3537
Sök

Mitt mål är att äga Sveriges Snabbaste Supra Mkiv N/A " Naturally Aspirated"

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#661
Sauce skrev:

vad är det för kolvar? och det där ser inte ut som högkomps kolvar? har dock ingen aning om hur orginal ser ut, men en liten dome tycker jag att dom nya borde ha iaf?

hej
det är 10:1 kolvar som orginal spec
mvh/Lee


TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#662
dadooo skrev:
nu börja de likna nått smile

tack
nu har man börja fått rull på bygget:)
det går åt rätt håll


2 230 Inlägg
25 januari 2011
#663
_lee_jr skrev:
Sauce skrev:

vad är det för kolvar? och det där ser inte ut som högkomps kolvar? har dock ingen aning om hur orginal ser ut, men en liten dome tycker jag att dom nya borde ha iaf?

hej
det är 10:1 kolvar som orginal spec
mvh/Lee

varför då? borde du inte köpa högkomps kolvar istället? eller har jag missat nå? hmm

så kan det vara då det inte blev som det skulle

475 Inlägg
29 januari 2011
#665
nu börjar det likna något smile

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
Med.lem
3 759 Inlägg
29 januari 2011
#667
Det tog bara 35 sidor tongue

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
Leg. Fartdåre
306 Inlägg
1 februari 2011
#669
Äntligen! Ska bli kul att se hur denna jäkel går sen nä du är klar smile

En gång Evo alltid Evo...

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
#670
Dratsab skrev:
Äntligen! Ska bli kul att se hur denna jäkel går sen nä du är klar smile

Jag med:)
vill ha våren och sommar så man vara ute och brum brum hela nätterna;)


356 Inlägg
5 februari 2011
#671
kul att du börjat men förklara gärna inköpet av kolvar, enligt utsagor av dom som testat dmo där så klarar dom max vad orginalkolvarna klarar, och det är med överladd, borde du inte köra med högkompkolvar då du inte ska köra överladdning? eller blev det bara en lite finare renovering av motorn?


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
5 februari 2011
#672
Sauce skrev:
kul att du börjat men förklara gärna inköpet av kolvar, enligt utsagor av dom som testat dmo där så klarar dom max vad orginalkolvarna klarar, och det är med överladd, borde du inte köra med högkompkolvar då du inte ska köra överladdning? eller blev det bara en lite finare renovering av motorn?

Då det räknats på kompressionsnivån har kolvar valts därefter. Man kan inte köra med 80bar kompression bara för att man inte har turbo, utan man måste välja en nivå som passar resten av bygget.
Då de gamla kolvarna då även har gått runt 10.000mil så är alternativet till nya kolvar att ta ut, byta ringar, byta stakar, lager, balansera osv. Då är det bättre att köpa nya saker så det blir rätt direkt.

Och om du kallar det renovering - så visst. Då kan man även säga att BMWs F1-team renoverade gamla bilmotorer för att köra F1 med dem - de trimmade dem inte...
Det gjuts inget nytt block - så visst är det renovering. Sen att kolvarna är beställda för andra egenskaper än att klara 1000+hk kanske är svårt att förstå?

Denna motor behöver inte delar som klarar 1000hk - men den behöver delar som klarar högre varvtal utan att delar går ut i omlopp - då sa de erfarna experter i staterna som konsulterades att det inte fungerade med original.

Man ska inte stirra sig blind på siffror och märken alla gånger, utan nyttja delar anpassade till varandra och det användningsområde motorn har.


356 Inlägg
5 februari 2011
#673
sirmiro skrev:
Sauce skrev:
kul att du börjat men förklara gärna inköpet av kolvar, enligt utsagor av dom som testat dmo där så klarar dom max vad orginalkolvarna klarar, och det är med överladd, borde du inte köra med högkompkolvar då du inte ska köra överladdning? eller blev det bara en lite finare renovering av motorn?

Då det räknats på kompressionsnivån har kolvar valts därefter. Man kan inte köra med 80bar kompression bara för att man inte har turbo, utan man måste välja en nivå som passar resten av bygget.
Då de gamla kolvarna då även har gått runt 10.000mil så är alternativet till nya kolvar att ta ut, byta ringar, byta stakar, lager, balansera osv. Då är det bättre att köpa nya saker så det blir rätt direkt.

Och om du kallar det renovering - så visst. Då kan man även säga att BMWs F1-team renoverade gamla bilmotorer för att köra F1 med dem - de trimmade dem inte...
Det gjuts inget nytt block - så visst är det renovering. Sen att kolvarna är beställda för andra egenskaper än att klara 1000+hk kanske är svårt att förstå?

Denna motor behöver inte delar som klarar 1000hk - men den behöver delar som klarar högre varvtal utan att delar går ut i omlopp - då sa de erfarna experter i staterna som konsulterades att det inte fungerade med original.

Man ska inte stirra sig blind på siffror och märken alla gånger, utan nyttja delar anpassade till varandra och det användningsområde motorn har.

Jag har absolut inte stirrat mig blind på märket, och inte heller till det faktum att kolvarna inte är godkända för si eller så mycket effekt, bara till det faktum att när jag googla på kolvarna så fick jag fram att dom inte gillade höga varv och var avsedda för tubomotorer, vilket i mina öron låter som raka motsatsen till det ni tänkt bygga, men självklart har inte alltid gudarna på internet rätt helatiden, tyckte bara till min stora förvåning att ett sugmotorbygge utan hög kompression lär väldigt konstigt.

Tilläggas bör väl också att jag är extremt okunnig på området.


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
5 februari 2011
#674
Sauce skrev:
sirmiro skrev:
Sauce skrev:
kul att du börjat men förklara gärna inköpet av kolvar, enligt utsagor av dom som testat dmo där så klarar dom max vad orginalkolvarna klarar, och det är med överladd, borde du inte köra med högkompkolvar då du inte ska köra överladdning? eller blev det bara en lite finare renovering av motorn?

Då det räknats på kompressionsnivån har kolvar valts därefter. Man kan inte köra med 80bar kompression bara för att man inte har turbo, utan man måste välja en nivå som passar resten av bygget.
Då de gamla kolvarna då även har gått runt 10.000mil så är alternativet till nya kolvar att ta ut, byta ringar, byta stakar, lager, balansera osv. Då är det bättre att köpa nya saker så det blir rätt direkt.

Och om du kallar det renovering - så visst. Då kan man även säga att BMWs F1-team renoverade gamla bilmotorer för att köra F1 med dem - de trimmade dem inte...
Det gjuts inget nytt block - så visst är det renovering. Sen att kolvarna är beställda för andra egenskaper än att klara 1000+hk kanske är svårt att förstå?

Denna motor behöver inte delar som klarar 1000hk - men den behöver delar som klarar högre varvtal utan att delar går ut i omlopp - då sa de erfarna experter i staterna som konsulterades att det inte fungerade med original.

Man ska inte stirra sig blind på siffror och märken alla gånger, utan nyttja delar anpassade till varandra och det användningsområde motorn har.

Jag har absolut inte stirrat mig blind på märket, och inte heller till det faktum att kolvarna inte är godkända för si eller så mycket effekt, bara till det faktum att när jag googla på kolvarna så fick jag fram att dom inte gillade höga varv och var avsedda för tubomotorer, vilket i mina öron låter som raka motsatsen till det ni tänkt bygga, men självklart har inte alltid gudarna på internet rätt helatiden, tyckte bara till min stora förvåning att ett sugmotorbygge utan hög kompression lär väldigt konstigt.

Tilläggas bör väl också att jag är extremt okunnig på området.

Enligt kontakten med de som byggt motorer i staterna så ska kolvarna klara de varv som är tänkta och de kommer garanterat klara den effekt som motorn kommer ge. smile

Sen om kolvarna splittras pga varvtalet så lär det vara en ganska vild diskussion med staterna - för man är ju aldrig 100% säker på något. wink


Allmänt efterbliven
542 Inlägg
7 februari 2011
#675
sirmiro skrev:
Då det räknats på kompressionsnivån har kolvar valts därefter. Man kan inte köra med 80bar kompression bara för att man inte har turbo, utan man måste välja en nivå som passar resten av bygget.
Då de gamla kolvarna då även har gått runt 10.000mil så är alternativet till nya kolvar att ta ut, byta ringar, byta stakar, lager, balansera osv. Då är det bättre att köpa nya saker så det blir rätt direkt.

Man pratar i allmänhet i kompressionsförhållande och inte i tryck.
Och det blir inte rätt direkt bara för att ni köper nytt, allt det du nämnde bör göras på nya delar också.

sirmiro skrev:
Och om du kallar det renovering - så visst. Då kan man även säga att BMWs F1-team renoverade gamla bilmotorer för att köra F1 med dem - de trimmade dem inte...
Det gjuts inget nytt block - så visst är det renovering. Sen att kolvarna är beställda för andra egenskaper än att klara 1000+hk kanske är svårt att förstå?

Och egenskapen som letades efter här var väl en vass sugmotor? Då brukar ju högkompskolvar vara självskrivna wink

sirmiro skrev:
Man ska inte stirra sig blind på siffror och märken alla gånger, utan nyttja delar anpassade till varandra och det användningsområde motorn har.

Man ska nog inte stirra sig blind på hur billig en del är på ebay heller, utan använda rätt delar wink
För tanken är väl fortfarande runt 400 hästar? Och den motorn skulle jag gärna vilja se/höra, så lycka till Lee! smile

Btw, vad är det för topp och vad är gjort med den?

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
7 februari 2011
#676
DrKamikaze skrev:
sirmiro skrev:
Då det räknats på kompressionsnivån har kolvar valts därefter. Man kan inte köra med 80bar kompression bara för att man inte har turbo, utan man måste välja en nivå som passar resten av bygget.
Då de gamla kolvarna då även har gått runt 10.000mil så är alternativet till nya kolvar att ta ut, byta ringar, byta stakar, lager, balansera osv. Då är det bättre att köpa nya saker så det blir rätt direkt.

Man pratar i allmänhet i kompressionsförhållande och inte i tryck.
Och det blir inte rätt direkt bara för att ni köper nytt, allt det du nämnde bör göras på nya delar också.

sirmiro skrev:
Och om du kallar det renovering - så visst. Då kan man även säga att BMWs F1-team renoverade gamla bilmotorer för att köra F1 med dem - de trimmade dem inte...
Det gjuts inget nytt block - så visst är det renovering. Sen att kolvarna är beställda för andra egenskaper än att klara 1000+hk kanske är svårt att förstå?

Och egenskapen som letades efter här var väl en vass sugmotor? Då brukar ju högkompskolvar vara självskrivna wink

sirmiro skrev:
Man ska inte stirra sig blind på siffror och märken alla gånger, utan nyttja delar anpassade till varandra och det användningsområde motorn har.

Man ska nog inte stirra sig blind på hur billig en del är på ebay heller, utan använda rätt delar wink
För tanken är väl fortfarande runt 400 hästar? Och den motorn skulle jag gärna vilja se/höra, så lycka till Lee! smile

Btw, vad är det för topp och vad är gjort med den?

Som du vet kan man tala om både kompressionsförhållande och kompressionstryck.
I mekanikernas handböcker omnämns trycket då det är det som avgör om man behöver renovera eller inte, det är dessutom trycket som avgör vad som händer - sen är det givetvis ett resultat av vilket kompressionsförhållande som finns, samt vad som tillförs in i förbränningsrummet.

Givetvis ska man balansera nya saker, men det är bättre att balansera en sak innan den börjat hettas upp. Många stakar ska man idag inte röra med slippapper då det förstör ytan och försämrar hållbarhet vilket gör att balansering bör göras på kolvarna och om de då gått ett stort antal mil kan man rubba ytspänningarna i dem vilket kan leda till sprickor...


Frågan i en vass sugmotor är fortfarande var gränsen går för att det ska vara FÖR hög komp på kolvarna... Det blir inte bättre bara för att man höjer komp i oändlighet. Med för hög kompression kan man få omvänd effekt.
Om du fick välja - vad skulle det vara för siffror på kolvarna då?


Priserna på delarna har varit sekundära, specifikationerna har varit viktigast. Sen känns det alltid dumt att betala till 3st mellanhänder som alla lägger till 100% på priset för exakt samma vara.


Motorn kommer sitta i bilen under 2011. Känner jag Lee rätt kommer han vara ute i Örebro fredagar och lördagar från maj till oktober och även visa sig på diverse utställningar och ban/strippevent. Det är inget som kommer gömmas undan.


SVK Customs
1 639 Inlägg
7 februari 2011
#677
Om ni ska upp i 130 literhästar så är det en hel del man får göra.
Högt komp och överlapp matchat till det är en bra början.
Sen separata spjällhus, ett bra grenrör matchat till kamtiderna samt ett riktigt sprut.
12,5:1 i kompförhållande bör ni åtminstone ha om ni siktar på dem effektsiffrorna.
För att beräkna vad för tider ni ska ha på kammarna så behöver toppen flödas.
Dr Ernie är ett bra tips på vem ni kan vända er till för flödning, beräkning av kammar, komp och grenrör.
Han håller dessutom till strax utanför Katrineholm så det är på lagom avstånd.
Nr. 2 på hans topp 10 lista är polarnas motor smile
hemsida: www.dteracing.se
mvh


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
7 februari 2011
#678
Toppen är genomgången av ett företag i staterna som byggt toppen enligt de mål som satts upp och sedan tagit fram kammar som är anpassade efter det flöde toppen har. smile


TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
829 Inlägg
8 februari 2011
#680
Gryyyymt big_smile Ser fram emot att prova den wink



Sök