3216
Sök

Förbrukning "moderna dieselbilar" i V70-klassen

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
#1
Jag är intresserad av siffror från verkliga livet gällande förbrukningen hos lite nyare dieselbilar. Låt säga från 2003->  gärna ännu lite nyare med partikelfilter.(DPF)

Jag kör själv en V70 D5 2007 som snittar 0.57 över en tank(verifierat vid tankning mot färddatorn), då kör jag på farthållaren i 125km/h på motorvägen till och från jobbet.(inkl dieselvärmare med tidur på morgon samt eftermiddag) I stan drar den mindre och på landsvägen i 90km/h ligger den på 0.41l/mil. sänker man farten till 80km/h så drar den 0.37l/mil.

Jag har även testat andra bilar, bland annat en Citroen C5 2006:a på 136hk(?!) som drog 0.76 där min V70 drar 0.57 och i 90km/h drog den 0.50 och i låga 80km/h 0.46l/mil.

i regionen 25% mer än V70:n. Samma tendens hos en Peugeot 307 2007:a.  över 0.7/mil på motorvägen.

Är bilarna individer och att min V70 ligger ruggit bra till eller är alla V70 med DPF lika snåla?  Samtliga bilar i mina exempel är manuella

Alla observationer från verkliga livet mottages tacksamt smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 072 Inlägg
5 maj 2010
#2
tja.. min bmw 320d 00a drar landsväg 0,55.. stan 0,7 var genom autobahn då drog den 0,65
var o körde genom tyskland för 2mån sedan med brorsans audi a4 2,0tdi 05a med PDF
tro de eller ej den drog 0,57 på 200mils resa.. och då körning 150+ genom tyskland..
trodde ej detta och jag testate på macken fullt tank sen körde jag 100mil fick inte 1 droppe mer än 57liter..
som du säger så drar volvon v70n lika mycket som farsans.. fast han har en 03a utan PDF..
den ligger på ca 0,6land smile
Senast redigerat av sandzoo (5 maj 2010)

Sandzoo i da house

36 Inlägg
6 maj 2010
#3
Farsans Kia Ceed 1.8 CRDi (115kh) dricker runt halvlitern på motorväg. Blandad körning runt 0.65.

564 Inlägg
6 maj 2010
#4
Min 320d 163hk med partikelfilter ligger blandad rask körning i stockholmsområdet på 0,58-0,6 med breda sommardäck (265or bak, 235 fram).

Kom hem igår från Nürburg och förbrukningen för hela resan, inkl 8 varv på ringen var 0,61. Då är snittfarten totalt 110km/h. Det var en hel del körning i höga farter, 170+.

Förra året under samma resa så drog den endast 0,57 och då med 205-däck runt om.  Däcken spelar alltså rätt stor roll i högre farter.

//Johan

1 422 Inlägg
6 maj 2010
#5
Partikelfiltret sänker ju inte precis förbrukningen, det avskiljer partiklar från avgaserna bara och möjligen kan det öka förbrukningen lite då det blir ett filter ivägen för avgaserna och att den ska bränna ur filtret ibland.
Nya dieselbilar är riktigt snåla, commonrail tekniken och turbokonstruktionerna gör underverk!


Forummoderator
10 576 Inlägg
6 maj 2010
Trådstartare
#6
cheffer skrev:
Partikelfiltret sänker ju inte precis förbrukningen, det avskiljer partiklar från avgaserna bara och möjligen kan det öka förbrukningen lite då det blir ett filter ivägen för avgaserna och att den ska bränna ur filtret ibland.
Nya dieselbilar är riktigt snåla, commonrail tekniken och turbokonstruktionerna gör underverk!

Jo, men är inte en C5:a från 2006 "ny"?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök