3175
Sök

Kupéfläkt fungerar inte volvo 940

51 Inlägg
9 april 2010
Trådstartare
#1
Har en volvo 945:a -93 med ac. Kupéfläkten slutade fungera för en månad sen och "AC OFF" lampan blinkar när jag försöker sätta på fläkten. Jag visste att tidigare ägare hade knåpat ihop någon fläkt från 740 så det var inte helt hundra, men idag bytte jag till en ny 940 kupéfläkt, men fortfarande så blinkar "AC OFF" lampan och fläkten fungerar inte. Jag provade att ta loss batteripolen ca ½ timme, men det hjälpte inte det heller.

Någon som haft liknande problem som har någon lösning?

Trösklarna i backen!

1 043 Inlägg
9 april 2010
#2
Säkring?
Kolla även fläktmotståndet.

51 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
#3
Säkringen är hel, annars borde väl inte ramen till knappen blinka? Fläktmotståndet har jag inte kollat, sitter det i fläkten eller bredvid?

Trösklarna i backen!

j.grafström
116 Inlägg
10 april 2010
#4
bara riva ner handsfacket å pröva koppla plus och minus från kontakten och kolla om fläkten funkar.. gjorde så på en polares 940 å då märker man om själva fläkten gått sönder..

tänk inte i onödan..

10 Inlägg
6 augusti 2010
#5
har också problem, fläkten fungerar men bara det att luften liksom inte vill komma fram, ja precis som att det är något med nått spjäll som inte vill öppna sig. Vart katten sitter det spjäll i 940?

Bra kvinna reder sig själv!
Det man inte vet får man fråga om!

1 283 Inlägg
20 oktober 2010
#6
trubbsla skrev:
har också problem, fläkten fungerar men bara det att luften liksom inte vill komma fram, ja precis som att det är något med nått spjäll som inte vill öppna sig. Vart katten sitter det spjäll i 940?

Har samma problem, testade just fläkten och den fungerar om jag kopplar den direkt på batteriet.
Misstänker att det är motståndet som gått sönder.
Hittade denna info:
Själva transistorn sitter under kretskortet i "fläktmotståndet" och är skruvad i kylflänsen. Det är bara att löda loss dess 3 ben, och ersätta den med en som heter STP70NF03L den finns på elfa.se och kostar 29.10kr+moms dvs knappt 37kr. Den har artikelnummer 71-127-17 och det är bara o ta bort den gamla transistorn och sätta dit den nya, så funkar allting igen. (dock får man förlänga benen på den nya lite eftersom den har lite mindre fysiska mått)

Fläktmotståndet (som volvo kallar effektsteg)sitter bredvid fläkten instucken i luftkanalen.

Hur ser man om motståndet gått sönder, är det helt bränt då?
Senast redigerat av Infinity_90 (21 oktober 2010)


406 Inlägg
5 december 2010
#7
Löste det sig för dig eller? Har en 740 från 90 som fläkten lagt av på. Däremot går den klockrent om jag kopplar direktström till fläkten, så jag antar att det är nåt åt motståndshållet som strular för mig med?

Har dock för mig att om fläktmotståndet är kajko så brukar den väl iaf fungera på nån hastighet? (Typ 4:an) men min är stendöd rakt igenom...
Måste få igång den där fläktjäveln nu när det är massa snö! big_smile
Senast redigerat av Karlie (5 december 2010)


1 283 Inlägg
5 december 2010
#8
Om det är motståndet fungerar den på max oftast.
Ingen hastighet men fläkten fungerar direkt på batteriet=Kolla värmereglagen.
Edit: För mig var det så att regalget hade brunnit, köpte ett nytt på skroten för 400 kr så fungerade det igen.
http://i163.photobucket.com/albums/t309/Zmile4ever/Volvo%20940/IMG_0385.jpg
http://i163.photobucket.com/albums/t309/Zmile4ever/Volvo%20940/IMG_0384.jpg
Senast redigerat av Infinity_90 (5 december 2010)


406 Inlägg
6 december 2010
#9
Ok! Ja, hade också för mig att den borde fungerat på högsta om det var motståndet. Får sprätta isär reglaget då och se om det ser lite smält ut här och där.. big_smile


1 283 Inlägg
6 december 2010
#10
Karlie skrev:
Ok! Ja, hade också för mig att den borde fungerat på högsta om det var motståndet. Får sprätta isär reglaget då och se om det ser lite smält ut här och där.. big_smile

För mig syndes det tydligast på kontakten man kopplar in i reglaget, den var bränd.



Sök