Ska bygga turbo på min 16-ventilare (B234F) och har tänkt att lägga två orginal topplockspackningar på varann för att få ner kompet (Sen om de fungerar är en annan historia) Men iallafall så undrar jag om de finns någon vettig som kunde ge lite tips m.m.. Har hört att de är extremt känsligt på 16-ventilarna med att kamremmen hamnar precis där den satt innan, stämmer de? Bilder, länkar, tips m.m är jag Mycket tacksam för
Ska bygga turbo på min 16-ventilare (B234F) och har tänkt att lägga två orginal topplockspackningar på varann för att få ner kompet (Sen om de fungerar är en annan historia) Men iallafall så undrar jag om de finns någon vettig som kunde ge lite tips m.m.. Har hört att de är extremt känsligt på 16-ventilarna med att kamremmen hamnar precis där den satt innan, stämmer de? Bilder, länkar, tips m.m är jag Mycket tacksam för
MVH Jonas
Extremt känsligt är det inte med remmen men kan bli ventilsallad ja Du får dra runt motorn för hand innnan du startar så ser du så det går fritt Måste man kompsänka en 16v då för att överladda lite?
En sugismotor måste man kompsänka för att kunna ladda lite ja Tror b234 har ganska bra med komp original dessutom. Vet att b230F standard har ganska lågt komp original så dom kan man ladda lite utan att behöva pilla i alla fall.
Grejen är den att ska du ha dubbla packningar kan det vara bra att se över hur många grader som kammarna ändrar sig. Eftersom du höjer toppen så blir ju remmen "kortare" och därav så kommer kammarna att stå lite tidigare än normalt. En packning är väl ett par mm så de blir kanske inte så mycket men de kan ju påverka effekten
Sen tycker jag personligen inte att man ska lägga dubbla packningar för ja tror inte det håller så jäkla bra... Sen tror jag risken för att få en skev topp ökar kraftigt också i och med att toppen kanske inte hamnar rakt när man drar ihop skiten i och med att en eventuell feltolerans på en topppackning fördubblas med två stycken packningar...
Nej. Dom har ganska lågt komp eftersom dom skulle klara 91 oktan. Jag har för mig att det är 10:1. Min 16V turbomotor hamnade väl lågt tyckte han som räknade på min motor när det blev 9.2:1. Han hade hellre velat se 9.5:1. Jag hade aldrig en enda spikning med 98 oktan men då mappades motorn mycket noga iofs.
/Göran
Bensinskallen skrev:
En sugismotor måste man kompsänka för att kunna ladda lite ja Tror b234 har ganska bra med komp original dessutom.
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
om kamremmen inte hamna på samma plats som den satt inann så blir motorn jävligt slö,(har jag hört) men de är väll bara å släppa på kamremms spännaren efter som remmen blir "kortare" om du sätter dit dubbla topplocks packningar. lär väll inte vara svårare än så ?
På vilket sätt påverkar kamremsspännaren avståndet mellan kamdrev och vevaxel? Dessutom är det ett recept för haveri. Du vet väl också att många B234F har hydrauliska kamremsspännare....
/Göran
GurraR skrev:
om kamremmen inte hamna på samma plats som den satt inann så blir motorn jävligt slö,(har jag hört) men de är väll bara å släppa på kamremms spännaren efter som remmen blir "kortare" om du sätter dit dubbla topplocks packningar. lär väll inte vara svårare än så ?
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Oj, mycket svar på kort tid - Tack så mycket! Börjar med dubbla packningar sen gör jag nog mer seriöst med tiden.. Men om man aldrig gjort de förr ska man ge sig på de då eller ska man fråga om hjälp av någon som kan riktigt?