Nya bilar, varför framhjulsdrivna?

schnauz
2 januari 2010 · 1 758 Inlägg

kolvas skrev:
jepp, du har helt rätt.

sen finns/fanns det en hel del fwd bilar som hade en väldigt otrevlig "lift-off oversteer" som gjorde ifall man kom in lite fort i en kurva och/eller lyfte av gasen hastigt så kom bakänden något fruktansvärt, en bil som har en mycket trevlig och underhållanden dito är de nyare Ford Fiesta

Oja, det är vanligt på rätt många framhjulsdrivna. En kompis S60 T5 gjorde så en gång när vi "hade bråttom till jobbet". Ganska otrevligt, men han var på alerten och hämtade hem bilen innan den hamnade i skogen.

Moparboy440 skrev:
För mig verkar det lite overkligt att man skulle trycka gasen i botten i en nödsituation, troligen så är det nog mycket vanligare att man "bromsar på sig" istället, och då kastar en fwd bil som är lätt på röven ut baken.

Beror förstås på, men det är väldigt vanligt att folk "låser sig" i sånna situationer. Istället för att bromsa och styra så spänner man kroppen vilket innebär krampaktigt tag i ratten och fötterna pressade ner mot golvet. Och har man då gaspelledalen där under så...

torpis Forummoderator
2 januari 2010 · 10 576 Inlägg

Jag tror kostnaden är absolut största anledningen, nummer två jakten på förbruktningen. Säkerhetstänket, framkomlighet, och beteendet vet i tusan.

Hur ofta har gemene man problem med greppet? hur ofta märker gemene man att "nu jäklar gick bilen fint genom kurvan pga RWD" Däremot märker han om bilen är dyr eller billig och hur ofta man får tanka.

Sen är det väl inte heller sant att nya bilar är FWD, finns ju många som kör RWD och AWD med för den delen. Smaken är som baken och de som blir saliga av RWD eller Quattro har ju inte svårt att hitta bilar heller egentligen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
azXig Finlirare
2 januari 2010 · 478 Inlägg

Bättre framkomlighet vid halt väglag har framhjulsdrivna bilar också. 740 är ingen hit i backar vintertid. Men däremot blir man vansinnig på den usla vändradien på FWD, för man blir ju nästan imponerad när man rattar gammal traktor-volvo när man ska parkera. tongue

trippelturbo Trucker
2 januari 2010 · 2 710 Inlägg

Säkerheten o kostnaden tror jag ligger till svars på detta! Nu har det blivit så att OM inte fram - eller bakhjulsdrift så finns det fyrhjulsdrift som anses som extra utr. Och dyrare själv.. och oftast är det ju på större motorer det förekommer. Tyska BMW o Merca har ju till största dels bakhjulsdrivna, sen så finns det "X" som bmw kallar det och 4matic som merca kallar det.

Som sagt: Säkerheten och kostanden!

Fart missbrukare
myran Foto/Bilnörd
2 januari 2010 · 1 541 Inlägg

Stora anledningar:
Mindre rörliga delar.
Mindre effekt förlust (miljö synpukt.. lägre soppa förbrukning osv)
Lägre tillverknings kostand.
Lättare och köra. (ja.. för den som är nybörjare är det lättare).

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
doch Avstängd
2 januari 2010 · 268 Inlägg

MrEricsson skrev:
finns ju bra många märken som fortfarande gör bakhjulsdrivet så

Som typ.. BMW... Ferrari.. Mercedes.. och.... aah tongue

Kanske inte så många.. Ska vi vara lite mer realistiska så är de ju jävligt synd att många roliga bilar är framhjuls drivna! tongue

Ja menar, vem vill inte ha en bakhjulsdriven:
Opel Calibra
VW Corrado
Nissan Primera (den äldre, ca -98)
Toyota Celica
Hyundai Coupe o.s.v...

Självklart går de att konvertera till RWD.. Men de är tid, pengar och kunskap!

Demirish _-^-|-^-_ Då har man gått i pappas fotspår och första sportbilen blev en 3,5 liter BMW.. ^^,... Pappas 635 vs Min 335 <3
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
2 januari 2010 · 5 042 Inlägg

BrajjAxx skrev:
Detta är något jag funderat över länge, varför är nya bilar framhjulsdrivna?
Alla riktigt gammla bilar är bakjulsdrivna... På senare tid så började det komma framhjulsdrivna bilar.
Nuförtiden så är nästan alla bilar framhjulsdrivna, det är det för att en framhjulsdriven bil inte får sladd lika lätt, så den är helt klart mycket säkrare på det sättet.

Men sedan några år tillbaka så kom det underbara antisladdsystemet! (Underbart på det sättet att det är säkert). 
Det systemet förhindrar ju bilen att få sladd, därför har ju inte det någon betydelse om bilen är fram- eller bakhjulsdrivem.

Vad jag vet och har hört så finns det många fördelar med bakhjulsdrift:
- Beter sig bättre
- Svängradie bättre
- Grepp vid accleration
- Lätt och billigt att bygga

Det finns säkert mycket annat att fylla i. Men nu vill jag veta varför då inte biltillverkarna går tilbaka till bakhjulsdriften?

Tacksam för svar
Mvh BrajjAxx

Cadillac Eldorado 67a e framhjulsdriven, Så Nej ALLA är inte bakhjuls ( rätthjusdrivna )

Senast redigerat av Children-Of-Bodom (2 januari 2010)

C H E V R O L E T <3
MiWi
2 januari 2010 · 442 Inlägg

azXig skrev:
...däremot blir man vansinnig på den usla vändradien på FWD...

Kolla in Toyota IQ. Vändradien är brutala 7,8 meter!

Hade en sådan i drygt 250+ mil samt 10 dagar i sträck på ett test med bilen och blev sjukt imponerad.

schnauz
2 januari 2010 · 1 758 Inlägg

MiWi skrev:

azXig skrev:
...däremot blir man vansinnig på den usla vändradien på FWD...

Kolla in Toyota IQ. Vändradien är brutala 7,8 meter!

Hade en sådan i drygt 250+ mil samt 10 dagar i sträck på ett test med bilen och blev sjukt imponerad.

Tänk då om den varit bakhjulsdriven, klart att det krävs lite plats för att vända en träsko! wink

Turbovin Turbo lover
2 januari 2010 · 555 Inlägg

Krocksäkerheten är oftast bättre om du har motorn på tvären.

Sen hänger det nog mycket på produktionskostnaden som sagt. Mycket smidigare att ha en färdig modul komplett med motor och låda på en subframe som bara är att lyfta upp.

Senast redigerat av Turbovin (2 januari 2010)

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Noxxer
2 januari 2010 · 1 482 Inlägg

Bekvämare med bakhjulsdrift tycker jag.

Man får riktigt bra svängradie när det är halt, bara trycka till lite så gör man en mkt fin u-sväng smile
På en bakhjulsdriven bil går det till 90% av fallen alltid att styra bilen vid halt väglag.

Jag har aldrig haft något problem hittils, visst jag har kört fast på lite parkeringar men det är lätt att ta sig ur.
Bara i med 3-4an sen låta den får driva loss sakta. Ganska skönt med mycket vrid smile

BLT Service
Theracords Music Label
twin_cam Smålänning
2 januari 2010 · 7 877 Inlägg

Det mesta handlar om att jaga kostnader.

Resten om att herr svensson skiter blankt i vart bilen driver, så då är det mer praktiskt med framhjulsdrift... Lättare att göra trygga vägegenskaper och gott om plats i kupen smile

Alla RWD vänder itne snävt, en BMW E36 har större vändcirkel än en Saab 900OG...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Rquired Allmänt envis
2 januari 2010 · 12 512 Inlägg

Jag tror det beror på; mer utrymme i kupén, lägre drivlineförlust och billigare att producera?

Säkrare? Nja det finns för och nackdelar, att fwd idag anses säkrare beror förmodligen på att de flesta producerar fwd och därmed påstår att det är säkrast, naturligtvis. På den tiden det mesta av rwd, så var det en massa fördelar med rwd i pressbladen istället.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Drfrasse Trabant und Saab Uber alles:) 14
2 januari 2010 · 1 035 Inlägg

Moparboy440 skrev:

Drfrasse skrev:
motorn vikt fördelas jämnt mellan fram axeln vilket e bättre har ja för mig...... (tvärställda)

?? menar du att en bil med longitudinellt monterad motor skulle ha vikten fördelad ojämnt på framaxeln då eller?

inte jag som sagt det har bara läst det

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14
Mazda 323 GLC "Kadaffi rwd" (1979)
Saab 9000 cse 2.3T a50 "Fidelli" (1998)
Trabant 1.1 "Sportcombi Trabi" (1990)
Germax
2 januari 2010 · 12 086 Inlägg

Moparboy440 skrev:

Drfrasse skrev:
motorn vikt fördelas jämnt mellan fram axeln vilket e bättre har ja för mig...... (tvärställda)

?? menar du att en bil med longitudinellt monterad motor skulle ha vikten fördelad ojämnt på framaxeln då eller?

längsmonterad? smile

expect1991
2 januari 2010 · 1 814 Inlägg

BrajjAxx skrev:
*TEXT*
Tacksam för svar
Mvh BrajjAxx

- Beter sig bättre: Högst personligt, många anser att bakhjulsdrift är meningslöst medan andra säger det motsatta.
- Svängradie bättre: Hur ofta märker man av detta till vardags egentligen?
- Grepp vid accleration: För 99% av förarna är detta ointressant då de ändå inte pressar bilen till den gränsen att däcken tappar fäste. Sen är även detta beroende av bilen i sig och inte bara drivningens ände.
- Lätt och billigt att bygga: Det är lika billigt nuförtiden att bygga framhjulsdrivet, förmodligen är det billigare dessutom.

TurbOla Reservdansk
2 januari 2010 · 6 271 Inlägg

Betydligt säkrare uppträdande med FWD skulle jag vilja påstå.

Man märker genast när det vill släppa, och det händer inte så jättemycket om det släpper, kopplar man eller släpper gasen återfår framdäcken genast fästet och bilen återgår till att styra åt det håll du styr.
Har roat mig lite med att provocera bilen nu när det är lite snö, is och minusgrader, men har aldrig fått bilen till att "plöja" rakt fram som en del hävdar att FWD-bilar gör.

Sen är det ju utrymmesfråga och kostnadsfråga dessutom.
Det är fler rörliga delar i en RWD-bil, mer som kan gå sönder, mer effektförlust, och fler delar betyder högre kostnad.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
2 januari 2010 · 5 650 Inlägg

TurbOla skrev:
Betydligt säkrare uppträdande med FWD skulle jag vilja påstå.

Man märker genast när det vill släppa, och det händer inte så jättemycket om det släpper, kopplar man eller släpper gasen återfår framdäcken genast fästet och bilen återgår till att styra åt det håll du styr.
Har roat mig lite med att provocera bilen nu när det är lite snö, is och minusgrader, men har aldrig fått bilen till att "plöja" rakt fram som en del hävdar att FWD-bilar gör.
.

exakt
men visst skulle de gå om man har piss dåliga däck och kör på tok för fort och ska svänga tvärt
men iof de händer ju med rwd om oxå om fram däcken är pissdåliga gåre oxå rakt fram

så de är ju bara en anledning att gnälla för de tycker rwd är roligare för de går och sladda med dom

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Rquired Allmänt envis
2 januari 2010 · 12 512 Inlägg

MrEricsson skrev:

TurbOla skrev:
Betydligt säkrare uppträdande med FWD skulle jag vilja påstå.

Man märker genast när det vill släppa, och det händer inte så jättemycket om det släpper, kopplar man eller släpper gasen återfår framdäcken genast fästet och bilen återgår till att styra åt det håll du styr.
Har roat mig lite med att provocera bilen nu när det är lite snö, is och minusgrader, men har aldrig fått bilen till att "plöja" rakt fram som en del hävdar att FWD-bilar gör.
.

exakt
men visst skulle de gå om man har piss dåliga däck och kör på tok för fort och ska svänga tvärt
men iof de händer ju med rwd om oxå om fram däcken är pissdåliga gåre oxå rakt fram

så de är ju bara en anledning att gnälla för de tycker rwd är roligare för de går och sladda med dom

Skall det verkligen plöjas igenom detta ämne en gång till tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Moparboy440
2 januari 2010 · 4 682 Inlägg

JapMax skrev:

Moparboy440 skrev:
?? menar du att en bil med longitudinellt monterad motor skulle ha vikten fördelad ojämnt på framaxeln då eller?

längsmonterad? smile

Skulle bara kolla om ni var med *host* *host* .
Men longitudinellt låter i.a.f. mycket coolare än längsmonterad cool .

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang