35L lådor.

530 Inlägg
29 december 2009
Är de inte så att man ska ha större låda om man ska ha bilsteriobasar i hemmet? tongue Eller har jag vart och sniffat i thinnertvätten för länge? lol

Lika bra att hålla käft och låta folk tro att man är en idiot än att öppna käften och bevisa att dom har rätt.
Mitt projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=183794

4 693 Inlägg
29 december 2009
stahre skrev:
http://www.jbl.com/resources/Brands/jbl/Products/ProductRelatedDocuments/en-US/BoxesandParameters/GT515Tech051908.pdf finns parametrar, nån här borde kunna kolla om det funkar att ha dom i 35L lådor.

42 liter står det. Borde funka i 35 också dock med lite mindre djupbas.
Men man kan ju pula in massa dämpull.

Booyakasha!

134 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
MxKrus skrev:
Är de inte så att man ska ha större låda om man ska ha bilsteriobasar i hemmet? tongue Eller har jag vart och sniffat i thinnertvätten för länge? lol

man ska ha lägre avstämning i hemmet jo, tror det är för att inte blir ens nära lika mycket kupé förstärkning som i en bil? och sen e de ju mer djubas jag behöver så låg avstämning e de som gäller, kan dock kanske bli svårt med endast mina ca 35L sad

4 693 Inlägg
29 december 2009
Någon fin 10" och bygga portat wink

Booyakasha!

21 761 Inlägg
29 december 2009
crossboy skrev:
MxKrus skrev:

man ska ha lägre avstämning i hemmet jo, tror det är för att inte blir ens nära lika mycket kupé förstärkning som i en bil? och sen e de ju mer djubas jag behöver så låg avstämning e de som gäller, kan dock kanske bli svårt med endast mina ca 35L sad

För att förtydliga lite extra, man behöver större låda och djupare avstämning när man har lådan i hemmet jämfört med när man har den i bilen. Orsaken är som du skriver, dvs att ett vanligt rum inte förstärker djupbasen på samma sätt som bilkupen gör.

Det har egentligen så mycket att göra med att basen är gjord för bilstereo, även ett "hemmabaselement" kan produera bas i mindre låda när den sitter i bilen jämfört med i hemmet.

GT5-15 kommer att spela mer djupbas i basreflex, men frekvenskurvan blir inte lika jämn och rappheten i ljudet kommer inte upp i den slutna lådans klass. Jag tycker att 35 liter sluten per bas är för lite, hade hellre sett 70 liter netto per bas och dämpull i lådan.

Basreflex kanske 110 liter netto per bas med 2 st 49 cm långa 4" portar i varje låda, dämpmatta på innerväggarna.

Du får nog ut mer bas i de där "fotpallarna" med andra element tror jag. smile
Senast redigerat av Drönirettab (29 december 2009)

134 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Du får nog ut mer bas i de där "fotpallarna" med andra element tror jag. smile

okej nån som har tipps på element som inte behöver mer än absolut max 40L, hällst under 1500kr st, det bästa kanske hade vart 10-12" portat? effekt att tillgå: 300wrms*2@8ohm, 500wrms*2@4ohm (går att lasta i 2ohm också om de  är tvunget men tror ej de ger mycket mer än i 4ohm)

så tips på två element 10-12" max 40L låda st, klarar sig på 300-500wrms st, för max 1500kr styck mottages gärna smile

Sök