3232
Sök

Mytomati om en vanlig b234 Rödblocks 16v snurra (volvo)

76 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
#1
Hej alla glada!

Som tråden låter så vill jag gärna veta av lite mer kunnigare folk, som också vill få sig ett gott skratt!

Bor granne med en av dom värsta mytomanerna i historien, som påstår sig ha en vanlig trött 16 (B234f) ventilare utöver det vanliga i sin 945 -91 aut. Det sitter en av dom skitigaste spisarna (som jag har sett) i fronten på den, och den här killen påstår sig ha 250+ i den och att den är preppad för "bana" dvs att han har kört en runda med vinkelslipen på fjädrarna..o allt jag ser är ett b*jsbrunt gammalt skitfilter från KN som ser ut o inte ha blivit oljat på 3 år, (asg) och stripat i Lmm'en..o det jävligaste är att den inte ens har turbo!?!?Han säger även att den är så från volvo..Spezialutgåva..edition??

Min fråga är nu då, är det möjligt att en arbetslös 22 åring (som livnär sig på att meka med sina polares Eu-moppar i garaget, har dom vassaste kammarna...så att man kan skära sönder knogarna på dom och ställt tändningen så jävla långt bak i tiden att Einstein spekulerade om relativitetsteorin) kan peta ner 250hk+ i en sliten 16 ventilare utan turbo??

låt oss säga att han har vunnit på Lotto o köpt alla paket som finns på KG-trimmning, o mekat ner dom i motorn? hur mycket kan du maxa i en 16v (obs att han simmons slutrör på org system 2.25 mm XD XD XD

Tackar för svar/ GaBriel
Senast redigerat av Canarion (22 april 2010)

7 120 Inlägg
22 april 2010
#2
Han myttar bara, inget ovanligt alls att inavlade volvobönder gör så. Har hört liknande saker både en och två gånger.

5 111 Inlägg
22 april 2010
#3
Mytomaner finns här och var, vare sig de är inavlade eller inte, kör Volvo, Nissan eller saknar bil, jobbar som lantbrukare eller på kontor skulle jag till och med vilja påstå.

Men du har räknat ut svaret själv. Risken är rätt låg.
Det är en konst att sugtrimma 16-ventilaren då utbudet på kamaxlar m.m. är rätt dåligt.


76 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
#4
Det jag stör mig som fan på att han sitter o dreglar på min 940Ft hela tiden:S:S

299 Inlägg
22 april 2010
#5
hade exakt en sån kille här i byggden med... fast det var inte ens nån mening att försöka förklara något för honom. för han levde verkligen i en bubbla.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.

820 Inlägg
22 april 2010
#6
Klart han säger sanningen, jag har ju 7000hk i min 760diesel eftersom att jag har abs som betyder asbraskit... typ

Han kanske läste i regbeviset och där stod det 25hk fast han läste fel cool
Senast redigerat av Panzar_Audi (22 april 2010)

Om man säger

5 111 Inlägg
22 april 2010
#7
Canarion skrev:
Det jag stör mig som fan på att han sitter o dreglar på min 940Ft hela tiden:S:S
Och varför tror du han gör det?  För att hans bil är för snabb?


76 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
#8
Volvo544special65 skrev:
Canarion skrev:
Det jag stör mig som fan på att han sitter o dreglar på min 940Ft hela tiden:S:S
Och varför tror du han gör det?  För att hans bil är för snabb?
Något sånt..men han ställer alldrig upp..den är på verkstad eller ngt skit

KHRacing
22 april 2010
#9
så bara för att hans motor e skitig så kan den inte ha 250 sughästar ur 2,3l ?

Bärs!
3 456 Inlägg
76 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
#11
KHRacing skrev:
så bara för att hans motor e skitig så kan den inte ha 250 sughästar ur 2,3l ?
SKitig
Org avgasrör (org volvokrök)
Org lmm

Smålänning
7 882 Inlägg
23 april 2010
#12
Canarion skrev:
KHRacing skrev:
så bara för att hans motor e skitig så kan den inte ha 250 sughästar ur 2,3l ?
SKitig
Org avgasrör (org volvokrök)
Org lmm
Motorerna i grupp H-rallybilarna är rätt skitiga efter tävling, men dom ger lik förbaskat sina ca 270 hk..

Men original avgas är nog inte dugligt för 250 Hk, men org. LMM pallar nog 250 sughästar ganska ledigt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

671 Inlägg
23 april 2010
#13
E hrrm
Det är inte omöjligt att plocka ur effekten...
Rödblockarna i rallycrossen har 350hk o 450nm i sugmotorerna
Sämsta grupp h motorerna ligger väl på en 250hk..
VOC bilarna som är balanserade 8ventilers originalmotorer har 175-180hk...
Så att ta ur 180hk ur en 16v är inte omöjligt,,,,, men.... 
Men att en liten 22åring har en sådan puffra som kräver duktigt med kunskap att få till.
Njää
I jämförelse med att säga, att han har lyckats få snurr på en turbomaskin.
Det vore mer troligt.
LMM räcker till 250hk det är densamma som i turbobilarna, det smäller till fint i drivlinan när den går i botten. Men sådant går o råda bot på om man vill vidare förbi 250hk.

huh?
10 427 Inlägg
23 april 2010
#14
Här har vi en effektmätning på en GLT 16V med 188,7hk på bakhjulen (lite skillnad mot 159 vevaxelkusar tongue)

http://forumbilder.se/images/3012009112707ff67.jpg

Spec:
Nyrenoverad och borrad till 1:a ÖD med nya kolvar
Enem kammar ( 276/110/10.4/2.1 )
Nya tryckare och renoverad topp (ev portad och planad)
Extraktorgrenrör tom katalysator följt av 2,5" sportsystem
& chippad av Unichip

Inte illa pinkat. Lägger man på 15% så får man ju kring 217 vevaxelkusar.

Edit: Användaren volvo_740_glt på Svenska Volvo 7/900 Klubbens forum.
(Tråd: http://svenskavolvo7900klubben.se/phpBB … mp;t=55770 )

Edit2: Run 2 är utan "trimchip".
Senast redigerat av steifan (23 april 2010)


76 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
#15
twin_cam skrev:
Canarion skrev:
KHRacing skrev:
så bara för att hans motor e skitig så kan den inte ha 250 sughästar ur 2,3l ?
SKitig
Org avgasrör (org volvokrök)
Org lmm
Motorerna i grupp H-rallybilarna är rätt skitiga efter tävling, men dom ger lik förbaskat sina ca 270 hk..

Men original avgas är nog inte dugligt för 250 Hk, men org. LMM pallar nog 250 sughästar ganska ledigt.
Spec?

76 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
#16
steifan skrev:
Här har vi en effektmätning på en GLT 16V med 188,7hk på bakhjulen (lite skillnad mot 159 vevaxelkusar tongue)

http://forumbilder.se/images/3012009112707ff67.jpg

Spec:
Nyrenoverad och borrad till 1:a ÖD med nya kolvar
Enem kammar ( 276/110/10.4/2.1 )
Nya tryckare och renoverad topp (ev portad och planad)
Extraktorgrenrör tom katalysator följt av 2,5" sportsystem
& chippad av Unichip

Inte illa pinkat. Lägger man på 15% så får man ju kring 217 vevaxelkusar.

Edit: Användaren volvo_740_glt på Svenska Volvo 7/900 Klubbens forum.
(Tråd: http://svenskavolvo7900klubben.se/phpBB … mp;t=55770 )

Edit2: Run 2 är utan "trimchip".
Kan du få ut mer?

2 021 Inlägg
26 april 2010
#17
Canarion skrev:
steifan skrev:
Här har vi en effektmätning på en GLT 16V med 188,7hk på bakhjulen (lite skillnad mot 159 vevaxelkusar tongue)

http://forumbilder.se/images/3012009112707ff67.jpg

Spec:
Nyrenoverad och borrad till 1:a ÖD med nya kolvar
Enem kammar ( 276/110/10.4/2.1 )
Nya tryckare och renoverad topp (ev portad och planad)
Extraktorgrenrör tom katalysator följt av 2,5" sportsystem
& chippad av Unichip

Inte illa pinkat. Lägger man på 15% så får man ju kring 217 vevaxelkusar.

Edit: Användaren volvo_740_glt på Svenska Volvo 7/900 Klubbens forum.
(Tråd: http://svenskavolvo7900klubben.se/phpBB … mp;t=55770 )

Edit2: Run 2 är utan "trimchip".
Kan du få ut mer?
Större cyl. volym, programerbart sprut / vettiga förgasare så kan du få mkt mer än så, många som kör 16v i supernationell rallycross.


10 287 Inlägg
27 april 2010
#18
Bra! Där har vi svart på vitt vad ett trimchip ger. 9 Hkr mot ett orginalchip på en masserad 16V.

/Göran

steifan skrev:
Edit2: Run 2 är utan "trimchip".

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
27 april 2010
#19
Du glömde den feta plånboken...

/Göran

Rille0 skrev:
Större cyl. volym, programerbart sprut / vettiga förgasare så kan du få mkt mer än så, många som kör 16v i supernationell rallycross.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
27 april 2010
#20
Här har du kvällslektyr i ämnet:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493

/Göran



Canarion skrev:
Tackar för svar/ GaBriel

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök