3310
Sök

RX1 eller R1 motor, hjälp med förgasare!

Besserwisser?
160 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Har nyligt köpt mig en RX1 Mountain -03 med en R1 motor i.
Den 4 cyllindriga modellen med förgasare!

Nu till frågan, det sägs att det ska ge endel gasrespons och
någon hästkraft att dra dit 4st UNI filter, alltså öppna luftfilter,
behöver jag bestycka om förgasarna för att detta ska fungera bra?
Den får rejält mycket mer luft med öppna filter, dessutom är
systemet vacuum styrt som på bilförgasare, alltså typ "2 trottlar"
en som rör sig "automatiskt" och en du drar upp och ner när du gasar.
Svårt att förklara när jag inte kan termerna för det, ursäkta! smile

Tacksam för svar!
--> Inte allt för kunnig på motorcykel motorer! roll
MVH

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga!

blacken
19 januari 2010
#2
Versting skrev:
Hej!

Har nyligt köpt mig en RX1 Mountain -03 med en R1 motor i.
Den 4 cyllindriga modellen med förgasare!

Nu till frågan, det sägs att det ska ge endel gasrespons och
någon hästkraft att dra dit 4st UNI filter, alltså öppna luftfilter,
behöver jag bestycka om förgasarna för att detta ska fungera bra?
Den får rejält mycket mer luft med öppna filter, dessutom är
systemet vacuum styrt som på bilförgasare, alltså typ "2 trottlar"
en som rör sig "automatiskt" och en du drar upp och ner när du gasar.
Svårt att förklara när jag inte kan termerna för det, ursäkta! smile

Tacksam för svar!
--> Inte allt för kunnig på motorcykel motorer! roll
MVH

Den största "behållningen" lär bli att du får in mera skit i knoten med separata "små" luftfilter , behåll original luftfilter, men öppna insugshålet/en i boxen (luftburken) i stället. Den lär gå lite fetare men om det gör så mycket svårt att säga, du får köra och se.  Det kan inte göra så mycket på insugssidan, tack vare att det är vakuumknasare på den, dom kan bara ge så mycket sås som motorn kräver..
Och det heter "CV" knasare..
Senast redigerat av blacken (19 januari 2010)

Besserwisser?
160 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#3
hah tackar för svaret! smile
Man lär sig alltid något nytt var dag! wink

och kom ihåg allihopa!

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga ;p

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga!

Fd Bannad
657 Inlägg
23 januari 2010
#4
Versting skrev:
hah tackar för svaret! smile
Man lär sig alltid något nytt var dag! wink

och kom ihåg allihopa!

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga ;p

its not the fart that kills, its the smell.

Märkesbög

1 422 Inlägg
23 januari 2010
#5
blacken skrev:
Versting skrev:
Hej!

Har nyligt köpt mig en RX1 Mountain -03 med en R1 motor i.
Den 4 cyllindriga modellen med förgasare!

Nu till frågan, det sägs att det ska ge endel gasrespons och
någon hästkraft att dra dit 4st UNI filter, alltså öppna luftfilter,
behöver jag bestycka om förgasarna för att detta ska fungera bra?
Den får rejält mycket mer luft med öppna filter, dessutom är
systemet vacuum styrt som på bilförgasare, alltså typ "2 trottlar"
en som rör sig "automatiskt" och en du drar upp och ner när du gasar.
Svårt att förklara när jag inte kan termerna för det, ursäkta! smile

Tacksam för svar!
--> Inte allt för kunnig på motorcykel motorer! roll
MVH

Den största "behållningen" lär bli att du får in mera skit i knoten med separata "små" luftfilter , behåll original luftfilter, men öppna insugshålet/en i boxen (luftburken) i stället. Den lär gå lite fetare men om det gör så mycket svårt att säga, du får köra och se.  Det kan inte göra så mycket på insugssidan, tack vare att det är vakuumknasare på den, dom kan bara ge så mycket sås som motorn kräver..
Och det heter "CV" knasare..

Får den mer luft utan att bestycka om förgasaren bör den väl ändå gå snålare och inte fetare?



Sök