3114
Sök

Bes.man slet av mina bromsslangar o gav mig körförbud?!

218 Inlägg
30 april 2010
Trådstartare
Hej, ja besiktade bilen igår.
Det va en sån jobbig sak som bara skulle hitta fel det märkte jag redan från början.
Efter han kollat allting inne i hallen hissade han upp bilen igen,
sen sa han "ah vi brukar rycka o dra lite i slangarna för att se om dom lossnar, det ska dom inte göra."
Fine tänkte jag, sen drog han 2 ggr o dom satt kvar o sen drog han till ännu en gång asså stenhårt verkligen o den lossnade ju självklart. Så säger han "Jaa detta är ju ett mkt vanligt fel på saab o det är körförbud på detta".

Jag har nu en fin spansk flagga mitt på rutan o får inte ens röra biljäveln... Nån mer som råkat ut för nåt liknande på besiktning?hmm

mvh limpan
Senast redigerat av tomtemat (30 april 2010)

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544

Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 april 2010
Kan han rycka av bromsslangen så kan den inte varit i bra skick.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Leg. Fartdåre
306 Inlägg
30 april 2010
Aldrig hört talas om detta förut att en bes-man rycker och sliter i slangar. Det var mig en riktig idiot. Skulle kontakt SBP direkt och fråga vad i helsike snubben håller på med....

En gång Evo alltid Evo...

"Unloaded"
1 557 Inlägg
30 april 2010
tomtemat skrev:
Det va en sån jobbig sak som bara skulle hitta fel det märkte jag redan från början.
sen sa han "ah vi brukar rycka o dra lite i slangarna för att se om dom lossnar, det ska dom inte göra."
Fine tänkte jag, sen drog han 2 ggr o dom satt kvar o sen drog han till ännu en gång asså stenhårt verkligen o den lossnade ju självklart. Så säger han "Jaa detta är ju ett mkt vanligt fel på saab o det är körförbud på detta".

Jag har nu en fin spansk flagga mitt på rutan o får inte ens röra biljäveln... Nån mer som råkat ut för nåt liknande på besiktning?hmm

mvh limpan

Lite svårt för oss att veta vad det innebär, men typ tvåhandsgrepp och dra för kung och fosterland, lutande bakåt med hela sin kroppsvikt etc? Då skulle jag bli lite grinig. Men på min bil, som är utan inredning, utan kjolpaket eller stötfångare så tittade bara besiktningsmannen lite undertill, lös lite med ficklampa där bromsledningarna går och konstaterade att det var lugnt, inget ryck eller slit överhuvudtaget. Besiktning är lite som att spela lotto, man vinner inte alltid på första försöket =P
Senast redigerat av Mechanimal (30 april 2010)

"When innovation meets passion!"

16 197 Inlägg
30 april 2010
va glad för att de hända på bilprovningen så att de inte hände när du va ute å körde.. kan man rycka loss en slang så finns de stor risk att den kan släppa när man behöver panikbromsa.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

218 Inlägg
30 april 2010
Trådstartare
te_wik skrev:
Kan han rycka av bromsslangen så kan den inte varit i bra skick.

Mvh Tommy

Du kanske har rätt men han drog 2 hårda ggr o sen en gång stenhårt...

218 Inlägg
30 april 2010
Trådstartare
Mechanimal skrev:
tomtemat skrev:

mvh limpan

Lite svårt för oss att veta vad det innebär, men typ tvåhandsgrepp och dra för kung och fosterland, lutande bakåt med hela sin kroppsvikt etc? Då skulle jag bli lite grinig. Men på min bil, som är utan inredning, utan kjolpaket eller stötfångare så tittade bara besiktningsmannen lite undertill, lös lite med ficklampa där bromsledningarna går och konstaterade att det var lugnt, inget ryck eller slit överhuvudtaget. Besiktning är lite som att spela lotto, man vinner inte alltid på första försöket =P

Två händer o ryckte till jävligt hårt lixom, Bilen bredvid fick inget ryck o slit? Blir så jääävla lack

2 982 Inlägg
30 april 2010
då är det iaf inte föremål för g.org utan du skall vända dig till SBP o fråga "vad i helsike de gör" och om besiktningsmannen har en arbetsbeskrivning till hands. därefter ska du kontrollera óm han har följt sin arbetsbeskrivning eller om han kört sigg egna race.

ps. BMW tyresö kör sitt egna race! *varning*

218 Inlägg
30 april 2010
Trådstartare
Residence skrev:
då är det iaf inte föremål för g.org utan du skall vända dig till SBP o fråga "vad i helsike de gör" och om besiktningsmannen har en arbetsbeskrivning till hands. därefter ska du kontrollera óm han har följt sin arbetsbeskrivning eller om han kört sigg egna race.

ps. BMW tyresö kör sitt egna race! *varning*

Är det nån mer som råkat ut för nåt liknande på besiktning? skrev jag då ja ville veta om det är vanligt eller inte med rycka slita i allt som man kommer åt...
Senast redigerat av tomtemat (30 april 2010)

927 Inlägg
30 april 2010
Var väldigt tacksam istället.
Han ska kunna garantera att din bil är körsäker i 1 eller 2 år framöver.
Det är dit liv han är mån om. Och andra som kan komma i din väg också för den delen.

Mats

3 235 Inlägg
30 april 2010
Jag har aldrig varit med om att en bes.man har dragit i bromsslangarna på min bil.
Var gick slangen av, i mitten eller där den är pressad? Där den går in i den pressade metallhylsan är den ganska lätt att dra sönder.

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
30 april 2010
skulle de hända mig så skulle jag bara vara glad att de hände då och inte ute efter vägen.

dessutom så om man lyckas dra sönder bromsslangen så måste den ha varit i mycket dåligt skick

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
30 april 2010
tomtemat skrev:

mvh limpan

ganska uppenbart då det är deras jobb och leta fel de gjorde rätt som gav den förförbud
efter som din bil uppenbart inte är ofarligt skick . sluta gnäll laga och gör ombes och joina oss alla andra lagliga på vägen!

Driver
2 111 Inlägg
30 april 2010
Nu har jag aldrig försökt dra av en bromsslang, men kan tänka mig att det lär vara ganska svårt att dra av en ny.

Klart bättre att den gick av i hallen än i trafiken dock. Men kan förstå din frustration över scenariot som sådant.

Vissa bes. snubbar lirar lite efter eget tycke. Själv råkat ut för det med min gamla kärra, hade strul med kärvande bromsok bak på den första besiktningen jag gjorde med den (ökänt fel på primeror) o de var han som bes den då.
Fick samma snubbe varje år på den efter det o han verkligen ville hitta fel. (Man såg hur hatet lyste i ögonen på honom varje år jag rullade in lol )

Som en gång när han gav sig fan på att golvet var rostigt, knackade först normalt så som de brukar göra. Sen gick han o hämta en större spetshammare o tog i ganska rejält. Dock var plåten frisk o han fick surt muttrande ge upp.

En annan vända (samma snubbe) så fungerade inte mina positionsljus enligt honom. Tyckte det var konstigt då jag kollat dem som vanligt innan. Såg att han då vridit spaken fel inne i bilen o klart som fan att de inte lyste.. Bad honom iaf att kolla igen medan jag vred spaken rätt, och mycket riktigt lös de som de skulle. Återigen muttrade han lite besviket o sa att jag iallafall skulle få lov att ombes för det då han redan skrivit in det i datorn.

Förlåt för O.T (blev visst en halv jävla bok roll) men poängen var bara (ingen nyhet för gorgare men..) att vissa bes. män gör lite som de vill om de har en dålig dag.

(Som lite kuriosa kan jag väl nämna att sista bes med den bilen gick den igenom med blanka papper, då jag fick en annan bes. man den gången...)

Lycka till med kärran och "fallet" iallfall!.
Senast redigerat av Janken (30 april 2010)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

-utan 940
1 728 Inlägg
30 april 2010
tomtemat skrev:
Är det nån mer som råkat ut för nåt liknande på besiktning? skrev jag då ja ville veta om det är vanligt eller inte med rycka slita i allt som man kommer åt...

Jag har aldrig hört talas om det förut men som många andra säger bör man inte kunna dra av dem för hand.
Syrran har fått "bra att veta" två år i rad för spruckna bromsslangar fram på sin 940 men ingen har försökt rycka av dem.
Senast redigerat av Andreas 940 (30 april 2010)

83 Inlägg
30 april 2010
Har aldrig vart med om att dom gör så? Galet...  Dom testar ju bromsarna med max tryck på rullen - gjorde han det på din också? Och inga problem? Då köper jag inte riktigt att det var trafikfarligt skick på din bil, för det testet uppfyller en panikbromsning på landsvägen också. Att han verkligen skulle rycka och slita flera gånger låter som framprovoserat fel. Tyvärr är man ju ganska maktlös mot myndighetsfrosseri, och du har bara att laga bilen. Men jag tycker det låter som att killen på BP inte fått sig nåt på väldigt länge och tar ut frustrationen på kunderna. Dåligt.

218 Inlägg
30 april 2010
Trådstartare
engolf skrev:
Jag har aldrig varit med om att en bes.man har dragit i bromsslangarna på min bil.
Var gick slangen av, i mitten eller där den är pressad? Där den går in i den pressade metallhylsan är den ganska lätt att dra sönder.

Där den går in i hylsan släppte den..

218 Inlägg
30 april 2010
Trådstartare
Turbocab skrev:
Har aldrig vart med om att dom gör så? Galet...  Dom testar ju bromsarna med max tryck på rullen - gjorde han det på din också? Och inga problem? Då köper jag inte riktigt att det var trafikfarligt skick på din bil, för det testet uppfyller en panikbromsning på landsvägen också. Att han verkligen skulle rycka och slita flera gånger låter som framprovoserat fel. Tyvärr är man ju ganska maktlös mot myndighetsfrosseri, och du har bara att laga bilen. Men jag tycker det låter som att killen på BP inte fått sig nåt på väldigt länge och tar ut frustrationen på kunderna. Dåligt.

Han testade inte ens bromstestet. han ryckte av slangarna först, körde ut, kollade avgasvärden, gav mig nyckeln o fråga om han skulle "hjälpa mig" genom att ringa efter bärgare

218 Inlägg
30 april 2010
Trådstartare
MrEricsson skrev:
tomtemat skrev:

mvh limpan

ganska uppenbart då det är deras jobb och leta fel de gjorde rätt som gav den förförbud
efter som din bil uppenbart inte är ofarligt skick . sluta gnäll laga och gör ombes och joina oss alla andra lagliga på vägen!

Ja nu har ja ju inget val lr hur mr.Perfekt

Speed FMK
849 Inlägg
30 april 2010
Om det är din saab du snackar om så har slangarna på både 9-3 och 900 en ganska taskig konstruktion i hylsan som gör att de dels rostar fort och när de väl rostat så går de lätt av. Slangen lossnar helt enkelt från nipplen och glider av hylsan helt. En frisk hylsa går inte att rycka av, dock är de ofta så dåliga att en lätt vridning på hylsan eller ett lätt drag i den gör att de tunna resterna av hylsan spricker.

Mvh Ludde

Sök